Oppføring i MVA-registereret

Letitbe

Medlem
Jeg skal etablere et ENK med oppstart 01.01.2014. Enkeltmannsforetaket er en "videreføring" av mitt NUF. (Siden NUF ikke er spesielt gunstig lenger.. har jeg valgt å gå tilbake til ett ENK. NUFet blir slettet iløpet av 2014..)

Allerede 01.01.2014 sender jeg ut fakturaer til alle mine kunder, og beløpet vil da overstige 50.000 fra første dag.
Er det mulig å forhåndsregistrere seg i MVA-registeret, slik at jeg kan fakturere med mva fra første krone?
Jeg prøvde nettopp å registrere gjennom brreg/altinn (enhetsregisteret+mvaregisteret), men det ble problematisk å få registrert seg i mva-registereret før man kunne dokumentere omsetning over 50.000..

What to do?

Sist redigert:

Jostein

Medlem
Lurer inn et spørsmål her.. Om jeg starter et foretak 01.01.2014 og først 6 mnd etterpå når jeg 50k i omsetning, og må registrere meg i momsforetaket. Kan jeg da få fradrag på pc etc kjøpt i februar f.eks? Med andre ord før jeg har nådd 50k?

Steve Cash

Medlem
Ja, etter reglene om tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør kan du det. Dette gjøres sammen med den første mva-oppgaven. Du får imidlertid ikke tilbake mva for varer som gikk med til å selge for de første 50 000. Jeg lenker til denne siden uten at jeg har finlest det som står der, men den ser ut til å dekke det viktigste Tilbakegående avgiftsoppgjør - Få tilbakebetalt inngående moms fra oppstartsfasen | Enkeltmannsforetak. Det finnes forresten flere tråder om samme tema på forumet, du vil kunne finne noen hvis du bruker søkefunksjonen.

Smbinfo

Medlem
Kan også legge til at regnskapsførere, uten at de forteller det til noen, dropper selve søknaden om tilbakegående avgiftsoppgjør og tar disse kostnadene direkte til fradrag på første eller andre momsoppgave.

Du får stort alltid godkjent søknaden, og det er stortsett kun varekjøp de luker ut, gitt at du ellers kan reglene for hva som er fradrag for og ikke.

Du kan søke om å få med kostnader opp til tre år tilbake i tid. Hjalp en gründer som driver med forskning med dette og han fikk plutselig tilbake over 200 000,-.. helt til han unlatet å levere inn momsoppgaver etterpå og måtte betale hele summen tilbake igjen (dette hadde kun med reglene rundt forhåndsregistrering å gjøre).. :)

Steve Cash

Medlem
Jeg syns det er litt dristig å uttale seg på vegne av alle regnskapsførere, nå uttalte du deg nettopp på vegne av meg også. :D Greit, jeg ser ikke bort fra at noen gjør dette på den enkle måten, det kan vel hende jeg også har slumpet til å gjøre det slik en gang eller to jeg også. Men det er en litt farlig strategi, i alle fall hvis det er store beløp og litt gamle fakturaer. Hvis det ender med netto mva tilbake på den første oppgaven en leverer er faren ganske stor for at en får begrenset bokettersyn. Det kan nok hende en likevel får pengene tilbake etter litt argumentering likevel, men jeg anbefaler å følge den smale sti, i alle fall hvis det dreier seg om mer enn bare småpenger.

Smbinfo

Medlem
Jeg syns det er litt dristig å uttale seg på vegne av alle regnskapsførere, nå uttalte du deg nettopp på vegne av meg også. :D Greit, jeg ser ikke bort fra at noen gjør dette på den enkle måten, det kan vel hende jeg også har slumpet til å gjøre det slik en gang eller to jeg også. Men det er en litt farlig strategi, i alle fall hvis det er store beløp og litt gamle fakturaer. Hvis det ender med netto mva tilbake på den første oppgaven en leverer er faren ganske stor for at en får begrenset bokettersyn. Det kan nok hende en likevel får pengene tilbake etter litt argumentering likevel, men jeg anbefaler å følge den smale sti, i alle fall hvis det dreier seg om mer enn bare småpenger.

Heh, ja:) Skulle stått "mange regnskapsførere" og "ofte". Ellers takker jeg for og er enig i presiseringen:)

Selv om mange frykter ettersyn, kan man se på det som gratis revisjonstimer og opplæring i evt regler etc. Også kjipern å få ettersyn etter to år og ha gjort til galt i to år. Med mindre du da spør og graver her og får god hjelp av Steve Cash:)

Smbinfo

Medlem
Vet man at alt i orden er det jo bortkasta tid.

Vet man ikke om alt er i orden (etter min erfaring ofte det som er tilfelle) er et bokettersyn som å få gratis hjelp fra regnskapsfører/revisor. Er alt i orden vet man at det man har gjort til nå er korrekt, noe som er kjekt å få bekreftet.

Er man en liten luring/økonomisk kriminell er det kjipern med bokettersyn.

Topp