Onnet lever i 2008, og ikke i 2013. Det var en rangering iht. .org for flere år siden, men om det noensinne har vært tilfellet, så er det ikke det lenger. Det er innholdet som betyr noe på en side, ikke hvilken TLD man har. Men, vi vet at .org og .com har høyest troverdig fra brukeren, samt .no for norske brukere. Det har en stor verdi, men å messe om ting som muligens fungerte i 2008, fungerer dårlig i 2013. For jeg regner med at du har fått med deg noen elementære endringer i 2011 og 2012 som heter Penguin og Panda?
Jeg gjennomførte høsten 2009 en liten test med to domener - et .org og et .biz domene, etter at jeg hadde lest en artikkel fra
SEO Software. Simplified. | SEOmoz, hvor jeg registrerte 2 domener som ble søkemotoroptimalisert for samme ord. 1 måned senere sjekket jeg hvordan disse 2 domene rangerte for det søkeordet jeg hadde optimalisert for (uten at teksten var kopiert. Den ble omskrevet for testen sin skyld og utelukke denne feilkilden). ,org domenet var på 2 siden allerede, mens .biz domenet ikke var å finne i SERP. Etter det har jeg personlig ikke tatt noen personlige tester av denne hypotesen av hvordan Google sine søkealgoritmer fungerer i praksis. Jeg har imidlertid ikke kommet over noen artikler fra anerkjente kilder som sier det motsatte etter min personlige test. Derfor har jeg hele tiden stått fast på mitt utsagn.
Hvis jeg har feil i mine erfaringer og antagelser så bøyer jeg meg dypt i støvet, men da bør det fremlegges noe som kan begrunne dette. Hvis det finnes noen liker fra noenlunde anerkjent kilder på Internett som sier at Google ikke legger noe som helst vekt på hvilket toppdomene vi snakker om, så ønsker jeg å se dette. Tar jeg feilskal jeg være den første til å beklage og legge meg i støvet, men så langt tilsier min personlige erfaring at dette stemmer noenlunde.
Når dette er sagt, må det samtidig legges til at valg av toppdomene ikke bare har noe med hvordan søkemotorenes altoritmer er skrevet, de kjenner ingen av oss. Vel så viktig er hvordan brukerne (potensielle og eksisterende kunder) oppfatter toppdomene. Her står .no i en særstilling - .no fortsatt førstevalget for norske virksomheter i følge Norid. Dette er vel så viktig å tenke på som bare søkemotorenes algoritmer. Mitt opprinnelig utsagn er bygd på hvordan Google sine søkealgoritmer fungerer i praksis - ikke hva Google selv sier i sin veiledning. Her er det mange ganger stor forskjell. I hvert fall hvis jeg skal bygge på min personlige erfaring. Jeg jobber daglig med SEO og ønsker saklig innspill på det jeg sier, gjerne med link til kilder som kan støtte opp under utsagnet.
En siste ting som må sies er at folk har ulike motiver og ulike måter å tenke på. Du skal ikke Google mye før du kommer over 1.000 vis av forslag på "keyword stuffing" o.l. Jeg tar ikke stilling til fenomenet, men ut i fra erfaring vet jeg at mange som lever i en svært konkurranseutsatt bransje i internasjonal målestokk tenker svært mye på Google sine søkealgoritmer når de treffer sine valg. Jeg snakker da selvfølgelig ikke om Microsoft, Apple, HP, Samsung og de andre store merkevarene, men dem som har et internasjonalt marked uten milliardbudsjetter for markedsføring. De er det flest av og det er disse som prøver ut ulike teknikker for å bedre sin rangering i SERP på. Det var også disse OnNet sitt nyhetsbrev som skapte denne debatten var rettet mot.
OnNet har ikke noe høyere dekningsbidrag på .org enn .com, .net, .info, .biz eller andre internasjonale domener, så økonomisk vinning har ingenting med saken å gjøre i denne sammenheng. Det er bare snakk om hva man tror virker bedre enn andre ting. Ikke noe annet.
For "vanlige" nettsteder holder det normalt med tradisjonelle inbound aktiviter i form av optimalisering av URL, title-tag, meta-description, H1/H2 tagger, Alt-tagger, ankerteksten i alle linker og kvalitetssikring av innholdet og dets unikhetsgrad, før man begynner på det tidkrevende og vanskelig arbeidet med å bygge opp mange kvalitetslinker til nettstedet (outbound aktiviteterI for å få en god plassering i Google. Spesielt gjelder dette for norske nettsteder som ikke har konkurranse mot andre nettsteder enn andre nettsteder som skriver på norsk. Dette har ingenting med 2008 å gjøre, men er virkeligheten også i 2013. Det er onnet et levende eksempel på. Nettstedet rangerer godt på alle nøkkelord som er viktig for dem, og dette er gjort etter relativt enkle prinsipper.
Jeg prøver bare å være saklig her og vil sette stor pris på saklige innspill på mine meninger, gjerne med link til ressursen hvor du har dette fra.