Ny SSD-disk vil ikke bli funnet

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kjøpte en splitter ny Corsair Force SSD til laptop`en her om dagen. Formaterte den og la inn Windows 7 og alt fungerte bra.

Men istedet for å legge inn alle programmer/mail/instilinger på nytt, tenkte jeg å heller klone systemdisken jeg har i en annen pc.

Jeg satt SSD`en inn i et USB 3.0-kabinett jeg kjøpte med den, koplet den til den stasjonære maskinen, og formatert den. Da jeg restartet pc`en etterpå fant jeg ikke disken hverken i Windows eller i BIOS.

Jeg har prøvd å montere den rett i toweret istedet for USB 3.0 kabinettet (har egen "slot" for dette på toppen av toweret), men når jeg starter pc`en, fryser den i oppstart.

Prøver å sette den inn i laptop`en der den skal stå, men også her fryser pc`en i oppstart og om jeg kopler den til via kabinettet finner jeg den ikke i BIOS.

Prøver å innstallere Windows 7 igjen på den, men når jeg kjører innstallasjonsprogrammet, finner den jo ingen disker å innstallere på.

Noen som vet?

Nutz

Med lem
Stikk inn på Kontrollpanel -> Administrative Verktøy ->Datamaskinbehandling
-Lagringsplass ->Diskbehadling..

Der bør du kunne se disken hvis den ikke er helt "føkka opp". :)
-Hvis du ser den, så kan du derfra aktivere den.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Du ser ikke disken i BIOS heller?

Dag Frogner

Supermedlem
Nutz: AHCI er aktivert.

Rune: Helt korrekt. Den blir ikke oppdaget noe sted. Siden jeg har byttet 3 SSD'er i den stasjonære siste 18 mnd, begynner jeg å lure på om disse feilene kommer til å forfølge meg til evig tid...

BIOS er også nyeste versjon...

zapotek

Medlem
Tror jeg vet feilen. Har en slik Corsair Force disk selv i bærbaren min. Enkelte ganger finner ikke maskinen disken ved oppstart. Da må jeg restarte helt til den finner den....

Trodde først det var noe galt med maskinen min, men etter å ha googlet problemet viser det seg at det er en vanlig feil. Burde selvsagt ha fått hevet kjøpet, men giddalausheten var større enn vettet.

Dag Frogner

Supermedlem
Tror jeg vet feilen. Har en slik Corsair Force disk selv i bærbaren min. Enkelte ganger finner ikke maskinen disken ved oppstart. Da må jeg restarte helt til den finner den....

Trodde først det var noe galt med maskinen min, men etter å ha googlet problemet viser det seg at det er en vanlig feil. Burde selvsagt ha fått hevet kjøpet, men giddalausheten var større enn vettet.

Hmm...jeg har jo restartet 50 ganger tror jeg, men det hjelper lite. Har ikke funnet den en eneste gang.

Men jeg har jo også et problem med at pcen bruker laaangtid på oppstart når denne er koplet i. Når jeg putter den i den stasjonære, stopper den å jobbe ved oppstartskjerm fordi den venter på å finne disken (som den skjønner at er tilkoplet).

Det lukter telefon til Komplett i morra...

zapotek

Medlem
Prøv å slå av "quick boot" i bios. Dette lå som et offisielt tips på sidene til Corsair.

Eller enda bedre: Be om å få byttet til en disk av annet merke.

Topp