Dårlige betalere også?
Til info: Kjetil Sander sitter på stranda i hua hin, Thailand, og tjener godt på å sende ut fakturaer til folk for tjenester som enten er ubrukelige eller ikke eksisterende.
Jeg fikk en epost i dag med reklame fra OnNet.no der de anbefaler firmaer å kjøpe EMD domener fra dem for å få mer Googletrafikk. EMD= Exact march domain. Saken er at vanlige firmaer verken har kapasitet, budsjett eller kompetanse til å følge de rådene OnNet.no gir og ender opp med å sitte og betale på domener som ikke har verdi for dem.
De skriver så mye svada at jeg ikke har tid til å kommentere alt, men en ting: "Google rangerer .org høyere enn andre internationale domener. Velg derfor dette toppdomene hvis det er ledig. Lavest rangerer Google .biz og .info."
Det skriver de for de vet at sjansene for at kundene kan finne ledige .org domener å kjøpe er stor og det dermed blir mer penger i kassa deres.
Ble litt usikker på dette med ord adskilt av bindestrek i domenet. Stemmer det at Google skiller det ut som to ord?
Du sier at OnNet er dårlige betalere. Hvor har du det fra. Som daglig leder i selskapet har jeg aldri hørt om en ubetalt regning, og selskapet hadde sist jeg pratet med Standard & Poor fortsatt AAA+ kredittrating, så dette syntes jeg var en useriøse uttalelse fra en som bare skriver for å svartmale OnNet av en eller annen personlig grunn.
Redaksjonen burde fjerne slike udokumenterte påstander om andre navngitte selskaper.
Dårlige betalere også?
"Å avslutte kundeforholdet til OnNet knyttet til domene koster kr. 98.-, eksl. mva."
Det betyr at det koster kr 98 å få tilsendt auth-kode, er det i tråd med Norids regler for registrarer?
Uansett, jeg sender en epost til Norid og spør.
Dette er vel forutsatt at man har oppfylt alle sine forpliktelser til den andre avtaleparten antar jeg.
.
Med andre ord og slik jeg tolker saken; hvis kunden ikke kan eller nekter å betale for å få utlevert koden (eller å gjøre opp for andre forfalte regninger), så er registraren likevel pliktig til å utlevere autentiseringskoden.
Kom over denne tråden. Jeg jobber i OnNet og kan bekrefte at AuthCode IKKE koster penger. Frem til nylig kunne kunden betale kr. 98 for å få tilsendt sonefilen i bind/tekstformat og siste backup av hele webhotellet sitt. Selve AuthCode er gratis og utleveres normalt 1-2 dager etter at kunden har sendt inn oppsigelsen av domene abonnementet. Det eneste de trenger å gjøre er å avhuke at de samtidig ønsker å motta AuthCode så får de den, uavhengig av om man har utestående regninger eller ikke. OnNet har nå fjernet teksten på hjemmesidene som har skapt denne dialogen og misforståelsene.