Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt firma

El-V

New Member
Heisann

Er nyregistrert her inne, men har lest en god del av forumet den siste tiden. Mye interessant og mange flinke folk her :)

Har begynt å tenke på å starte nytt firma og vil gjerne ha noen innspill rundt dette.
Firmaet vil være en litt perifer konkurrent til nåværende arbeidsgiver så har derfor ikke gjort annet enn å budsjettere litt og sjekke finansiering. Har ca. 500.000,- til rådighet.

Først har jeg tenkt å opprette et investeringsselskap med 30.000,- i aksjekapital. Dette med tanke på fremtidige prosjekter innen 3-5 år.Deretter låne selskapet 300.000,- for å opprette det nye firmaet med dette som egenkapital.
Tanken med den "høye" egenkapitalen er todelt.
Over halvparten av pengene vil gå med i investeringer, depositum osv. Dermed er det igjen drøyt 100.000,- til å forskuttere vareinnkjøp og rene driftsutgifter en stund før det kommer penger inn. Den andre grunnen er at selskapet fremstår mer solid med tanke på kreditt hos leverandører osv. Vet ikke om dette faktisk har noen praktisk betydning.

De resterende 170.000,- vil jeg beholde privat for å dekke egne utgifter en periode uten lønn og en mulighet for å skyte inn mer hvis nødvendig. Tenker det er lettere å putte penger inn i et selskap hvis nødvendig enn å få de ut igjen.

Er det noe her som kunne/ burde vært gjort annerledes eller enklere? Eventuelle andre tips og råd å ta med på veien?

På forhånd takk til de som kom seg gjennom hele teksten, ble litt lenger enn jeg tenkte når jeg begynte :)
 

Hero

New Member
Hei, er også ny her. Som regel lurt å stifte med minimumskravet på 30.000,- ja, og heller låne inn penger til selskapet når behovet er der. Det er jo en noe omstendelig prosess å få nedsatt aksjekapital. Lån er jo bare å betale tilbake. Hva skal du til med da ?
 

El-V

New Member
Hei

Takk for svar og velkommen hvis jeg rakk å registrere meg før deg :)

Det er en liten produksjonsbedrift uten å gå så mye nærmere inn på det foreløpig.

Det vil på litt sikt alltid ligge verdier for minimum 300.000,- i selskapet så derfor regnet jeg med at det ikke spilte noen rolle. Tanken var å fremstå som en mer solid bedrift fra begynnelsen med tanke på leverandører og kunder. 30.000,- er jo ikke mye å drive en bedrift for og det er lenge til jeg har et regnskap å vise til.
 

Hero

New Member
Takk og i ligeså ! Joda selskapet fremstår jo bedre med en større innskutt aksjekapital, men de fleste vet at selskap i dag blir stiftet med minsteinnskudd og gjerne innlån fra aksjonær. Noen bankrådgivere derimot, er voldsomt opptatt av størrelsen på aksjekapitalen :)
 

Bille

Member
Hei. For at større EK skal bety noe fra eller til bør den hefte som aksjekapital. Som nevnt er det mer styr om du senere vil nedskrive den, men hvis du f.eks. er mindre avhengig av utbetalinger/tilbakeføringer de første par årene, er dette mindre problematisk. Jeg tenker da at innen et par år vet du nok mye mer om selskapet er liv laga eller ikke. Går det bra så kan du ta ut midler uten å røre aksjekapitalen, og går det dårlig blir trolig problemstillingen større enn spørsmål om hva kapitalen bør klassifiseres som.

Tror ikke jeg ville bundet kapitalen for at kunder skal se at du er seriøs. Kanskje det har litt betydning i tøffere bransjer. Antar at det uansett har minst like stor verdi å kunne vise til fornøyde kunder.

Hvis du starter med å låne kapitalen til selskapet, kan du konvertere gjeld til aksjekapital senere om du må/vil. Jeg tror en sånn prosess krever at du involverer revisor, så det koster litt mer å gjøre det senere enn ved oppstart.

Lykke til!
 

El-V

New Member
Takker for tilbakemelding.
Når jeg skrev egenkapital var det ment som aksjekapital. Har kikket litt på konkurrenter og ser at de aller fleste har fra 250.000,- og oppover i aksjekapital.
Det viktigste for meg er vel helst muligheten for kreditt og samlefakturaer fra leverandører så tidlig som mulig i driften.

Det er kun snakk om bedriftskunder her og endel av disse kan nok være interessert i å vite at firmaet har litt å gå på økonomisk. Produktene blir tilpasset hvert enkelt prosjekt og dette gjør dem også avhengig av at firmaet ikke går dukken midtveis under leveransen. Aksjekapitalen er vel egentlig det eneste de kan basere dette på før regnskapstallene blir offentliggjort.

Hvis verdien på maskiner og varelager etterhvert vil øke til over disse 300.000,- har det vel ingen hensikt å senke aksjekapitalen til 30.000,-? Dette er jo fysiske verdier og ikke rene penger jeg kan ta ut uansett (?).

Ganske blank på dette så beklager hvis jeg spør dumt:rolleyes:
 

Hero

New Member
Kjøp av maskiner og varelager blir vel uansett betalt med penger fra deg, enten av det du har skutt inn som aksjekapital, eller det du skyter inn lån. Går bedriften med overskudd og genererer cash, vil du ved lån kunne betale dette enkelt tilbake, med en banktransaksjon. Skal du sette ned aksjekapitalen, er det noe mer arbeid som lett koster 10-12000,- til en revisor. Kundene vil nok være mer interessert i produktet, den som står bak selskapet, samt leveringsbetingelser og pris. Vareleverandører får du handle hos uansett, enten kontant eller på kreditt. Og så lenge bedriften genererer overskudd vil du jo opparbeide egenkapital fremover.
 
Topp