Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Offshore-selskap versus norsk

namaste

Medlem
Jeg er i gang med et nytt produkt, og i den forbindelsen har jeg sett på alternativene mine for å eventuelt plassere dette i et eget selskap. På grunn av produktets natur, er jeg på ingen måte låst til Norge.

Driver å gjør research på alternativer. Det er jo et vel av ulike skatteparadis, men jeg skal ikke svindle eller undra skatt - bare unngå selskapsskatten, og så får vi se eventuelt hva som er igjen når jeg måtte ønske å ta utbytte. :D

Hva er egentlig "ulempene" med å drive fra et offshore-selskap, for eksempel Delaware, USA?
 

n0stra

Medlem
Jeg er i gang med et nytt produkt, og i den forbindelsen har jeg sett på alternativene mine for å eventuelt plassere dette i et eget selskap. På grunn av produktets natur, er jeg på ingen måte låst til Norge.

Driver å gjør research på alternativer. Det er jo et vel av ulike skatteparadis, men jeg skal ikke svindle eller undra skatt - bare unngå selskapsskatten, og så får vi se eventuelt hva som er igjen når jeg måtte ønske å ta utbytte. :D

Hva er egentlig "ulempene" med å drive fra et offshore-selskap, for eksempel Delaware, USA?

Du vil slite med å få lån og kreditt. Ellers er det stort sett ingen som bryr seg.
 

namaste

Medlem
Du vil slite med å få lån og kreditt. Ellers er det stort sett ingen som bryr seg.

Tja, kan vel eventuelt sette slikt på mitt norske, og så bare viderefakturere... Regnskapsreglene i de landene er jo også litt behageligere enn de norske slik :D
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Jeg er i gang med et nytt produkt, og i den forbindelsen har jeg sett på alternativene mine for å eventuelt plassere dette i et eget selskap. På grunn av produktets natur, er jeg på ingen måte låst til Norge.

Driver å gjør research på alternativer. Det er jo et vel av ulike skatteparadis, men jeg skal ikke svindle eller undra skatt - bare unngå selskapsskatten, og så får vi se eventuelt hva som er igjen når jeg måtte ønske å ta utbytte. :D

Hva er egentlig "ulempene" med å drive fra et offshore-selskap, for eksempel Delaware, USA?

Ulempen er vel at du risikerer at skatteetaten vil regne firmaet som norsk siden du er norsk
, og firmaet drives fra norge. Da vil du mest sannsynlig bli krevd for norsk moms på alle salg i norge samt norsk beskatning av overskudd , også risk for at du kan måtte betale straffeskatt.
 

namaste

Medlem
Ulempen er vel at du risikerer at skatteetaten vil regne firmaet som norsk siden du er norsk
, og firmaet drives fra norge. Da vil du mest sannsynlig bli krevd for norsk moms på alle salg i norge samt norsk beskatning av overskudd , også risk for at du kan måtte betale straffeskatt.

Det er jo en helt urimelig og ganske håpløs holdning! Jeg bor allerede deler av året utenlands, om jeg endrer dette til at jeg et flertall av dagene bort utenlands, vil det da endre situasjonen?

Og hvordan er offshore-selskap i forhold til payment gateways (kortbetaling)? Må jeg gå via lugubre banker i Asaberdjan eller noe slikt?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Flytter du til utlandet vil det jo endre situasjonen ja, men det tar jo sin tid å få godkjent skattemessig utflytting av norge. Du kan vel være maks 60? dager i året i norge om jeg husker riktig? Du kan nok lure deg unna hvis du bor i utlandet og kun bruker pengene der, men skal du ha pengene inn i norge er det risikosport med slikt opplegg som du tenker på.

Finnes mange banker som du kan få gateway på for utlandske firma, der spørs der mer på hvilken bransje det er snakk om.
 

sta

Medlem
Det er ikke nødvendigvis noen problemer med å drive fra et offshore-selskap, men husk at kostnadene til drift ofte blir mye høyere og du må se skattegevinsten opp mot risikoen du tar. Hvis vi antar at du har 1 million i overskudd i året, kan vi anta at du «sparer» 280.000kr. I norsk selskapsskatt. Men hva koster det deg ekstra i året å følge alle regler i moderlandet til selskapet, hva koster det deg i juridisk assistanse her i Norge for å sikre at du følger alle regler her, hva koster det deg hvis norske skattemyndigheter blir interesserte og begynner å kreve dokumentasjon for ikke å snakke om hvis de velger å skjære igjennom og kreve beskatning i Norge, etc. Poenget er at det som, på papiret, kan se veldig gunstig ut, fort kan ende opp med å ikke være så veldig gunstig allikevel.

Som Bjørn skriver vil du nok også få problemer med norske skattemyndigheter hvis du selv er største eier i selskapet og innehar en aktiv posisjon i den daglige driften, samtidig som du bor i Norge og fakturerer norske kunder.

Å flytte ut av Norge i skattemessing forstand er ikke gjort over natten, det tar normalt 3 år og du bør tenke igjennom konsekvensene av dette veldig, veldig nøye. Jeg oppholder meg selv store deler av året i utlandet og har ikke norsk pass, så jeg kunne fint ha sluppet unna norsk skatt, men når jeg vurderte besparelsen i dette opp mot hva jeg faktisk mister (medlem i folketrygden, pensjon, etc.) fant jeg at det rett og slett ikke var verdt det. Den dagen ting går skjevt er det veldig allright å ha en retrettmulighet og ikke ha brent for mange broer.
 

namaste

Medlem
Takk for gode og detaljerte svar.

