affi
Medlem
Etter å ha vært på jakt etter passende restauranter å spise på, finne takeaway-sjapper, bestille bord, osv i lengre tid fant vi ut at eneste løsning for å finne dem var å lage vår egen restaurantguide for Norge.
Det finnes allerede et par restaurantguider her til lands, men virkelig ingen som har den totale oversikten. TV2's Art of Taste har lite info, lite søkemuligheter og veldig utdatert informasjon. Gule Siders restaurantguide har også dårlige søkemuligheter og latterlig lite informasjon om hvert spisested. Spisekartet.no er treg og har også lite informasjon. Og sånn fortsetter lista.. Mange halvhjerta forsøk på å lage en god restaurantguide, men ingen som er virkelig gode.
Dermed fant jeg og brodern (enoj) i gang med å planlegge hvordan tjenesten skulle bli seende ut, og etter noen måneders utvikling ble Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide lansert i det stille rundt månedsskifte januar/februar i år. Systemet som kjører er 100% hjemmelaget og skrevet i utviklingsrammeverket Django som kjører på Python.
Målet med tjenesten er å gi en så god oversikt som mulig over alle restauranter og serveringssteder i Norge, samt gi brukerene søkemuligheter de ikke har hatt tidligere.
Når man går inn på en by, f.eks Oslo, begynner man med å få opp restaurantene i Oslo. På høyre side har man da mulighet for å velge forskjellige filtre, som f.eks tjeneste (levering, takeaway, catering), hvilket kjøkken de er ute etter (indisk, norsk, spansk, osv), hvilken bydel de er ute etter, samt et par fasiliteter.
I tillegg finnes det et filter hvor man kan få se hvilke restauranter som faktisk er åpne akkurat nå, noe som ingen konkurrerende restaurantguider har. Dette er jo vesentlig hvis man skal spise og klokka er 22 om kvelden, for da er jo halvparten av restaurantene stengt. Restaurantene er rangert etter en kombinasjon av hvor mye innhold de har og hvilke karakterer de har fått på omtaler. Hvem som helst kan legge inn omtaler på en restaurant, men vi er strenge på hvilke omtaler som blir godkjent da vi ønsker å holde en viss standard. For de mindre ytringene har vi også noe som heter "Kommentarer" på hver restaurant. Disse blir umiddelbart godkjent, men alle kan "Rapportere" kommentarer som useriøse slik at vi kan sjekke dem og evt fjerne dem.
I tillegg har vi integrert Google Maps slik at man kan få opp alle restaurantene i sin by. Her er Oslo:
Kart for Oslo - Restauranter i Oslo på kart
Grønne markører viser at restauranten er åpen. Rød betyr stengt, eller at den ikke har åpningstider på seg enda.
Vi har pr dags dato nærmere 1150 restauranter i databasen og alle er lagt inn manuelt av oss selv for å sikre at all informasjonen er mest mulig korrekt.
Til nå har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på tjenesten og det virker som om det er stort behov for en slik side. Vi er enda i startfasen i og med at vi bare har eksistert i ett par måneder, men vi utvikler tjenesten videre hver eneste dag og målet er å blir den desidert foretrukne siden for alle som skal ut og spise, bestille mat, finne selskapslokaler, konferanserom, julebord, osv.
Søkemotormessig har det vært veldig positivt. Fra Googlebot først var innom den dagen vi lanserte, har boten lasta URLs hos oss med et par minutters mellomrom, omtrent hele tiden. Ettersom tjenesten er utviklet slik at det er meningen at Google og andre søkemotorer skal få indeksere alle mulige kombinasjoner av tjenester, kjøkken, by, bydel og så videre, har Google omtrent hele tiden nye sider å indeksere.. Vår største konkurrent er Spisekartet med ca 1200 indekserte sider. Etter 2 måneder hadde vi 250 000 indekserte sider, og vi får allerede nå cirka 500-800 besøk fra Google hver eneste dag.
Søkefrasene som vi dukker opp på er på ingen måte de mest konkurrerende søkene. Men veldig mange søker også på de mer konkrete tingene, og ikke bare "restaurantguide" og andre populære søk.
Rent økonomisk er meningen at vi på sikt skal tjene penger på bordbestillingstjenester, osv. Allerede nå kan alle restaurantene som ligger inne på sidene bestille vår Online bordbestillingspakke, der de kan motta bordbestillinger både via Oregano.no og sin egen hjemmeside vha iframe, samt sende svar rett til gjestene på SMS eller epost. Flere restauranter har allerede bestilt denne tjenesten og vi regner med at flere kommer til etterhvert som vi vokser.
Vi kommer også til å tilby "affiliate"-salg mot personer som selger våre produktpakker til restauranter.
Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide var det altså.
