Ny webshop innen interiørsegmentet - ønsker tilbakemeldinger

n0stra

Medlem
Jobber med noe jeg ikke ønske å avsløre før det er ferdig innenfor interiør. Ser for meg at gjennomsnittssalgene blir å ligge på rundt 800 kroner og mener 10 salg om dagen burde være mulig ganske raskt.

Ser for meg at sosiale medier som Facebook, twitter, nettby osv kan være fine platformer for produktene vi skal selge og ser frem til å prøve denne type markedsføring for første gang. Tenker også å utlyse konkurranser gjennom facebook til "medlemmer". Noen med erfaring, kommentarer?

Betalingsmessig hadde jeg sett for meg en løsning basert på BBS sin grunnløsning samt Teller for kredittkort samt oppkrav. Nå har jeg lest at endel folk sliter med at noen ikke henter pakkene sine. Så for å unngå dette samt kunne tilby en løsning til de som ikke ønsker eller har mulighet til å betale med kort datt jeg over noe som heter Betale med faktura på internett - Betalingstjenester fra SveaWebPay sveawebpay tar over fakturering for deg, gir deg pengene med en gang før kunden har betalt og tjener selv kun på et lite fakturagebyr (utifra informasjonen jeg har fått). Høres for meg meget greit ut, vet ikke hva andre tror om dette? Evt har noen erfaring med de?

Ellers er jeg litt usikker på om vi bør/skal annonsere noe sted. Jeg ser for meg at hovedvekten av våre kunder blir å være jenter/kvinner mellom 16 og 40.

peterandrej

pensjonert moderator
Ser for meg at sosiale medier som Facebook, twitter, nettby osv kan være fine platformer for produktene vi skal selge og ser frem til å prøve denne type markedsføring for første gang. Tenker også å utlyse konkurranser gjennom facebook til "medlemmer". Noen med erfaring, kommentarer?

Hadde jeg vært din sparringspartner for dette prosjektet ville jeg antagelig spurt; hvorfor tror du Facebook, Twitter og Nettby kan være fine kanaler?

Jeg tror faktisk ikke dette kan være så fine kanaler, og grunnene er ganske mange, men:

1. det er ikke så lett å "lykkes" på facebook som tidligere. Alle har oppdaget FB, noe som betyr enormt mange konkurrenter og ditto mindre årvåkenhet fra brukerne. Jeg får sikkert 50 spameposter i innboksen hver uke fra slike greier, og alle omhandler en konkurranse.

2. Twitter og Nettby kan du glemme. Nettby har en snitt-alder på brukerne på under 16, og Twitter krever av natur ekstremt mye ressurser i form av tid for å oppnå en profil som faktisk blir lagt merke til. Jeg har sett mange som markedsfører sine produkter på Twitter, ikke én eneste en av dem har lyktes spesielt godt. Twitter er dialog og ikke én-veis kommunikasjon. Og dialog, vel, det krever jo at du snakker til folk. Så skal du satse på Twitter er det bare å sette av 5-6 timer daglig til dette. Jeg ville personlig valgt andre kanaler.

3. Facebook fungerer ikke som salgskanal fordi brukerne ikke er i kjøpemodus når de er inne på facebook. Facebook er en avslapningskanal. Et annet poeng, men det må andre bekrefte, er at Facebook har innført regler som sier at du må ha annonsert for minst 20k i løpet av året for å kunne ha konkurranser.

-----

Av alle sosiale medier vil blogger, og da helst så relevante som mulig, være mest aktuelle slik jeg ser det. Her kan du sikkert klare å få redaksjonell omtale i tillegg hvis du sender noen vareprøver til dem, men annonser får du helt sikkert solgt.

Jeg ville funnet de 10 mest populære interiørbloggene i Norge og så henvendt meg til dem for et samarbeid hvis jeg var deg.

n0stra

Medlem
Så var det det å faktisk finne disse bloggene da, jeg stoler lite eller ingenting på mange av blog topplistene rundtom. Og segmentet er jo ikke det mest aktuelle muligens?

Grunnen til at jeg fremdeles har tro på facebook er faktisk det at vi ikke har noe konkurranse og at produktene er utrolig lettsolgt og passer inn i alle hjem. En venninne driver import av perler på hobbybasis med omsetning på ca 10-20 000 i måneden og har ikke kjøpt et fnugg av reklame men benytter facebook og har iløpet av et par måneder en tilhengerskare på 2-300 (hovedsaklig jenter/kvinner). Hun arrangerer jevnlig konkurranser som hver gang skaper en jevn strøm av nye følgere.

Jeg tror det hele avhenger av at det er frivillig, at man viser frem noe som er litt gøy, litt nytt samtidig som det ikke er for spesielt. For all del, produktet har tatt av i utlandet og endel i norge har nok også importert derifra, men vi vil slå de på pris, utvalg og ikke minst at man kan handle i norge. Dette er også noe vi lager selv så vi har kontroll på kvalitet og produksjon også.

Nettby var mest tenkt som en gimmick, twitter evt for annonsering av nye modeller/produkter. Men skjønner hva du mener med optimal bruk av twitter og at dette krever mye oppfølging.

peterandrej

pensjonert moderator
Så var det det å faktisk finne disse bloggene da, jeg stoler lite eller ingenting på mange av blog topplistene rundtom. Og segmentet er jo ikke det mest aktuelle muligens?

