Hei.
Jeg vurderer å gå fra en usikker tilværelse som timesvikar, til min egen arbeidsgiver hvor jeg fakturerer utenlandske foretak med tilhold i EU. Det blir også noe reisevirksomhet da foretaket jeg evt. blir å jobbe for vil ha meg på kontoret en gang i mnd.
Jeg har opprettet ENK, firmakonto, skattetrekkkonto og har hjemmekontor.
Da jeg er totalt fersk på dette området ønsker jeg input på følgende: (Jeg er også på jakt etter en mentor, som jeg kan lære av ved å hamre løs med spørsmål i tide og u-tide)
Skatt:
- Jeg har hørt at det skattes 27% på næringsinntekt. Stemmer dette?
- Jeg har hørt at trygdeavgiften på 14% kommer i tillegg, på toppen av dette. Stemmer dette?
- Er det andre poster jeg ikke har regnet med?
Regnskap:
- Er det verdt å ansette et regnskapsfirma?
- Er regnskap en jobb jeg kan gjøre selv?
- I så tilfelle, hvilke programmer anbefales?
- Hva kan jeg føre som utgifter og kostnader, og hva er forskjellen på disse?
MVA:
Jeg passerer 50k-grensen nøyaktig 2 mnd etter oppstart. Hva burde jeg vite, hva burde jeg ha gjort klart, og hvordan forholder jeg meg til dette?
- Hva burde jeg vite ettersom jeg velger ENK fremfor AS mtp. MVA?
Rettigheter:
- Hvilke rettigheter har jeg ved sykdom?
- Fordeler og ulemper med overnevnte?
- Hva skjer vist min utenlandske kontrakt oppheves, og jeg har 3 forskjellige lån å betjene? Blir det kroken på døra for Min Lykkelige Familie AS og jeg slås personlig konkurs?
- Har jeg krav på dagpenger ved oppsigelse av kontrakt?
Er det noe annet jeg burde vite?
Annet:
- Er det noe jeg har glemt?
- Kan jeg føre mitt private fiber abonnement som utgifter?
- Burde jeg gå til anskaffelse av bedriftsabonnement for min mobil?
Ethvert svar, på enhver av disse spm. blir varmt ønsket velkommen. Jeg må ha stålkontroll på dette ettersom at dette blir min hovedinntekt, og ergo den samme inntekten jeg blir å betjene hus, bil- og andre lån med.
Jeg vurderer å gå fra en usikker tilværelse som timesvikar, til min egen arbeidsgiver hvor jeg fakturerer utenlandske foretak med tilhold i EU. Det blir også noe reisevirksomhet da foretaket jeg evt. blir å jobbe for vil ha meg på kontoret en gang i mnd.
Jeg har opprettet ENK, firmakonto, skattetrekkkonto og har hjemmekontor.
Da jeg er totalt fersk på dette området ønsker jeg input på følgende: (Jeg er også på jakt etter en mentor, som jeg kan lære av ved å hamre løs med spørsmål i tide og u-tide)
Skatt:
- Jeg har hørt at det skattes 27% på næringsinntekt. Stemmer dette?
- Jeg har hørt at trygdeavgiften på 14% kommer i tillegg, på toppen av dette. Stemmer dette?
- Er det andre poster jeg ikke har regnet med?
Regnskap:
- Er det verdt å ansette et regnskapsfirma?
- Er regnskap en jobb jeg kan gjøre selv?
- I så tilfelle, hvilke programmer anbefales?
- Hva kan jeg føre som utgifter og kostnader, og hva er forskjellen på disse?
MVA:
Jeg passerer 50k-grensen nøyaktig 2 mnd etter oppstart. Hva burde jeg vite, hva burde jeg ha gjort klart, og hvordan forholder jeg meg til dette?
- Hva burde jeg vite ettersom jeg velger ENK fremfor AS mtp. MVA?
Rettigheter:
- Hvilke rettigheter har jeg ved sykdom?
- Fordeler og ulemper med overnevnte?
- Hva skjer vist min utenlandske kontrakt oppheves, og jeg har 3 forskjellige lån å betjene? Blir det kroken på døra for Min Lykkelige Familie AS og jeg slås personlig konkurs?
- Har jeg krav på dagpenger ved oppsigelse av kontrakt?
Er det noe annet jeg burde vite?
Annet:
- Er det noe jeg har glemt?
- Kan jeg føre mitt private fiber abonnement som utgifter?
- Burde jeg gå til anskaffelse av bedriftsabonnement for min mobil?
Ethvert svar, på enhver av disse spm. blir varmt ønsket velkommen. Jeg må ha stålkontroll på dette ettersom at dette blir min hovedinntekt, og ergo den samme inntekten jeg blir å betjene hus, bil- og andre lån med.