Overtagelse av nettside og overførsel til nytt domene.

Mofa$a

New Member
Hei!

Usikker på om det er riktig å legge dette inn under buisness men prøver endog:)

Situasjonen er slik:

Jeg har overtatt en nettside. Planen med denne siden er å lage til noen nye logoer osv, for så å få overført nettsiden til ett nytt domene.

Spørsmålet mitt er da, hva er det jeg må få tilgang til ifra forrige eier på da? Enn så lenge har jeg opprettet en bruker og passord for å komme meg inn "bak" nettsiden slik at jeg kan gjøre endringer på den. Men, hvordan blir fremgangsmåten for å få overført alt til ett nytt domene? har ikke fått tilgang på noen FTP server, og går utifra at jeg må ha det for å få overført siden? (må nevnes at jeg er ganske grønn på dette her) Programmet som ligger til bakgrunn for nettsiden er "Zen Cart"

Setter stor pris på svar :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er vel snakk om en del info som ligger i en database også, tenker jeg.
Som mulig fremgangsmåte hadde jeg så valgt å konfigurere det nye domenet på samme webhotell, og få den til å peke på den eksisterende folderen, og så oppdatere zencart-innstillingene.

Mofa$a

New Member
Det er vel snakk om en del info som ligger i en database også, tenker jeg.
Som mulig fremgangsmåte hadde jeg så valgt å konfigurere det nye domenet på samme webhotell, og få den til å peke på den eksisterende folderen, og så oppdatere zencart-innstillingene.

Ja det er det nok. Men hva er det jeg trenger ifra tidligere eier for å få tilgangen til den?

Nå har vi allerede kjøpt nytt domene av ett annet webhotellfirma så kunne tenkt oss å fått ovreført alt til det nye. Det som gjorde at eg ble litt skeptisk til å bare fremdeles ha det eksisterende webhotellet var at; Inne i Zen Cart så var det første jeg gjorde å fjerne tidligere eier som administrator slik at det kun skulle være meg og kollegaen min som hadde tilgang bak siden. Men etter noen dager så hadde tidligere eier opprettet en ny administrator konto på seg selv. Hvordan er det mulig? Er det som er litt av grunnen til at jeg bare vil fjerne alt vekk ifra tidliger webhotellet å få startet det helt ferskt.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du trenger tilgang til FTP-server for å flytte på filene.
Du trenger tilgang til SQL-serveren for å flytte på databasen.

Tilgang til SQL-serveren klarer du sikkert finne ut av når du først har fått FTP-tilgang.

Mofa$a

New Member
Det ville jeg konfrontert tidligere eier med. God nok grunn til å få hevet kjøpet spør du meg.

Ja det vil bli tatt opp med han når eg skal møte han på Søndag. Er helt enig med deg. Men nå har vi allerede flyttet lageret og alt, så om jeg bare får tilgang til FTP serveren og flyttet alt over på ett nytt webhotell bør vel alt være i orden.

Nextri

Rebel
Det er også viktig at du får det gamle domenenavnet overført til deg fra registraren av dette domenenavnet.
Du må deretter sette det opp til å bli videresendt til det nye domenenavnet.
Hvis han fortsetter å stå som eier av det gamle domenet, kan han på et senere tidspunkt endre på hvor dette peker.

For enkelhets skyld vil jeg anbefale deg å flytte siden med det gamle domenet, siden zen cart er satt opp til å bruke det domenet. Deretter, når det virker som det skal på ditt nye webhotel, kan du sette det nye domenet opp til å være et alias for det gamle domenet.
Når det er satt opp og virker, kan du få det gamle domenet til å peke mot det nye.

også kan denne være grei å lese:
http://tutorials.zen-cart.com/index.php?article=100

Sist redigert:
Topp