Kjapp og trygg hosting for Wordpress

nye, norske, Toppdomener - utredning av staten`s nedsatte gruppe

a10

Medlem
.trondheim
.trondhjem

etc? det kan bli realitet!

Arbeidsgruppen har bestått av følgende medlemmer:
Ørnulf Storm - seksjonssjef, Post- og teletilsynet, leder
Thomas Nortvedt - underdirektør, Forbrukerrådet, deltager (frem til juni 2010)
Svenn Richard Andersen - rådgiver, Forbrukerrådet, deltager (erstattet Nortvedt fra juni 2010)
Jon Bing - Dr. juris, Universitetet i Oslo, deltager
Solrun Dolva - seksjonssjef, Patentstyret, deltager
Rune Foshaug - sjefanalytiker, Abelia, deltager
Annebeth B. Lange - juridisk ansvarlig, UNINETT Norid AS (Norid), deltager
Elise Lindeberg - seniorrådgiver, Post- og teletilsynet, sekretær


De har opprettet en 6-ukers blogg for å ta imot kritikk/ synspunkter :):
Trenger Norge nye toppdomener?

PDF med SLuttrapporten:
http://www.regjeringen.no/upload/SD/Vedlegg/Telekommunikasjon/sluttrapport_toppdomener_materie.pdf
 

Nutz

Med lem
Trodde det var fritt frem å registrere TLD nå, -bare du hadde penger og tilgang på dedikerte navnservere. Der regelen er førstemann til mølla når det gjelder navn.
 

a10

Medlem
Enig! for noe møl, men interesant det de selv sier om "domene markedet" da? vedgår de at det er et market for kjøp/ salg av .no domener? aka. domeneutviklere (flippers) og domenepirater? Trodde dette ikke var lov engang, mtp. varemerkeregistrering, max 20 domener etc..

"– Flere toppdomener på Internett kan legge til rette for økt konkurranse og nyskapning i domenemarkedet, sier Kleppa i en pressemelding. "

Jeg forstår ikke noe annet med det, når kjærringa snakker om økt konkurranse? Nyskapning? hahaha google.trondheim, eller litt mer lokalt: frøkenhansen.trondheim.no (oi, det er kanskje to frøken hansen i trondheim også, best å innføre personnummer tld også!)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Foreløpig er cctld'er knyttet til geografiske områder for G sin del. Ikke uviktig.
Jeg hater tonen i sluttrapporten, f.eks. "Norge har noen internasjonale varemerker som vil kunne være aktuelle som nye gTLDer, for eksempel .statoil, .telenor, .jotun og .jarlsberg."
"Norge" har?? Viser innstillingen og starting points. Jeg er ikke imponert over tankemåten.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
det vil jo være helt sprøtt om enkeltfirmaer og varemerker skal kunne få egne TLD'er??? Hva skal i såfall være begrensingen på om man skal være berettiget til et eget TLD? Omsetning, eller at det er et registrert varemerke? Det blir jo helt bak mål, skal disse firmaene/merkene som blir nevnt der kunne ha sine egne tld'er, så er det jo mange tusen av slike i verden, det kommer til å bli tidenes kaos!
 
Topp