Ny politikk-/nyhetsside

Even Sætre

New Member
Vel først må jeg vel si at det var greit å finne dette forumet og endelig lese om disse emnene på norsk. Jeg har lest en del på eksempelvis Warrior-forumet, men sakene sitter seg ikke riktig når det leses på engelsk.

Siden det er snakk om er Konservativt Samfunn, den er inspirert av amerikanske forbilder som Breitbart.com, DailyCaller og Drudge Report.

Jeg har gjort alt selv med basis i et premium wordpresstema, noe som sikkert er tydelig. Jeg har ingen tidligere erfaring med webutvikling.

Jeg er fast bestemt på at det skal lønne seg på sikt. Men Norge er et lite samfunn, og enda har jeg ingen eller få lesere: Derfor dette innlegget.

Jeg ønsker etterhvert å skape en faktor på politiske nyheter, men også med innspill fra andre emner. Den vil ha en klar "høyrevridd" profil -- noe jeg tror det er et marked for.

Mine nærmeste konkurrenter for øyeblikket vil være Document.no og Minervanett.no men jeg sikter høyere på sikt, kapital vil komme fra politiske interessegrupper fremfor annonser forestiller jeg meg, (men dette er salg, ikke utvikling), og først må jeg få lesere.

Jeg har ikke mye til midler, kanskje 20 000 til bruk i første omgang når jeg etterhvert har opparbeidet meg en forståelse av hva pengene vil gå til. Det var vel det.

Jeg lurer på:

1) Hva skal jeg bruke penger på? SEO tjenester, markedsføring, design, programmering ...

Min målgruppe vil i hovedsak være menn i alle aldre antar jeg. Samtidig som jeg også må tiltrekke meg bidragsytere, der jeg forestiller meg yngre mennesker og studenter vil være det naturlige i påvente av midler til å betale for innlegg av kjente profiler.

2) Generelt, alle innspill er velkommen, jeg trår til dels i blinde.

3) Saker jeg vet jeg må ordne opp i er; registrere selskap/norsk domene, logo, kanskje nytt navn.

Even Sætre

New Member
I tillegg er jeg også selvølgelig klar over at jeg må bli bedre på sosiale medier, (jeg har ikke engang personlig FB-konto til dags dato)

hvaer

Medlem
Først og fremst, så ville jeg ha grået bakgrunnen litt. Nå blir man jo blenda av å gå inn på siden, og det blir man sliten av hvis man skal lese. Skulle ha trodd at det hadde vært Sempro som hadde utviklet den, så glad som de er i å blende folk på sine egne nettsider, på motsatt måte.

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg opprettet en profil på Forsiden - VG Nett Debatt Jepp, ett forferdelig useriøst forum, og opprettet tråder basert på artikler på siden din. Der vil du garantert treffe publikumet ditt, ettersom det er en god del mennesker som er veldig proamerikanske, og ikke minst proisraelske der inne. Dog, så tror jeg du er der allerede. Det kan da ikke være så mange av din skala i dette landet.

Før du tenker noe som helst mer, så bør du finne ut hvordan du skal tjene penger. Å være nyhetsblogger, er ikke som å være rosablogger. Det er ikke noe vits å bruke masse penger på SEO og markedsføring, hvis du ikke; 1) Har masse penger du skal bruke opp 2) Har en plan for hvordan du skal tjene penger.

adeneo

Medlem
Jeg synes fargene ser bra ut jeg, og det er vel vanlig praksis for nyhetssider og andre nettsider med mye tekst å bruke sort tekst på hvit bakgrunn, og jeg kommer nesten ikke på en større nyhetsside som ikke gjør nettopp det, men teksten i artiklene er kanskje litt liten.

Ellers er vel mørk grå/sort og oransj på hvit bakgrunn også velutprøvd, og fungerer normalt bra.

