Nye annonseformater

picxx

WF 09
men bak står annonsører/reklamebransjen og bestemmer.

Selvsagt, og disse vil ha mest mulig eksponering og branding for sine merker.
De driter egentlig en tynn en i om de må betale noen tusenlapper til affiliates hver måned, for den brandingen de får ved hjelp av disse FPA's (Full Page Ad's) er mye viktigere enn de få klikkene som går gjennom disse annonsene.

Sjalt ut bannerannonser fra annonsører. Bruk disse plassene til å brande deres egne nettsider. Bruk tekstlinker når du annonserer via aff.nettverk.

Msites Ltd

Livsnyter
eller i header, 980x600 blir fin der, så tror folk at det er en ren reklamepopup de har kommet inn på ved en feiltakelse, og lukker hele sida...

Selv om formatet er så stort betyr det ikke nødvendigvis at dette vil bli det man viser i førstebildet. Det går an å ha "utvidbare" annonser. Noe som forsåvidt allerede finnes på markedet.

Er mange som har brukt 468x60px med en utvidet med mouse-over til 468x400 :)

En ting som er sikkert er at bannerannonser, i Norge, har dårlig CTR og disse nye formatene vil sannsynligvis gi en mye bedre CTR blant annet pga at det er enklere å være mer kreativ innenfor formatet.

picxx

WF 09
En ting som er sikkert er at bannerannonser, i Norge, har dårlig CTR og disse nye formatene vil sannsynligvis gi en mye bedre CTR blant annet pga at det er enklere å være mer kreativ innenfor formatet.

Nå har ikke jeg utdanning hverken i økonomi eller markedsføring, men hvis jeg hadde drevet en markedsføringsavdeling og fått såpass med ekstra plass å boltre meg på ville jeg nesten utelukkende benyttet plassen til å fremheve merkenavnet og/eller nettadressen, slik at brukeren ikke ville trykket på banneren (det er ikke noe nytt at folk er blitt mer og mer reluktante mot å trykke på disse "fæle" annonsene, og heller skriver inn nettadressen hvis de har mulighet til det, særlig i norge).

Msites Ltd

Livsnyter
Nå har ikke jeg utdanning hverken i økonomi eller markedsføring, men hvis jeg hadde drevet en markedsføringsavdeling og fått såpass med ekstra plass å boltre meg på ville jeg nesten utelukkende benyttet plassen til å fremheve merkenavnet og/eller nettadressen, slik at brukeren ikke ville trykket på banneren (det er ikke noe nytt at folk er blitt mer og mer reluktante mot å trykke på disse "fæle" annonsene, og heller skriver inn nettadressen hvis de har mulighet til det, særlig i norge).

At CTR har sunket har vel også noe med at annonsene er for dårlige!

Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal kunne fungere med bannerannonsering i fremtiden også. Heller tvert imot!

TorsteinO

Art Director & grunder
Selv om formatet er så stort betyr det ikke nødvendigvis at dette vil bli det man viser i førstebildet. Det går an å ha "utvidbare" annonser. Noe som forsåvidt allerede finnes på markedet.

Er mange som har brukt 468x60px med en utvidet med mouse-over til 468x400 :)

Lettere å være kreativ? Nei, syns heller det ser ut som et format der man ikke trenger å tenke kreativt i samme grad som på de mindre. Omtrent som teppebombingen tannpasta- og shampoo-reklamene har drevet med i alle år, kombinert med "make my logo bigger" (Make My Logo Bigger Cream)

picxx

WF 09
At CTR har sunket har vel også noe med at annonsene er for dårlige!

Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal kunne fungere med bannerannonsering i fremtiden også. Heller tvert imot!

Utifra et affiliateperspektiv er annonsene dårlige når de inneholder url og/eller telefonnummer.
Helst hadde de ikke trengt å inneholde merkenavnet til annonsør engang.

Bannerannonsering fungerer jo ikke for affiliates, det er jo det som er "problemet".
Faktisk, de bannerannonsene med best ctr er bannerannonser som er utformet som tekstannonser.

Men, fra annonsørers synspunkt er selvsagt dette en gladmelding :)

zapotek

Medlem
Utifra et affiliateperspektiv er annonsene dårlige når de inneholder url og/eller telefonnummer.
Helst hadde de ikke trengt å inneholde merkenavnet til annonsør engang.

Bannerannonsering fungerer jo ikke for affiliates, det er jo det som er "problemet".
Faktisk, de bannerannonsene med best ctr er bannerannonser som er utformet som tekstannonser.

Men, fra annonsørers synspunkt er selvsagt dette en gladmelding :)

Spot on!

tyr897

Medlem
Et annet moment er jo adblocking. Jo mer plass som blir brukt til store bannerannonser, jo større er insentivet for å installere adblocker.

Hadde vært interessant med noe norsk statistikk over adblock bruk.

Topp