Noen kommentarer eller konstruktive innspill? Kommer dette til å bli en flopp eller en suksess av dimensjoner?
Takk for alle innspill
Det finnes allerede et par restaurantguider her til lands, men virkelig ingen som har den totale oversikten. TV2's Art of Taste har lite info, lite søkemuligheter og veldig utdatert informasjon. Gule Siders restaurantguide har også dårlige søkemuligheter og latterlig lite informasjon om hvert spisested. Spisekartet.no er treg og har også lite informasjon. Og sånn fortsetter lista.. Mange halvhjerta forsøk på å lage en god restaurantguide, men ingen som er virkelig gode.
Dermed fant jeg og brodern (enoj) i gang med å planlegge hvordan tjenesten skulle bli seende ut, og etter noen måneders utvikling ble Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide lansert i det stille rundt månedsskifte januar/februar i år. Systemet som kjører er 100% hjemmelaget og skrevet i utviklingsrammeverket Django som kjører på Python.
Målet med tjenesten er å gi en så god oversikt som mulig over alle restauranter og serveringssteder i Norge, samt gi brukerene søkemuligheter de ikke har hatt tidligere.
Når man går inn på en by, f.eks Oslo, begynner man med å få opp restaurantene i Oslo. På høyre side har man da mulighet for å velge forskjellige filtre, som f.eks tjeneste (levering, takeaway, catering), hvilket kjøkken de er ute etter (indisk, norsk, spansk, osv), hvilken bydel de er ute etter, samt et par fasiliteter.
I tillegg finnes det et filter hvor man kan få se hvilke restauranter som faktisk er åpne akkurat nå, noe som ingen konkurrerende restaurantguider har. Dette er jo vesentlig hvis man skal spise og klokka er 22 om kvelden, for da er jo halvparten av restaurantene stengt. Restaurantene er rangert etter en kombinasjon av hvor mye innhold de har og hvilke karakterer de har fått på omtaler. Hvem som helst kan legge inn omtaler på en restaurant, men vi er strenge på hvilke omtaler som blir godkjent da vi ønsker å holde en viss standard. For de mindre ytringene har vi også noe som heter "Kommentarer" på hver restaurant. Disse blir umiddelbart godkjent, men alle kan "Rapportere" kommentarer som useriøse slik at vi kan sjekke dem og evt fjerne dem.
I tillegg har vi integrert Google Maps slik at man kan få opp alle restaurantene i sin by. Her er Oslo:
Kart for Oslo - Restauranter i Oslo på kart
Grønne markører viser at restauranten er åpen. Rød betyr stengt, eller at den ikke har åpningstider på seg enda.
Vi har pr dags dato nærmere 1150 restauranter i databasen og alle er lagt inn manuelt av oss selv for å sikre at all informasjonen er mest mulig korrekt.
Til nå har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på tjenesten og det virker som om det er stort behov for en slik side. Vi er enda i startfasen i og med at vi bare har eksistert i ett par måneder, men vi utvikler tjenesten videre hver eneste dag og målet er å blir den desidert foretrukne siden for alle som skal ut og spise, bestille mat, finne selskapslokaler, konferanserom, julebord, osv.
Søkemotormessig har det vært veldig positivt. Fra Googlebot først var innom den dagen vi lanserte, har boten lasta URLs hos oss med et par minutters mellomrom, omtrent hele tiden. Ettersom tjenesten er utviklet slik at det er meningen at Google og andre søkemotorer skal få indeksere alle mulige kombinasjoner av tjenester, kjøkken, by, bydel og så videre, har Google omtrent hele tiden nye sider å indeksere.. Vår største konkurrent er Spisekartet med ca 1200 indekserte sider. Etter 2 måneder hadde vi 250 000 indekserte sider, og vi får allerede nå cirka 500-800 besøk fra Google hver eneste dag.
Søkefrasene som vi dukker opp på er på ingen måte de mest konkurrerende søkene. Men veldig mange søker også på de mer konkrete tingene, og ikke bare "restaurantguide" og andre populære søk.
Rent økonomisk er meningen at vi på sikt skal tjene penger på bordbestillingstjenester, osv. Allerede nå kan alle restaurantene som ligger inne på sidene bestille vår Online bordbestillingspakke, der de kan motta bordbestillinger både via Oregano.no og sin egen hjemmeside vha iframe, samt sende svar rett til gjestene på SMS eller epost. Flere restauranter har allerede bestilt denne tjenesten og vi regner med at flere kommer til etterhvert som vi vokser.
Vi kommer også til å tilby "affiliate"-salg mot personer som selger våre produktpakker til restauranter.
Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide var det altså.
Noen kommentarer eller konstruktive innspill? Kommer dette til å bli en flopp eller en suksess av dimensjoner?
Takk for alle innspill