ny tv LCD - LED - PLASMA?

Frodem

Medlem
Heisann

Etter som fruen utrolig nok sier att vi burde hatt en 60" tv i kjelleren, film etc til barn og fotball for meg, så lurte jeg på hva dere kan anbefale av de typene nevnt i tittelen her.

"IKKE" prosjektor.. jo kanskje likevel..:) men led tv i 60" klassen blir vel gjerne like dyr..

Full HD

Frode

Sist redigert:

kongen

kongemedlem
LCD - teknologi bygd for å vise siffer på kalkulatorer

LED - teknologi bygd for å vise kontrollamper på elektroniske apparater

PLASMA - teknologi bygd for å vise levende bilder på stor skjerm

PLASMA er best!

Knut

Medlem
Da jeg spurte noen fagfolk om det samme fikk jeg beskjed om at 60" tv i kjellerstua er det mest bortkasta som fines da man ikke får utnyttet dette og en så stor skjerm vil være slitsom å se på i lengden.
jeg ville tatt med meg mål av rommet og gått og rådspurt meg hos en fagperson.
I og med at det også skal brukes av barn så bør man ha i tankene at de ikke har 100% utviklet syn og man bør ha dette i tankene.

testdriver

Ha det bra..
Skal du koble på en PC?

Antar at kjelleren din ikke har masse store vinduer..(?)

Gitt at TV-en ikke skal brukes til PC, og at det ikke er fare for gjenskinn, så mener jeg det bør det gå helt greit å gå for en plasma-TV. Mye bra diskusjoner på avforum. De har peiling på sånt.

Frodem

Medlem
Hei

Hadde vært "fint" med pc tilkobling ja ;) skal ikke brukes til pc annet enn div film.. har to vinduer, men dem er ikke så veldig store.

Frode

Santo

Active Member
Når man leser denne tråden kan det virke som om det er tre ulike teknologier der ute... LCD, LED og Plasma.

Men strengt tatt er det jo bare to... En LED-tv er jo ikke noe annet enn en LCD-tv, men istedetfor at bakgrunnsbelysningen gjøres av lysstoffrør så er det lysdioder som gjør den jobben på en LED-tv.

Det skal dog legges til at kvalitetene på en LCD-skjerm blir bedre med LED-bakgrunnsbelysning, slik som f.eks. sortnivå.

En LCD-skjerm med LED bruker dessuten også mye mindre strøm enn en ordinær LCD-skjerm.

Min nyeste dataskjerm er LED, og jeg merker at den avgir MYE mindre varme, noe som kommer av et svært lavt strømforbruk.

Og når man først snakker om strømforbruk... Plasma bruker mye strøm...

Sist redigert:
Topp