Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt drikkespill på Kickstarter nå

Vi i MediaAgency(CreativeAgency) har akkurat gått live med That Drinking Game.

Dette er en blanding mellom Ring Of Fire, Circle of Death, King's cup, Kings, Rose, Jug, Donut, Heroes, Tangera.

Å lansere en Kickstarter har mer tid enn man skulle tro. Startet med arbeidet før sommeren, og skulle egentlig gå live på fredag som kommer.

Vi trodde at prosjekter måtte godkjennes, og at det ville ta noen dager å få det live. Der tok vi feil. Heldigvis var det meste klart, det eneste vi jobber med nå er lyden til filmen.

Jeg deler gjerne hva vi lærer gjennom prosjektet om det er noen som vil vite mer. Og vil gjerne ha tips om det er andre som har hatt Kickstarter-prosjekter her inne.

Her er Kickstarteren vår:
https://www.kickstarter.com/projects/709166276/that-drinking-game
 
Nå er det på tide å gi noen tanker og oppdateringer om hvordan kampanjen for That Drinking Game (Kortstokker) har gått så langt. Jeg skal skrive en ny versjon som kommer på våre egne nettsider etterhvert. Første versjon kommer her.

Før vi startet: Vår designer har jobbet med designet i omtrent 5 måneder. Reglene til drikkespillet hadde jeg jobbet med siden min første nettbutikk i 2004. Mye var ferdig før vi startet. Når det gjaldt kampanjesiden var det meste klart før vi startet. Ikke alt gikk som planlagt ved lansering.


Lansering: Det er lett å undervurdere alt som skal gjøres før en crowdfunding-kampanje skal gå live. For vår del greide jeg å trykke «Go Live» på en onsdag når planen var å gå live på en fredag. Altså 2 dager før vi egentlig skulle. Jeg hadde nemlig lest på at det kunne ta opptil 3 dager å få kampanjen godkjent. Vår kampanje gikk live med en eneste gang. Ingen godkjenning. Ingen gjennomgang. Hjertet mitt hoppet i taket. Alle de andre hadde gått hjem fra jobben, men heldigvis var det meste på plass. Alt det grafiske, noen rewards og en halv ferdig film uten ordentlig lyd. Jeg hadde ikke fått tid til å tenke på markedsføringen og filmen var ikke ferdig.


Nå under kampanjeperioden(Kun 21 dager igjen): Jeg har fått en større forståelse av hvordan det føles å ha en tidsbegrenset kampanje. Og hvordan det føles når noen først backer og deretter trekker seg. Vi har hatt en relativt god start, men det er fortsatt en lang vei igjen. Jeg håper vi når delmålene så vi kan lage flere kortstokker som gjør spillet enda bedre.

Hvorfor gjør vi dette?
Jeg har lenge hadde lyst på denne kortstokken selv. For noen kan drikkespill virke litt barnslig, men gjør at stemningen fort blir god. Jeg har spilt dette med folk i alle aldre, og man kan spille dette fra 15 minutter til timesvis. Å bli ordentlig full er ikke nødvedigvis målet. Blir man ordentlig full er ikke dette spillet gøy lengre, men god og brisen er ikke feil. (Det er også mulig å spille dette uten alkohol, men man blir ikke straffet på samme måte)

Ting jeg ville gjort annerledes: NB. Husk at det fortsatt over 2 uker igjen av kampajen.

Følgere/Fans: En ting jeg angrer på er at vi ikke involverte fans/følgere/influencers før vi startet. Lett for at man blir litt for ivrig. Når vi skal gjøre neste prosjekt skal jeg se til at vi jobbet med å gjøre kampanjen kjent før den går live. Vi elsker tilbakemeldinger har under kampanjen fått spørsmål som gjør at vi har gjort endringer til både tekst og bilder.

Markedsføring: Vi burde ha tenkt mye mer på markedsføringen. Til daglig holder vi på med design, webutvikling og markedsføring. Ingen kommer bare fordi man har laget noe man selv liker.

Valuta: Når man starter en Kickstarter fra Norge med norsk adresse selger man automatisk med NOK/kr. Jeg snakket med noen amerikanske venner som var svært skeptiske til å handle noe som ikke var i dollar, pund eller euro. Dessverre er ikke dette noe vi kan få byttet.

Film: Vi hadde laget filmen vår nesten ferdig når jeg trykket «Go Live». Anbefaler å ha den helt klar, tilfelle din kampanje også blir godkjent på 3 sekunder.

Produkt: Siden vi driver med grafisk design, web- og apputvikling til vanlig trodde mange at vi skulle lage en app. I begynnelsen kom det ikke tydelig nok frem i tittel eller under Rewards at dette er en kortstokk i plastikk.


Om drikkespillet

Reglene: Første gang jeg spilte en variant av dette spillet var over 10 år siden. Nye regler har jeg hovedsakelig testet ut selv eller lær når jeg har vært ute og reist. Hver verdensdel har sine regler og navn på spillet som for eksempel «Ring of fire», «King’s Cup», «Circle of Death» og «Tangera». Noen varianter av spillet er enkle og blir fort kjedelige, andre gjør at man blir alt for full. Spillet fungerer ved at man tar kort etter tur, og kortene forteller hva man skal gjøre.

Målet er å lage en variert kortstokk som gjør at man kan ha det gøy uten å kjede seg. Man skal også kunne kjøpe flere kortstokker å legge til, samt ta bort kort som man ikke ønsker å ha med. Ved å sette sammen sin egen kortstokk kan man velge hvor vanskelig spillet skal være.

Det er noen store forskjeller på dette spillet sammenlignet med andre varianter. Spillet er mer taktisk og man beholder enkelt kortene foran seg. For eksempel kan man brukes disse kortene akkurat når man ønsker: Spørsmål-, bytte retning-, do-, blokke-, drikk med en venn og tommelkort.

Det skal være enkelt å forstå hvilke regler som gjelder for kortet, derfor er det gode illustrasjoner på kortene.

Grafisk design av kortene: Vår designet tegnet en rekke forskjellige stilarter, det var noen vanskelige valgt som måtte tas. Jeg ville ha en stilart som alle kunne like, forhåpentligvis kom vi frem til noe som slår an.

Kortstokken: Nesten hver gang man spiller drikkespill med kortstokk i papir blir de våte eller går i stykket. Våre kort er i plastikk og man skal ikke trenge å kjøpe nye kort med det første.

Håper at dette inspirerer andre til å opprette crowdfunding-kampanjer. Håper på å komme med flere oppdateringer.
 
Sist redigert:
Topp