Om det å ta forskudd/dele opp betaling, et.c.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det var jo en del her som ganske nylig mente jeg var mer eller mindre idiot som delte opp kontrakten og tok betalt i flere "avdrag" underveis, osv.

Nå har imidlertid sjebnens ironi innhentet oss, og jeg er for første gang siden 2007 i en situasjon der jeg tror jeg blir nødt til å sende en sak til inkasso.

Det er en kunde som plutselig har vist seg å ha betalingsproblemer, men takket være idiotien vil nå i værste fall tapet mitt bli på 5-6 tusen i stedet for 25.000 (jeg har gjort jobb for ca 10.000, og de har betalt deler av dette) som det ville ha blitt hvis jeg hadde gjort hele jobben, og først da oppdaget at de ikke hadde penger...

Det jeg har gjort til nå er også et seperat produkt fra det som gjenstår, og de er godt fornøyd med det og vil gjerne ha det, men de tror tydeligvis at de kan la være å betale hvis de føler for det. Derimot hadde de tydeligvis penger til å dra på ferie, for de syns det var veldig frekt av meg å mase om regninger nå når de var på ferie, og sa at vi kunne diskutere dette når de var tilbake i august...

Og før noen sier at jeg bør være snill osv hvis de har betalingsproblemer, for å heller ta vare på kunden - jeg har vært EKSTREMT snill og tålmodig allerede, første faktura ble DELVIS betalt 78 dager etter forfall, og når jeg påpekte dette og ga et tilbud om å utsette resten til høsten fordi de fortalte at de hadde litt dårlig økonomi for tiden fikk jeg så frekke svar (tilogmed noen som grenset til trusler) at jeg ikke gidder å være snill lenger. Neste del av kontrakten skal jeg med glede frigjøre dem fra, men det jeg har laget for dem til nå er jeg faktisk såpass frekk at jeg forventer betaling for (står et spesifikt punkt om dette i kontrakten).

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, er akkurat det samme jeg tenker, sånne kunder trenger jeg ikke.

...og helt ærlig er det ikke så farlig med de kronene der, det var derfor jeg kunne tilby dem å utsette det, men når de oppfører seg på den måten er det en stygg fare for at det blir en prinsippsak for meg, så får jeg jo også testet om conta-inkasso er noe tess ;)

Men det er også ment som en liten heads-up til alle sammen her. Det smeller gjerne når du minst venter det, og hvis det er på en større jobb det smeller kan du plutselig risikere å stå med en måneds jobb som rent tap hvis du ikke tar litt forholdsregler:

Har du litt større jobber er det fordømt lurt å dele opp betalingen, og ikke minst å ta en del av beløpet som forskudd. Tilpass oppdelingen og forskuddet til størrelsen på jobben og kunden, og hør med kunden hvor mye de vil dele det opp. Er kunden ekstremt negativ til forskudd, så kan det være et faresignal, spesielt hvis du har mye gode referanser og en solid portfolio å vise til. Forklar gjerne hvorfor - min erfaring er at de aller fleste kunder forstår dette svært godt.

Denne gangen sparte oppdeling-og-forskudd meg altså for et tap på 25.000 - er dette et tap de fleste av dere ville ha merka godt, eller ikke?

Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, jeg kan ihvertfall skrive under på at Conta Inkasso fungerer. ;)

Solgte en tskjorte til en fyr for 99,- for en stund siden. Disse tok jeg i utgangspunktet 199,- for, men jeg skulle bli kvitt de, så da gikk de billig. Det gikk én, to, tre uker etter forfall og jeg så ikke noe til pengene og fikk aldri svar på mail. Ringte han og presenterte meg og i det jeg var ferdig å si hvor jeg ringte fra, la han på røret. Sendte en ny mail, men ikke noe svar. Ringte igjen og det samme skjedde.

Og DA kom jeg på at jeg hadde gjort en jobb for Conta og dermed kunne kjøre en sak uten at det kostet meg noe som delbetaling fordi jeg tenkte det kunne komme til nytte.

Det endte med at Politiet i mannens kommune ringte og lurte på om de kunne prøve å få inn pengene før de tok saken til nammsmannen fordi de syntes det var synd om disse 99,- skulle bli til 2500,- (tror jeg det var) for en kar i tidlig 20-åra. Jeg sa at det var greit og da kom pengene på konto (med godt med renter) etter to dager. ;)

Jeg hadde jo aldri kjørt en sak på 99,- til vanlig, men det kostet ikke meg noe og jeg blir forbanna provosert når folk slenger røret i trynet på meg etter at jeg har vært grei med de.

Jeg var vel en av de som mente du var en idiot (selvom jeg ikke mener det så ille om deg ;)), og jeg mener fortsatt at til en jobb på f.eks 20-30k så er det unødvendig mye jobb for begge regnskapsførerene dersom det skal deles over fire fakturaer.

Når jeg setter opp nettsider gjør jeg det slik at jeg setter opp "rammeverket" og fyller inn litt av innholdet. Når kunden har sett layout`en og godkjent det, sender jeg oppdragsavtale. Når denne er godkjent, sender jeg normalt faktura på hele beløpet og gjør så ferdig jobben etter at pengene er registrert på konto. Så om kunden ikke betaler har jeg ikke tapt hundrevis av timer akkurat.

Men nå opererer nok vi i litt forskjellige prisklasser, så da blir det jo litt anderledes. Jeg også skjønner at det kan være greit med delbetaling dersom du jobber daglig i 2 mnd f.eks, men da snakket vi om helt andre summer som krever andre betalingsløsninger.

Msites Ltd

Livsnyter
TorsteinO: Vi er igjen enige! Jeg kjører også stort sett forskuddsbetalinger og delbetaling på det meste av prosjekter, produkter og tjenester jeg tilbyr.

Dette fungerer fint og jeg tror nok at de fleste ville merke både 25.000 i tap og mindre summer. Ei krone er ei krone....

Topp