Parabol vs. Rikstv?

clinton4

Medlem
Hola!

Vurdere å gå til innkjøp av Parabol eller Rikstv og er usikker på hva jeg skal velge. Så jeg lurer på om noen her noen argumenter for eller imot alternativene?

Santo

Active Member
Du har ihvertfall et langt større utvalg av HD-kanaler på parabol, og aller best på Canal Digital sin plattform.

Sist redigert:

Santo

Active Member
Du har ihvertfall et langt større utvalg av HD-kanaler på parabol, og aller best på Canal Digital sin plattform.

RiksTV er vel foreløpig den eneste som foreløpig tilbyr TV2 i HD-kvalitet, men det er nok bare et tidsspørsmål før dette også finnes på parabolplattformen.

RiksTV kan på sikt heller ikke tilby like mange HD-kanaler som parabol pga. kapasitetsmessige årsaker i det digitale bakkenettet.

Gaasehud

Medlem
Går i RiksTV her, har HD på TV2, men det er vel det. Dessuten synes jeg ikke den HD'n på TV2 er utrolig akkurat. ;) Men RiksTV er veldig bra utover det.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vet ikke helt hva RiksTV mener i sin markedsføring hvor de går ut og sier at alle RiksTV-kunder får TV2 i HD-kvalitet. Det er mange av RiksTV sine kunder som faktisk sitter med en helt vanlig TV-antenne hvor det teknisk ikke er mulig og motta signaler i HDkvalitet. De forteller rett og slett ikke i sin markedsføring at dette er noe som er forbeholdt deres kunder med kabeltv.

Her går det i Canal Digital. Derimot forstår jeg ikke hvor HDkvaliteten er. Kanskje det er noen innstillinger på TV'en for å aktivere noe slikt? Enda kanalen skal være i HD så kan ikke jeg se noe merkbar forkjell fra f.eks Nrk1.

Parabol er tingen. Da har du også en ekstra suppeskål dersom du har en skål for lite den dagen dere har tomatsuppe til middag. Dessuten er både Canal Digital og Viasat kulere navn er RiksTV. RiksTV minner for mye om NRK og tvlisensen. (kort sagt - kun negative minner.)

Litt sånn seriøst - Jeg vil anbefale Parabol fordi du med den teknisk sett har tilgang til alle kanaler i hele verden. Da risikerer du ikke at du en dag sitter der og MÅ ha kanal X og får nei fra leverandøren av skåla. Det kunne du ganske fort ha fått fra RiksTV.

Santo

Active Member
Her går det i Canal Digital. Derimot forstår jeg ikke hvor HDkvaliteten er. Kanskje det er noen innstillinger på TV'en for å aktivere noe slikt? Enda kanalen skal være i HD så kan ikke jeg se noe merkbar forkjell fra f.eks Nrk1.

Har du en TV som takler HD? Og har du en HD-tuner?

Og bruker du isåfall HDMI-kabel imellom tuneren og TV'en? Om du bruker vanlig scart-kabel vil du ikke få HD-signaler til TV'en, og vil dermed ikke kunne se noen forskjell på en vanlig og en HD-kanal.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
@hyperion - Du sier noe. Det går i scart. TV har HD, og tuner har det også så vidt jeg vet. Takk for info! :)

Santo

Active Member
Jeg vet ikke helt hva RiksTV mener i sin markedsføring hvor de går ut og sier at alle RiksTV-kunder får TV2 i HD-kvalitet. Det er mange av RiksTV sine kunder som faktisk sitter med en helt vanlig TV-antenne hvor det teknisk ikke er mulig og motta signaler i HDkvalitet. De forteller rett og slett ikke i sin markedsføring at dette er noe som er forbeholdt deres kunder med kabeltv.

Får man RiksTV over kabel da? RiksTV er vel heller et alternativ til kabel-TV, parabol, osv.

Jeg mener forøvrig det digitale bakkenettet sender TV2-HD til alle, men som jeg nevnte i et innlegg lenger opp er kapasiteten til det digitale bakkenettet ikke altfor stor, så de kommer derfor ikke til å tilby mange HD-kanaler. Heller ikke på lengre sikt.

Jeg ser også de skriver dette på denne siden:

Det digitale bakkenettet viser HDTV. Alle mottakere som er godkjent for det digitale bakkenettet er HD-mottakere som fungerer med morgendagens TV-format.

De vanligste HD-formatene
For å vise HDTV må flatsskjermen minst ha 720 linjers oppløsning (f.eks. 1280 x 720 piksler).

HDTV har to standarder:

•720p: best til sport og "raske" bilder
•1080i: best til film

Det digitale bakkenettet støtter begge standardene.

Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det jeg kaller kabeltv er vel kort sagt når ledninga går fra tuneren og direkte bort i veggen. Om teknologien bak RiksTV sitt produkt og teknologien bak kabelTV fra f.eks Canal Digital er forkjellig kan jeg ikke uttale meg om..

Santo

Active Member
Det jeg kaller kabeltv er vel kort sagt når ledninga går fra tuneren og direkte bort i veggen. Om teknologien bak RiksTV sitt produkt og teknologien bak kabelTV fra f.eks Canal Digital er forkjellig kan jeg ikke uttale meg om..

Om man har kabel-TV kommer signalene via en kabel hele veien, dvs. at du har en kabel fra tuneren din og til en kontakt på veggen, og derfra går det også videre pr. kabel til stedet hvor kabeldistributøren sender fra.

Om man har RiksTV kommer signalene igjennom luften, men man kan likevel ha en kabel frem til en kontakt på veggen iogmed at man som regel har en antenne utendørs, f.eks. på taket.

Kanskje det oppklarte litt, er ikke verdens beste til å forklare, men forsøker likevel :)

Fredrik

Medlem
Her kommer en enkel forklaring:

RiksTV bør man styre unna da teknologien er begrenset i forhold til hva man klarer å overføre. Med parabol finnes ikke slike begrensninger.

RiksTVs teknologi kan ikke overføre mer enn feks 100KB per x. Dermed kan ikke de tilby mer enn x kanaler i 540p. Og dersom de i tillegg skal kjøre HD 720p så synker dette drastisk. Da kan du ikke få mer enn noen få kanaler.

Med parabol har man ikke slike begrensninger samt du kan få som tidligere forklart: hundre milliarder av kanaler med millioner av pixler i oppløsning.

Topp