Ser foreløpig på mulighetene for noe vanntette saker med stråmenn gjennom hele prosessen, så det eneste som knytter meg til selskapet vil være aksjebeviset jeg har i bankboksen min. Og et corporate debit kort.

Det er ikke enorme summer jeg sparer antakeligvis, da jeg estimerer omsetningen til å begrense seg til en 200 000 - 300 000 kroner i året, men jeg synes risikoen later til å gjøre dette veldig attraktivt. Spesielt siden jeg på denne måten sparer 48 160 per 100 000 tjente krone i selskaps- og utbytteskatt, og utgiftene med å sette dette opp via et advokatkontor er godt under halvparten av dette...

Mitt største ankepunkt er nå egentlig hvorvidt dette er lurt, sånn i forhold til at verdensøkonomien vakler. Jeg vet jo ikke hvilke banker dette er, og liker dårlig tanken på at bankforbindelsen plutselig bukker under med et større innskudd, så jeg må jo i så fall være påpasselig med kontinuerlig å tappe kontoen, og så sluse kontantene inn i min hverdagsøkonomi, men det er jo ikke helt enkelt det heller...
 

sta

Medlem
Du skriver:

Driver å gjør research på alternativer. Det er jo et vel av ulike skatteparadis, men jeg skal ikke svindle eller undra skatt - bare unngå selskapsskatten

og

Det er ikke enorme summer jeg sparer antakeligvis, da jeg estimerer omsetningen til å begrense seg til en 200 000 - 300 000 kroner i året, men jeg synes risikoen later til å gjøre dette veldig attraktivt. Spesielt siden jeg på denne måten sparer 48 160 per 100 000 tjente krone i selskaps- og utbytteskatt, og utgiftene med å sette dette opp via et advokatkontor er godt under halvparten av dette...

Disse to utsagnene harmonerer vel ikke helt? Du kommer ikke rundt utbytteskatten uten å fuske. Det er klart at gjør du dette for å unndra deg beskatning fullstendig, så er regnestykket på hva du sparer naturligvis helt anderledes. Det moralske i dette får du vurdere selv, men jeg hadde tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg etablerte et selskap med det formål å undre midler fra beskatning.
 

n0stra

Medlem
Du skriver:



og



Disse to utsagnene harmonerer vel ikke helt? Du kommer ikke rundt utbytteskatten uten å fuske. Det er klart at gjør du dette for å unndra deg beskatning fullstendig, så er regnestykket på hva du sparer naturligvis helt anderledes. Det moralske i dette får du vurdere selv, men jeg hadde tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg etablerte et selskap med det formål å undre midler fra beskatning.

Nå skal jeg ikke spekulere i ditt politiske syn, men det må være lov å benytte de muligheter som ligger i norsk og internasjonal rett hvis det er lovlig. "Moral" har ingenting å gjøre med skatt og avgifter - enten er man pliktig til å betale eller man er det ikke. Om noen er "dummere" enn andre og betaler mer enn man strengt talt er nødt til får være deres valg. Men som sagt - ikke bland inn moral i dette spørsmålet.

Hvis du mener dette strider mot lov og rett så kan du derimot referere til hvilke lover som da trår i kraft samt henvisning til kilder :)
 

sta

Medlem
Hehe, den måtte jo komme. Jeg har nok gjort mer skatteplanlegging enn gjennomsnittet og jeg er absolutt for å bruke regelverket for å betale minst mulig skatt. Men vis meg gjerne hvordan du, som privatperson, skattemessig hjemmehørende i Norge, kan ta ut utbytte fra et selskap uten å betale utbytteskatt. Tror du kunne tjent mye som skatterådgiver hvis du kan peke på et slikt smutthull i systemet :)

Når det gjelder henvisning til regelverket kan du ta en titt i Skatteloven §10-11 (/d: LOV-1999-03-26-14 :d/ Lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven).)
 
Sist redigert:

namaste

Medlem
Sta: Ja, jeg har skiftet litt mening underveis nå. Tanken på straffeskatt eller bråk fordi jeg unngår selskapsskatten var ikke artig, og da er vel strengt tatt eneste mulighet for å få dette helt vanntett og anonymt å hoppe unna utbytteskatten også. Med mindre jeg kan betale skatt anonymt selvfølgelig...
 

namaste

Medlem
Har du "lovlig" inntekt utenom? Blir vanskelig og få lån med 0 i inntekt. Kan fort bli straffeskatt om du "strør" om deg med cash du ikke kan gjøre rede for.

Igjen, jeg vil kun bruke dette på et nytt prosjekt. Å flytte over eksisterende vil skape for mye "paper trail" til at det er poeng i å ta risikoen.
 

Bjrl

Medlem
Det kan være gode grunner til å registrere selskap utenlands, avhengig av hva konkurrentene dine gjør (men grunnene blir stadig færre etterhvert som regjeringens varslede endringer overfor mindre aksjeselskap trer i kraft). Hvis konkurrentene dine f.eks. er fritatt for kostnader til revisor fordi de er registrert i land der man ikke er pålagt slik, er det gode grunner til at du velger en slik modell også. Hvis ikke vil konkurrentene dine ha et fortrinn som du må utligne på andre måter.

Men husk at når det gjelder skatt, så er det avgjørende for vurderingen hvor arbeidet UTFØRES FRA. Har du et selskap i Delaware kan du ikke drifte det fra Norge uten at skattemyndighetene her i Norge mener at du har skatteplikt her. Du må dermed ha en registrering av NUF her, og NUF'et ditt vil ha normal skatteplikt i Norge. Det vil du som privatperson også ha.

Så skattemessig er det temmelig hipp som happ. Avgiftsmessig og regelmessig kan det være store forskjeller.
 
Topp