Oppstartsfasen, trenger råd

Casn

New Member
Hei,

Jeg ønsker å starte en nettbutikk med utstyr til kontor og tilhørende produkter. Jeg vil jobbe med oppsøkende salg og referere til nettsiden.

Det jeg lurer på er hva som stilles av krav for at det skal være lovlig å drive denne.
Må jeg opprette ENK, eller holder det å registrere seg i foretaksregisteret?

Det første driftsåret ser jeg for meg en lav omsetning, men med godt resultat. Under KR 50 000,-

Er det slik at det er omsetningen som ikke skal overskride KR 50 000,- eller resultatet?

Kom gjerne med råd og tips! :)

spikre

peterhamre.no
Du har missforstått stort sett alt jf spørsmålene dine.

- 50.000: Denne grenser sier ingenting om du driver virksomhet eller ikke. 50k er nøkkeltallet som brukes for om du skal mva-registrere deg eller ikke. Omsetter du for over 50k ila en 12mnd periode, må du mva-registrere deg. Dette finnes det 100 innlegger her på wf om, og minst like mange alle andre relaterte steder.
- Siden du skal drive med varehandel, må du registrere en bedrift. Velger du ENK, må det registreres både i enhetsregisteret og i foretaksregisteret. Totalt koster dette bare noen få tusenlapper (like under 3k om jeg husker riktig). Dette kan du enkelt gjøre via samordnet registreringsmedling i altinn)
- Handel med kontorutstyr har i seg selv ingen spesielle "krav".

Tips: Min erfaring er at manglene omsetning ofte tar livet av prosjekter som dette. Skaff deg én stor kunde. Da mener jeg virkelig stor (handler for flere hundre tusen i året). Gi dem en knall god pris - men ikke nødvendigvis gå med tap. Da får du inn første kunde, du får opp omsetningen og varestrømmen, og kan sikkert også presse leverandøren til å gi deg bedre marginer.
Tips2: Å selge til bedriftsmarkedet er vanskelig. Spesielt i bedrifter som allerede har gode innkjøpsavtaler. Men når du først får bygget om en kundedatabase - så går ofte det meste av seg selv.
Tips3: Om du kjenner noen i det offentlige, er ofte dette en vei å gå for å stimulere. Mange kommuner, skoler osv. har mangel på gode ordninger for kontorutstyr osv.

Casn

New Member
Hei,

Tusen takk for utfyllende svar.

Jeg har en del kontakter på kontorer rundt om. Dette tror jeg kan hjelpe på videreformidling og kundekontakt i fremtiden.

Jeg registrerer meg nå i sam.reg.mld og avventer.

Har jeg forstått det riktig er det jeg som disponerer overskuddet, og jeg kan bruke de privat eller til investering. Sistnevnte gjør at jeg ikke trenger å skatte av det jeg har brukt midlene på?

Inntekt - Kostnad = Avgiftspliktig fortjeneste

Igjen, takk for tips og råd! :)

Casn

New Member
Ok, så et evt. overskudd som jeg bruker på varelager må jeg også ta emd i beregningen av de 50k?

spikre

peterhamre.no
Ok, så et evt. overskudd som jeg bruker på varelager må jeg også ta emd i beregningen av de 50k?

Du nevner her 3 elementer; overskudd, varelager og 50k. De tre har ingen sammenheng. I hvert fall ikke på den måten du stiller spørsmålet.

Jeg råder deg til å skaffe deg en regnskapsfører. Han vil gi deg svar på dette, og alle fremtidige spørsmål. Dessuten blir ting da gjort skikkelig. Det virker ikke som du har en smule greie på disse tingene.

Forøvrig har Hansson skrevet en veldig god bok "Frilansboka" eller noe slikt. Han selger den gjennom Conta. Kanskje den hadde vært noe for deg å lese. Evt. gir også DinePenger ut en årlig utgave av ei bok som gir deg svar på alle slike ting. det er lettleste bøker med gode oppslagsverk begge to.

A

aabbcc

Guest
Det med de 50.000 tror jeg du har missforstått litt. Når du har omsatt (solgt) for 50.000 på en 12-måneders periode, skal du registrere deg i mva-registeret.

Slik jeg forstår det du skriver skal du selge til bedrifter. Da er det for deg er det en stor fordel å komme deg inn i mva-registeret. Da må du legge på mva på toppen av det du selger for, men det bryr ikke bedrifter seg om, siden de får trukket fra dette fra den mva de selg fakturerer ut. På den andre siden får du, når du er med i mva-registeret, trukket fra inngående mva på det du kjøper inn.

Altså selger du kulepenner for 50.000 skal du legge på mva, 25%. Og fakturerer kunden 62.500. Hvis du da har kjøpt inn kulepennene for 30.000 pluss mva 7.500 (til sammen 37.500), så vil du ha tjent 20.000 blanke kroner. I tillegg har du 5.000 kroner på kontoen som du skal betale i mva (12.500-7.500).

Hvis du derimot bare hadde solgt for 49.999 og ikke kommet deg inn i mva registeret så ville regnestykket blitt. 49.999 - 37.500 - 12.499. Altså vil du tjene en god del i dette flotte eksempelet mitt på å våre i mva registret.

Topp