Offentliggjøring av forumbrukers egentlige navn

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har fått vite at en av brukerene på trommeportalen.no har forsøkt å selge tyvegods via forumet. Det er også vedkommende som har stjålet dette.

Jeg har laget en tråd om dette hvor jeg informerer forumets brukere om at vedkommende har blitt permanent utestengt som følge av dette og informert om at dette selvfølgelig er noe vi slår hardt ned på.

Det er nå flere som lurer på hvem dette er, og vil gjerne vite brukernavn på forumet og fullt navn for å være ops på denne personen via finn.no og andre salgssteder senere.

Hvordan er lovverket her?

Nutz

Med lem
Dette er noe evt. politiet vil fritte deg om dersom de gidder å prioritere saken.
Ikke opp til deg å publisere navn på folk som ev. skulle finne på å selge tyvegods, heller ikke opp til dine brukere å drive privat etterforskning.

Nutz

Med lem
Likevel ikke din plikt å henge ut noen.. Men dersom du synes du har en moralsk forpliktelse til å gjøre dette, og gjør det, så bør du gå igjennom dine regler for forumet.
Har sikkert en erklæring der om at du ikke kommer til å avsløre identitet på enkeltpersoner.
-Og at andre heller ikke har lov til dette.

Msites Ltd

Livsnyter
Han som stjelte dette har allerede innrømmet det ovenfor politi og han som han stjelte det fra. Så det er ingen som skal drive etterforsking her. Det er snakk om å være våken OM han skulle finne på å selge tyvegods igjen.

Du skal da på ingen måte henge ut en person selv om denne har gjort en kriminell handling. Dette tar rettssystemet seg av.

Eller kanskje du vil vi skal merke alle som har gjort en kriminell handling e.l. slik at vi kan være på vakt ovenfor en mulig gjentagelse. Nei, tenk deg om en gang til så skjønner du hvor feil det er..

TorsteinO

Art Director & grunder
Har vært borti en liknende problemstilling selv, og etter å ha mailet litt fram og tilbake med datatilsynet fikk jeg faktisk fram noe nyttig:

Mitt spm:
Hvordan vil det være, dersom vi i brukeravtalen (som alle må godta for å få lov til å lage en bruker hos oss) spesifiserer at brukeren godtar at svindel ved kjøp og salg gjennom vårt forum vil føre til utestengelse og at vi legger ut all relevant informasjon så som fullt navn og telefonnr?

Svar:
En viss tilbakemelding på personer som formidler varer eller tjenester vil vel kunne være greit, dersom det opplyses tydelig om dette på forhånd og det er en del av den avtale man godtar for å få lov å bruke nettsiden til formidling. Det vil gå utenfor avtalen/samtykket å kritisere/opplyse om forhold som ligger forut for avtalen i tid, eller som omhandler andre nettsider. Ren "svartelisting" eller anklagelser om straffbare forhold bør man være svært forsiktig med.

Altså: Du kan ikke gjøre noe med det som har skjedd NÅ, men du kan legge det inn i brukeravtalen (og kanskje også legge inn en notis om det i kjøp-og-salg-forumet) fra nå av, og dermed har du ihvertfall en mulighet for fremtiden. Sannsynligvis vil dette også føre til at problemet stort sett forsvinner, så du slipper hele problemstillingen.

Nutz

Med lem
Tror dette med Tonny blir på en annen måte King.
De Tonny har "hengt ut" er tross alt ikke medlemmer, og Tonny har ikke brukt informasjon han har skaffet seg via logger og brukerinfo som han har fått tilgang på via forum-softwaren.

Dag Frogner

Supermedlem
Mulig du har et poeng der, men jeg ville tro at offentliggjøring av personer som har gjort noe kriminelt er like "ulovlig" enten man gjemmer seg bak et forumnick eller om dette ligger åpent på en firmanettside f.eks.

Og det skal også sies at jeg ikke har navnet fra forumsoftwaren, men fra en epost fra han som hadde fått utstyret frastjålet.

Sist redigert:

Nutz

Med lem
Bank igjennom en melding til dine brukere som presser deg til å offentliggjøre, be de ta kontakt på PM slik at de kan få brukernavnet til han som har blitt frastjålet sitt trommesett..
Dersom han (offeret) har lyst til å gi de som er interessert i tyvens brukernavn, så kan de spørre han, dersom han synes det er OK.
Men siden du er usikker på evt. juridiske konsekvenser av å offentliggjøre bukernavn/navn på tyven i forumet for deg, så nevner du samtidig at dersom noen skulle poste navn på fyren, så vil også de bli utestengt.
-Dette er en sak du vil ha minst mulig med å gjøre. -Du har gjort ditt, utestengt fyren fra din arena.

Sist redigert:

Nutz

Med lem
Og det skal også sies at jeg ikke har navnet fra forumsoftwaren, men fra en epost fra han som hadde fått utstyret frastjålet.
Men fra forum-softwaren, så har du tilgang på IP slik at du kan kan angi sånn ca hvor i Norge denne fyren befinner seg, noe som kan gjøre et søk etter han på Finn vesentlig enklere når man er ute etter trommer/trommeutstyr, alt ettersom hvilken database du benytter for IP-lokasjon. -Så har man telefonnummeret, derfra til navn og adresse kan være kort.
Siden han er medlem, og sannsynligvis har postet flere ganger, så har han kanskje flere IP-adresser registrert på seg, som igjen gjør nøyaktigheten øker på hvilken by han befinner seg i.

Topp