Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oop php

selbekk

Medlem
Hei!

Har lyst til å sette meg ordentlig inn i objektorientert PHP, men jeg finner ingen gode guider. Er det noen som har noen linker de kan dele?
 

skogtrollet

Medlem
google har det meste.

Php koding er ikke så avansert, så jeg har ikke gidda å lære meg objekt orientert. funksjonsorientert er tingen :D
 

Keanu

Geek
PHP har det aller meste som andre programmeringsspråk har, og selv om man får til mye uten objektorientering, så vil jeg påstå at det er veldig nyttig å lære seg om man virkelig er interessert i programmering.

CakePHP er et bra rammeverk, men kanskje ikke lurt å starte med før man faktisk skjønner hva objektorientering er. Rammeverk gjør potensielt utvikling mye enklere, men som læringsmekanisme fungerer det ikke alltid like bra. CakePHP (eller andre rammeverk) vil jeg anbefale når man har litt oversikt over OOP. Fokuset på hva man skal lære seg da bør være MVC-modellen (model-view-controller), ikke selve OOP.

Av bøker kan du se på Introduction to Java Programming, av Y. Daniel Liang, som blant annet brukes på NTNU.
Du finner den blant annet på Google Books.

For et potensielt norsk alternativ, kan man kanskje se på Webprogrammering i PHP, av Svend Andreas Horgen, men den passer best om man ikke er godt kjent med PHP, og tar ikke for seg så mye OOP.
 
Topp