Offentlige it-systemer

Tonny Kluften

Administrator
Jeg var på sykehuset i Tønsberg i går og der var også systemet nede. Står ikke noe om Tønsberg i den artiklen, kanskje det var tilfeldig. Uansett, det var langt fra livstruende i mitt tilfelle, men det ble tungvint og legene fikk ikke den infoen de skulle ha og fikk dermed ikke utført jobben sin skikkelig. Så jo, nødsystemer må finnes!

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Lurer i den forbindelse på hvem som eier opplysningene om meg; det må vel være sykehuset, men da kun for å kunne hjelpe *meg*.
Skulle jeg gjerne hatt overlevert alt de har om meg, til meg; jeg er overbevist at jeg er bedre skikket til å passe på mine data enn de ;)

Nutz

Med lem
-Tror nok ikke de betror deg "ansvaret" og jobben..
-Hva hindrer deg og andre i å manipulere sine data? :)

Pong

-Tror nok ikke de betror deg "ansvaret" og jobben..
-Hva hindrer deg og andre i å manipulere sine data? :)

Hva hindrer noen som helst å manipulere mine data? Men de får gjerne oppbevare en md5 på dataene for å sikre at det ikke er tuklet med, enkelt sagt.
Alt for mange ganger skal man ihvertfall være temmelig friske og oppegående for å overleve legesystemet her; fare for å bli enten statistikk eller en interessant studieobjekt.

adeneo

Medlem
Du har selvfølgelig innsynsrett.

Har hørt enkelte institusjoner kan være noe sære på å skrive ut kopi, og enkelte nekter til og med innsyn, men etter loven har man faktisk innsyn i alle slike dokumenter som omhandler en selv, om det gjelder trygdemapper, legejournaler eller hva det måtte være.

Det er vel bare å spørre det, så kan du oppbevare dette selv, men du kan nok ikke nekte for eksempel et sykehus og også ha tilgang til denne informasjonen.

TorsteinO

Art Director & grunder
At de derimot trenger bedre systemer, både med hensyn til robusthet (f.ex. at alt ikke skal krasje dersom EN del av systemet er nede), backup/sikkerhet/reserveløsninger, samtidig som det bør være fleksibelt nok til å takle uforutsette situasjoner... og tusen andre punkter - helt klart.

Generelt er det jo i vår egen interesse at vi skal kunne bli lagt inn på et hvilket som helst sykehus i hui og hast og at de skal kunne få opp vår komplette journal og sykdomshistorie uten noe mer om og men. Naturligvis vil dette også kunne misbrukes, men da får man heller lage en løsning som f.ex. logger alt av bruk, og at man automatisk får beskjed om dette. Noe liknende av sånn det funker med kredittsjekk nå.

Nutz

Med lem
:)
Hva når MD5 ikke stemmer over ens med data Pong?
-Ble du plutselig frisk, og fortatt kan kjøre bil, eller har du vært utredet ferdig, og venter bare på å "Nave"?

Pong

Hmja, da kan de bruke tid på å finne ut av hva som har skjedd og viser det seg at jeg forfalsker så er det straffbart etc.
Jeg ser poenget, men slik som det er nå har jeg null kontroll. Skal jeg bare godta det de sier? Jeg tror ikke jeg liker situasjonen slik den er nå, tror jeg må tenke litt mer, men ser jeg mangler ork. Får belage meg på innsynsrett som adeneo nevner i mellomtiden :p
Eller noe.

Topp