Det er jo ikke vits å ha annonser på disse hjernedøde motebloggene rundt omkring, nei det jeg mente var at du finner blogger som skriver om nettopp interiør. De er sikkert ikke vanskelig å finne. Gjør noen googlesøk, les litt i magaziner (pleier å ha seksjoner av typen "månedens blogg") og gjør kartleggingsjobben.

At du i tillegg til dette kjører opp en facebook-side skader selvfølgelig ikke, heller tvert imot. Du kan jo f.eks kjøre annonsene på bloggene opp mot facebook-siden for å skape en "hype" rundt merket.

Bare vær obs på at ca 50.000 bedrifter starter facebook-pages hver dag. Det er uhyre få som lykkes spesielt godt, og de som gjør det har vanligvis lagt en del innsats i det.

----

Dette med sos. medier bør uansett hva du velger naturligvis være inkludert i en større, helhetlig markedsføringsplan.

n0stra

Medlem
Ja, jeg er mest spent om vi klarer å få noe utbytte av det, mest som et prosjekt i seg selv. Det er mye vi holder på med som soleklart ikke passer inn i den typen markedsføring, men jeg føler at her er det et potensiale for stor spredning fra munn til munn.

Ja jeg tenkte vel egentlig "hvor finner jeg disse interiørbloggene" og "jeg stoler lite på blogglister for ymse kategorier" :) Har dog funnet et par med tett opp mot 2000 facebookfollowers i tillegg til flere tusen unike besøkende hver måned.

Er det slik at man først bør forsøke med å sende ut noen produkter og håpe på omtale eller er det ganske vanlig å legge ved noen kronasjer for reklame?

50 000 faktisk? Tror mine venner er ekstremt kresne av seg, har faktisk ikke lagt merke til noe mer en et par :)

peterandrej

pensjonert moderator
Er det slik at man først bør forsøke med å sende ut noen produkter og håpe på omtale eller er det ganske vanlig å legge ved noen kronasjer for reklame?

Aner ikke. Dette er jo individuelle bloggere som sikkert må behandles individuelt. Jeg ville egentlig bare sendt en mail og så tatt det derfra.

50 000 faktisk? Tror mine venner er ekstremt kresne av seg, har faktisk ikke lagt merke til noe mer en et par :)

Hehe, som du vet. 70% av all statistikk har blitt tatt rett av løse luften. :)

Grooo

Medlem
Grunnen til at jeg fremdeles har tro på facebook er faktisk det at vi ikke har noe konkurranse og at produktene er utrolig lettsolgt og passer inn i alle hjem. En venninne driver import av perler på hobbybasis med omsetning på ca 10-20 000 i måneden og har ikke kjøpt et fnugg av reklame men benytter facebook og har iløpet av et par måneder en tilhengerskare på 2-300 (hovedsaklig jenter/kvinner). Hun arrangerer jevnlig konkurranser som hver gang skaper en jevn strøm av nye følgere.

Slike konkurranser er ikke lov i henhold til FB sine regler, og er vel derfor noe man bør holde seg unna.

Polar

Medlem
Ang. markedsføring på Facebook. Jeg ser at det blir nevnt at brukerne på facebook ikke er i kjøpsmodus og det er nok helt riktig. Men jeg fikk meg en liten overraskelse for et par uker siden. Jeg har drevet med netthandel i snart 10 år og min erfaring er at det er veldig mye jobb å bygge opp en nettbutikk. Jeg har brukt 4-5 år å bikke 1 mill. i omsetning (dette har jo selvsagt noe med markedsføringsbudsjetter, produktene man selger osv.). Min erfaring har vist at google gir best og billigst markedsføring. Facebook har vært sånn passe greit. For et par uker siden startet jeg en ny nettbutikk og benyttet google til markedsføring. Noen få ordre ramlet inn og jeg betalte noe over 4 kr. pr. klikk. Men så tenkte jeg at jeg skulle prøve annonsene på facebook til denne butikken også. Jeg betaler da litt over 1 kr. pr. klikk og antall bestillinger 8-doblet seg. Og hvis de siste dagers omsetning holder seg så vil denne butikken omsette for 1 mill. allerede første året.

Alt henger sammen med hva du selger og hvor du selger det.

Jeg leste et eller annet sted for en stund siden at 95% av alle norske nettbutikker omsetter for under 200.000 kr. så nettbutikk er ingen lett og sikker måte å tjene mye penger på.

Og en siste ting til slutt. Hadde jeg vært student så hadde jeg ikke hatt råd til å drive nettbutikk. De første årene puttet jeg inn nesten 500.000 kr. (det aller meste til varelager) i prosjektet så er du student så bør du skaffe deg enda en jobb.

n0stra

Medlem
Satt å tenkte; hvorfor ikke sette opp et godt affiliateprogram? Har noen erfaring med dette selv? Ser det finnes flere som har laget tillegg for magento.

Bør man håndtere dette selv eller involvere tredjepart?

Hva vil være en normal/god prosent av omsetningen tilbake til affiliate?

n0stra

Medlem
Andre spørsmål jeg kan ta i samme slengen:

- vil slike utgifter kunne føres som markedsføring? evt er det andre bedre måter å bokføre?
- er det vanlig å gi såkalt "lifetime" utbetaling? At en cookie lagres hos den besøkende og at affiliate får penger for alle kjøp mens denne identifikasjonen er aktiv? Eller er det mest vanlig med one time?

Topp