Offentlig sløsing og inkompetanse på sitt beste

zapotek

Medlem
Asker kommune stanser innføringen av Open Office - Asker kommune

Hvor mye koster det egentlig å kjøpe lisenser for Microsoft Office til hele kommunen. Her snakker vi bl.a. samtlige skoler!

En av grunnene til vrakingen av Open Office:

"Innføringen av Open Office har imidlertid støtt på flere utfordringer enn forventet. Integrasjon mot andre programmer har vært vanskelig og det har vært problemer med å tilgjengeliggjøre Open Office dokumenter for samarbeidspartnere med annen programvare."

Er det mulig? Når kommuneansatte ikke klarer å trykke "lagre som" og velge en annen filtype (f.eks. .doc eller .rft i Writer), så står det dårlig til med kommunenorge....

Nutz

Med lem
Vet vi hvilket lisenstilbud Asker har fått på MSOffice?
OpenOffice og MSOffice består av mye mer enn en tekstbehandler, hadde det kun vært det å lage et dokument og skriv-ut, så hadde man strengt talt ikke trengt annet enn Windows Write, og evt. en virtuell skriverdriver for å generere forskjellige dokumentformater.

Problemet er jo integrering med eksisterende system.
MS-Office virker "ut av boksen" (i Askers system), der OpenOffice krever tilpassinger.

Tenk igjen Zapo, ikke alltid alt er så innlysende, vi vet ikke hva dette skal knyttes opp imot, for eks. database, regneark, eksisterende makroer etc..

zapotek

Medlem
Jeg gjentar: "vært problemer med å tilgjengeliggjøre Open Office dokumenter for samarbeidspartnere med annen programvare."

Nutz

Med lem
og da tenker vi igjen litt ekstra på denne.. "..med annen programvare".

Er det ikke da naturlig å se at det er reelle problemer med "informasjonsutveksling", og siden OpenOffice har nærmest bråstoppet utviklingen etter Oracle tok over skuta..

zapotek

Medlem
Så om dette ville bli et problem klarte de ikke å finne ut før de startet med implementeringen? Hadde vel x-antall utredninger før de satte igang tipper jeg.

Hva har de egentlig brukt alle de pengene de fikk i støtte til?

"Prosjektet fikk støtte:
– 550’ fra DIFI (Direktoratet for forvaltning og IKT)
– 400’ fra Friprogsenteret (nasjonalt kompetansesenter for fri programvare) for å
etablere en nasjonal e-læringsløsning"

http://www.asker.kommune.no/PageFiles/63589/Status OpenOffice - FSK 10 5 2011.pdf

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg gjentar: "vært problemer med å tilgjengeliggjøre Open Office dokumenter for samarbeidspartnere med annen programvare."

Ta nå med hele setningen da:

"Integrasjon mot andre programmer har vært vanskelig og det har vært problemer med å tilgjengeliggjøre Open Office dokumenter for samarbeidspartnere med annen programvare". Ref.

Om du tror problemet ligger i at de ikke vet om "lagre som" funksjonaliteten, så simplifiserer du problemstillingen.

Nutz

Med lem
Kan jo hende de regnet med at dette var barnesykdommer der tilpassinger og "tweeks" kommer med tiden.
OO har jo nærmest gått for å være fullt ut kompatibel med MS-Office, noe den aldri har vært, og sannsynligvis aldri kommer til å bli.
-Det at programpakkene har lik funksjonalitet betyr ikke automatisk kompatibilitet.
-Det at den "prater" nogen lunde godt med MS-Office, betyr heller ikke at den prater godt med andre programmer som "prater" godt med MS-Office.

De midlene du sikter til hjelper svært lite dersom det kreves endringer i selve "OpenOffice-pakka" for at ting skal fungere tilfredsstillende med annen programvare.

zapotek

Medlem
På kveruleringstur nå gutter?

Jeg vet om ungdomsskoler hvor elevene får streng beskjed om at hjemmearbeid (type skrive et tekstdokument) ikke kan gjøres i Open Office. Dette på grunn av at lærerne ikke "får til å åpne dokumentet".

Ja Kenneth, jeg tror det er mange kommuneansatte som ikke vet at det går an velge "lagre som" og velge en annen filtype. Selv om jeg ikke skal påstå at Open Office-prosjektet til Asker kommune strandet pga. dette.

allegretto

Medlem
Vel, det var bare et argument jeg kom på i farten... finnes sikker mange flere.
Og ikke er det helt ukomplisert heller for en lærer å få direct edit til å fungere med open office.

Uansett er det er fullstendig idiotisk argument.
I såfall like idiotisk som ditt "lagre som"-argument

Topp