Opphavsrett til logo med skrift?

sammy

Medlem
Hei igjen.
Dette er et spørsmål som jeg gjerne skulle hatt noen reaksjoner på:

La oss anta at jeg har laget en logo. Dette er helt og holdent mitt eget verk, så jeg er altså beskyttet av åndsverksloven. ( det er vi vel enige om)
Men, hva hvis denne logoen også inneholder et navn?
Hvis for eksempel jeg lager en logo med en tegning av et hotell, på denne har jeg et en stjerne. Under logoen, men som en del av denne har jeg skrevet ordet hotell.
Hva da?
Hva hvis en hotellkjede for eksempel bruker en stjerne som sin logo og i tillegg ordet hotell?
(dEtte er kanskje ikke noe godt eksempel, men jeg kom ikke på noe bedre)

Vennlig hilsen
sammy:)

Ole Avranden

utvandret
For å ta det første først... Nei, du er ikke nødvendigvis beskyttet av Åndsverksloven selv om du har laget logoen. For å oppnå det må logoen være et reelt åndsverk. Nike sin logo er et åndsverk, mens en logo med et generisk symbol og firmanavn ikke nødvendigvis er et åndsverk.

Eksemplet ditt med en stjerne og ordet hotell er godt nok...
Ditt oppsett av logoen vil være beskyttet, så lenge den er unik nok til å være et åndsverk, men det gir beskyttelse for din logoform. En annen aktør kan godt bruke stjerne og hotell i en annen form.

sammy

Medlem
For å ta det første først... Nei, du er ikke nødvendigvis beskyttet av Åndsverksloven selv om du har laget logoen. For å oppnå det må logoen være et reelt åndsverk. Nike sin logo er et åndsverk, mens en logo med et generisk symbol og firmanavn ikke nødvendigvis er et åndsverk.

Eksemplet ditt med en stjerne og ordet hotell er godt nok...
Ditt oppsett av logoen vil være beskyttet, så lenge den er unik nok til å være et åndsverk, men det gir beskyttelse for din logoform. En annen aktør kan godt bruke stjerne og hotell i en annen form.

Flott, (Det vil altså bety at de ikke kan lage sin logo til foveksling lik min) men la oss gå den andre veien. La oss si at den andre aktøren er en mektig hotellkjede.
og mener at min logo (se mitt forige innlegg) inneholder elementer er lik deres. Hva da?
Jeg vil jo mene at ordet hotell ikke kan beskyttes.
Vennlig hilsen
sammy:)

Sist redigert:

Urverk

Medlem
Dette er nok et veldig 'touchy' emne som det vil være veldig vanskelig å svare på.
Tingen er hvis denne hotellkjeden har registrert denne logoen og beskrevet logoen i søknaden sin ganske vagt (slik de som regel gjør slik at de utelukker like logoer og at de kan gjøre små forandringer til logoen uten å måtte søke på nytt) har du ikke så veldig mye å stille opp med er jeg redd.

Kan du bevise at du var først ute med logoen? (At de ikke hadde en søknad inne mens du lagde logoen?). Etter hva jeg har fått med med er det som regel første-mann-til-mølla-prinsippet som gjelder når det gjelder søknader om varemerke, kopirett...

Som det kom frem tidligere er det jo ikke sikkert at logoen du lagde kommer inn under åndsverkloven og da har du iallfall ingen ting å stille opp med. Så dette blir nok i så fall en sak for patentstyrer/domstol.

Men jeg skal på ingen måte si at jeg forstår hele regelverket når det kommer til disse lovene og reglene

hansson

Langveisfarende
Generelle ord som "hotell" og "brød" og "biloppretting" kan ikke varemerkeregisteres i seg selv. Men Kysten Hotell og Sjøbad + logo kan varemerkes og dermed blir helheten beskyttet. Dette hindrer ingen i å bruke ordene "kysten" "hotell" og "sjøbad" i andre sammenhenger.

Topp