Nytt hosting selskap

kongen

kongemedlem
Et spørsmål som kanskje krever mange svar...

Jeg fantaserer om å ha mitt lille lokale "hosting selskap" i min bygd og jeg ser at apache/cpanel/fantastico er en fantastisk kombinasjon... men men men

Hvor starter jeg "utdanningen" til å sette opp en slik server? Finnes det en lettforklarlig bok/kurs om å sette opp en slik server? Eller må jeg skamlese nettsidene til de respektive programmene?

Er det noen som har erfaring med å sette opp en slik server, og hvis du har, hvor lang tid brukte du på å lære deg det?

affi

Medlem
Jeg har startet akkurat det du ønsker kongen, men selv om jeg nok har over-gjennomsnittet kunnskaper rundt serverdrift så har jeg valgt å outsource dette (initielt oppsett, sikkerhetsoppdateringer, etc) til de som har serveren stående hos seg, hovedsaklig fordi de jobber med det hver dag og fordi jeg vil ha mer fokus på de mer foranstående sakene - som blant annet produktene som skal kjøre _på_ serverne.

Kanskje det er en bedre løsning?

kongen

kongemedlem
Jeg har startet akkurat det du ønsker kongen

Grattis til deg :)

har jeg valgt å outsource dette (initielt oppsett, sikkerhetsoppdateringer, etc) til de som har serveren stående hos seg, hovedsaklig fordi de jobber med det hver dag og fordi jeg vil ha mer fokus på de mer foranstående sakene - som blant annet produktene som skal kjøre _på_ serverne.

Høres ikke så dumt ut å outsource det. Har du da outsourca det til en norsk firma eller utenlandsk? Eventuelt hvilket firma? Ser mange utenlandske firma har "trafikkbegrensninger", som gjør at prisen økes drastisk hvis man bryter denne grensen.

Hvor mye betaler du i måneden for dette?

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Driver også med "hosting".

Har satt bort en del av serverdriften til folk som har peiling god peiling på slikt, så kan jeg konsentere meg om det jeg er god på.

SolidHost

Medlem
Det kreves mye kunnskap for å drive et hosting selskap. Alt fra hvordan man setter opp en server til hvordan alt fungerer på en server (Apache, BIND, DNS, Exim, etc.) til hvordan man evt. sikrer en server, setter opp og konfigurerer branmurer osv., osv. Så lenge ting fungerer greit, så klarer jo de aller fleste å tilby plass på en server men det er når det oppstår problemer man må vite hva man skal gjøre. Dersom man ikke har den kunnskapen som kreves, kan man selvfølgelig lese seg til dette, men jeg må innrømme at jeg har aldri sett noen bøker som dekker dette temaet. Antakeligvis er det fordi temaet er så omfattende at det er vanskelig å få alt ned mellom to permer. Som andre ovenfor har anbefalt, kan det være en løsning å sette selve driften og support av serveren bort til andre og heller jobbe med ting man kan. I så måte er cPanel og WHM en utrolig bra kombinasjon, da det ikke skal så mye til for å lære seg å benytte WHM til å sette opp forskjellige pakker og det er jo utrolig enkelt å sette opp nye kontoer. Vi har flere kunder som leier en eller flere servere hos oss og benytter denne løsningen.

affi

Medlem
Høres ikke så dumt ut å outsource det. Har du da outsourca det til en norsk firma eller utenlandsk? Eventuelt hvilket firma? Ser mange utenlandske firma har "trafikkbegrensninger", som gjør at prisen økes drastisk hvis man bryter denne grensen.
Norsk.

Hvor mye betaler du i måneden for dette?
Litt dynamisk, men du må nok opp i noen lapper i måneden for å få en god hosting.

Som enkelte var inne på her så er det viktig med litt kunnskaper rundt det tekniske selv om man skal outsource tingene. Er utdannet PC-tekniker og har jobbet med data/drift siste 12 årene, men vil ha mer fokus på de foranliggende områdene så da fant jeg ut at det var best å la et bekjent firma med særs dyktige serverdrift-folk ta seg av det så tar jeg meg av Cyberspace generelt.

Topp