Overføre varer fra privatperson til AS

lille_hest

New Member
Hei

Jeg kjøpte inn noen varer for 2 år siden gjennom enkeltpersonforetak. Dette er senere lagt ned. Enkelte av varene er ikke solgt. Jeg har nå opprettet et aksjeselskap, og ønsker å selge varene gjennom dette selskapet. Er det en enkel og ryddig måte å overføre varene til aksjeselskapet?

Steve Cash

Medlem
Du må selge dem til aksjeselskapet. Problemet at er at hvis du har kostnadsført dem, og eventuelt trukket mva, i enkeltpersonforetaket og ikke tatt dem ut til privat da du la ned så vil dette medføre både plikt til å betale mva og skatt.

Det er noe som heter skattefri omdanning til AS, men da må du ha et helt nytt selskap, enkeltpersonforetaket må være i drift når du omdanner og du må bruke en revisor til jobben. Det virker som om du er for sent ute til det. Dessuten er ikke denne prosessen gratis, så det bør være litt til beløp før det lønner seg. Uten at jeg kan si akkurat hvor grensen går.

lille_hest

New Member
Med plikt til å betale mva og skatt - sikter du da til meg som privatperson, eller aksjeselskapet? Mener du at jeg må betale skatt av verdien av varene fordi det er å betrakte som "lønn", slik at jeg fører det som inntekt på meg selv? Hvordan skal jeg beregne mva'en?

Det er vanskelig å avgjøre verdien på varene - kan jeg selge dem til aksjeselskapet for en symbolsk sum (kr 1)?

Steve Cash

Medlem
I første omgang mener jeg deg som selger. Hvis du har utgiftsført varene ved kjøp blir det inntekt når du selger til aksjeselskapet. Det har ikke noe lønn å gjøre. Mva beregnes med 25 prosent av salgsbeløpet.

I utgangspunktet skal du bruke markedsverdi ved salget. Du kan kanskje redusere litt ved samlet salg, men 1 krone kan du ikke bruke. Og ettersom du har tenkt å selge dem fra selskapet må du jo ha en mening om verdien.

lille_hest

New Member
Jeg innser at jeg må komme med et tilleggsspørsmål. Er det anledning for en privatperson å beregne mva ved salg? Jeg trodde at det var forbeholdt bedrifter. Hvis du siktet til å fakturere gjennom ENK er jo dette lagt ned - men det holdt seg uansett under mva-pliktig omsetning. Da er min forståelse at det ikke skal beregnes mva ved salg av disse varene. Er dette riktig eller har jeg misforstått regelverket?

Steve Cash

Medlem
Nei, som privatperson skal du ikke fakturere med mva. Og hvis firmaet du drev aldri ble mva-registrert så har du jo ikke trukket mva ved kjøpet. Og videre, hvis dette salget du nå skal foreta til ditt aksjeselskap er under 50 000 og omsetning siste 12 måneder inkludert da du drev firma pluss dette sluttsalget ikke fører til en omsetning til sammen på over 50 000 så kan du glemme mva.

Jeg kjenner ikke hele historikken, men jeg antar at da du la ned enkeltpersonforetaket, så ble bare varene liggende der uten at du tok dem ut til privat og betalte skatt av verdien. Så dermed blir det i alle fall inntekt av å selge dem, salgspris minus innkjøpspris. Har du derimot tatt dem ut til privat tidligere så kan du selge dem skattefritt nå.

Steve Cash

Medlem
Enig, hvis det går over årsskriftet, eller annet tidspunkt for regnskapsavslutning, må en sette det opp om varelager. Det kan det godt hende at trådstarter har gjort i sitt enkeltpersonforetak. Ikke vet jeg når dette enkeltpersonforetaket sluttet å drive heller. Litt vanskelig å svare på ettersom det ikke står noen opplysninger om det. Men i alle fall så må det lages et salgsbilag, og da blir inntekt/underskudd på enkeltpersonen salgspris minus varekjøp og/eller nedskrivning av varelager.

Topp