Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre kapital fra et AS til et annet

ChrisE

Medlem
Hei,

Jeg driver og eier 100% mitt personlige konsulentselskap (AS). Jeg eier også 50% av et annet selskap (AS) innen netthandel. Min partner eier andre halvdelen.

Vi skal nå spytte inn en del penger hver i netthandelselskapet.

Jeg har opparbeidet meg en del kapital i mitt personlige konsulentselskap, men ønsker å unngå, hvis mulig, å ta ut penger fra konsulentselskapet, da jeg må betale skatt på utbytte eller i form av lønn. Jeg ønsker også å unngå at mitt konsulentselskap står som eier i netthandelselskapet, da jeg ikke ønsker å føre konsernregnskap.

Er det noen som har tids her hvordan jeg kan overføre kapital fra konsulentselskapet over til netthandelselskapet for å dekke min del? Kan jeg f.eks. låne penger eller fakturere?
 

NilsF

Medlem
Hvis selskapet går under reglene for små foretak, er det ikke krav om utarbeidelse av konsernregnskap.
Se Altinn/Starte og drive bedrift/Drift/Regnskap og revisjon

Vær imidlertid oppmerksom på at et morselskap er pliktig til å ha revisor. Hvis man vil investere med selskapets midler, men vil unngå å måtte ha revisor, kan det kanskje være en løsning at selskapet eier bare 49%, og at du privat eier den siste prosenten? Således vil ikke selskapet være morselskap. Med forbehold, sjekk med din regnskapsfører eller revisor.
 

alterego

Medlem
Dette med å dele eierskapet av "datterselskap" mellom "holdingselskap" og privat var en kreativ måte å gjøre det på for å unngå revisjonsplikt :)

Aksjeloven § 1-3 punkt 2 sier følgende:
(2) Et aksjeselskap er et morselskap hvis det på grunn av avtale eller som eier av aksjer eller selskapsandeler har bestemmende innflytelse over et annet selskap. Et aksjeselskap skal alltid anses å ha bestemmende innflytelse hvis selskapet:
1. eier så mange aksjer eller andeler i et annet selskap at de representerer flertallet av stemmene i det andre selskapet, eller
2. har rett til å velge eller avsette et flertall av medlemmene i det andre selskapets styre.
-----
Jeg vil tro at du får bestemmende innflytelse ved at du både representerer 100% av "holdingselskapet" (som eier 50% av "datterselskapet"), samt eier 50% av datterselskapet, men så leser jeg følgende uttalelse fra advokat Stig Berge i advokatfirmaet Thommessen, hentet fra Hegnar.no, publisert 28.11.13:

Spørsmål:
La oss si at jeg eier 100 prosent av aksjene i "Holding AS". Dersom "Holding AS" eier 50 prosent av "Datter AS", mens jeg som privatperson eier de resterende 50 prosent av "Datter AS", vil dette utløse revisjonsplikt for "Holding AS"?

Advokatens svar:
Svaret må ifølge Berge være nei.

- Det vil si at "Holding AS" ikke anses som morselskap til "Datter AS", selv om de siste 50 prosent av aksjene i "Datter AS" eies av den personen som eier samtlige aksjer i "Holding AS", sier han til HegnarOnline.

Advokaten legger til at det i juridisk teori riktignok er antydet at en ved beregningen av stemmer skal regne med aksjeposter som eies av aksjeeiere som en må regne med vil stemme sammen med selskapet.

- Situasjonen med at "resten av aksjene i datterselskapet tilhører en som samtidig har flertall i morselskapet" er gitt som eksempel. Men dette innebærer at en opererer med et relativt og usikkert konsernbegrep, og har ikke fått gjennomslag i praksis, sier Berge.
-----
Tror likevel jeg ville sjekket dette med en revisor eller advokat, for å være på den sikre siden. Uansett en interessant løsning om det lar seg gjøre, så hold oss gjerne oppdatert når du får sjekket dette med kompetent person.
 

ChrisE

Medlem
Hei,

Takk for gode svar!

Hvis jeg tolker det dere skriver riktig (jeg må sjekke opp hos revisor), vil det ikke stille krav til revisjon pga. følgende:

- Jeg eier 50% av netthandel selskapet personlig i dag. Jeg kan da f.eks. gjennom en emisjon i netthandel selskapet vanne ut aksjer slik at jeg personlig eier 30% og konsulent selskapet eier 20%. Jeg vil likevel ikke få krav om revisjonsplikt?
 

Britta

stoffdronning
Skal du ha det som innskudd eller kan dere begge ta det som lån?
Mitt AS har lånt penger av 2 andre AS. Det ble lagt en låneavtale og en nedbetalingsplan og ferdig. Om og når det tilbakebetales er jo noe dere avtaler (til nøden kan det skrives 'etter evne') :)
 
Topp