Se mine svar
Takk, PG Regnskap! Har et par spørsmål:
- Kan jeg ha et AS uten ansatte (jobbe selv, ta ut overskudd)? Vil det evt. spare meg for mye papirarbeid?
Hei du kan ha et AS uten ansatte. Det er uansett lurer å ta ut lønn til man kommer rett under toppskatten . Grunnen til det er at man opparbeider seg en del rettigheter samt at skatten er lavere en ved å ta ut som utbytte. Det er noe mer formellekrav i et as så du må beregne å bruke litt mer tid eller sette av jobben til
- Kan jeg være eneste styremedlem i et AS? Hvordan er da kravene til det formelle? (Er vel krav om referater fra styremøter etc.)
Jepp det kan du men du må følge referater.
- Hvordan fungerer det ifht. skatt på overskuddet? Du skriver at om det blir liggende i selskapet skattes det 27%. Er det selskapet som skattes for dette? Skattes overskuddet på nytt om det tas ut senere?
Selskapsskatten på overskuddet er 25 prosent fra 1.1.2016, etter å ha blitt senket med 2 prosent på forrige statsbudsjett. Hvis det ikke tas verken lønn eller utbytte blir dette den samlede skatten som skal betales.. Det er en skatt selskapet må betale
Skatt på utbytte har i praksis økt, da ubytteskatt på 25 prosent nå ganges med en faktor på 1,15 og ender opp på 28,75 prosent, minus en eventuell rabatt pga. skjermingsfradraget. Dermed blir den totale beskatningen for selskapet og aksjeeieren til sammen 46,6 prosent av pengene som tas ut. Første 25 prosent betaler selskapet resten betaler du selv
Ved uttak kommer det arbeidsgiveravgift : 14,1 prosent de fleste steder i landet. grensa for toppskatt, vil samlet skatt for både aksjeeieren og arbeidsgiveravgift for selskapet utgjøre41,77 prosent.
Oppsummert ser vi da at det blir litt mindre skatt ved ut ta ut lønn ¸nn under toppskatt-grensa enn ta ut utbytte, mens det ved lønns uttak over toppskatt-grensa raskt blir høyere skattebyrde. En kombinasjon av moderat lønn og utbytte er derfor å anbefale for de fleste.
Her er kunne jeg skrevet en lang artikkel om Holdningselskaper , men det får man ta en annen gang. Kort fortalt er det at man sprer risiko og flytter penger etter å betalt selskapskatt til et annen AS som eier AS som går med overskudd. Da har du sikret dine penger. Er også lønnsomt hvis tanken er å selge selskapet om noen år og utsette skatten