Nå sier ikke jeg at det ser fantastisk ut, men det er heller ikke poenget, poenget er at det er lett leselig og oversiktlig, noe fremsiden forøvrig ikke er med tre kolonner, da det blir litt "smalt" for meg i midten, samt at det blir litt mye på en gang med to mindre kolonner på sidene.

Even Sætre

New Member
"Dog, så tror jeg du er der allerede. Det kan da ikke være så mange av din skala i dette landet."

Jo, jeg har faktisk en konto der som jeg opprettet til dette formål:D, men jeg har ikke brukt den så mye.

Og til det siste så trenger jeg kun et par prosent av befolkningen før jeg har en god leserbase, problemet er å få dem til siden i første instans. Dog tar jeg avstand fra at budskapet skulle være så radikalt som du gir uttrykk for. Målgruppen er sentrum av Høyre og utover. Ihvertfall 30 prosent av befolkningen befinner seg i denne kategorien, men kanskje jeg kan finpusse "imaget" litt.

Angående design er det mye som etterhvert må gjøres; har tenkt på en løsning lik den hos Breitbart, hvor man har et flagg i bakgrunnen som fader ut på en litt stilig måte for å bryte opp det hvite -- ellers synes jeg overskriftene blir veldig tydelige svart mot hvitt, som er positivt. Takk for input.

Pengene kommer fra politiske interessegrupper som sagt, dersom jeg først klarer å befeste meg som en politisk spiller. Fritt Ord er også et alternativ, dersom den politiske avgrunnen mellom oss kan overskrides. Donasjoner fra lesere gir også f.eks flere hundre tusen i året til konkurrenter.

Avgjørelsen om å satse på dette er allerede tatt, så om det ikke funker så er jeg heller ferdig. Markedsanalysen er allerede gjort og etterfulgt slik sett.:D

Even Sætre

New Member
Takk for input Adeneo. Jeg er stort sett enig med det du skriver, selv om jeg ikke hadde oppfattet at midten så litt sammentrykt ut før du sa det nå. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det imidlertid. Nyhetsstreamen er såpass viktig i å tilføre nytt innhold ettersom jeg jobber alene for tiden, og video innholdet burde være klart synlig.

Når det gjelder teksten så følger themet med den svake gråfargede skrifttypen som er vanskelig å lese, jeg har irritert meg over dette for det saboterer innholdet, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Jeg må nok skrive en support mail til arkitekten eller fordype meg i kodene selv. Det er nok en førsteprioritet.

adeneo

Medlem
Den fargen og tekststørrelsen er satt på "body" nesten øverst i base.css, bare søk etter #6d6d6d så finner du den.

Even Sætre

New Member
Ser ikke noe Body.css, og ser heller ikke noe søkealternativ. Det er ikke denne da:

.single-post-meta li {
margin: 0;
padding: 0;
text-align: center;
font-size: 11px;
font-weight: bold;
color: #838282;
}

Even Sætre

New Member
Ja, jeg får opp det samme når jeg åpner dragonfly, men jeg finner ikke den koden i Wordpress css. så da vet jeg ikke. Jeg får lete videre, dukker den inn så vet jeg hva jeg skal plugge inn nå ihvertfall.

Even Sætre

New Member
Fant for øvrig en plugin for størrelsen, så det ser bedre ut nå. Det er i hvertfall mye lettere å lese. Får se med fargen etter hvert, men ikke verst fremgang her jeg ligger med influensa og tørker snørret hvert femte minutt.

Sist redigert:

hvaer

Medlem
Jeg synes fargene ser bra ut jeg, og det er vel vanlig praksis for nyhetssider og andre nettsider med mye tekst å bruke sort tekst på hvit bakgrunn, og jeg kommer nesten ikke på en større nyhetsside som ikke gjør nettopp det, men teksten i artiklene er kanskje litt liten.

Det har du helt rett i, men har du noensinne sett en nyhetsside som bare har så små bilder, og uten noen forstyrrende reklameelementer. Så når man skal kjøre en slik side, så blir det veldig hvit, ihvertfall om man har kalibrert skjerm med gode farger.

Så jeg ville helt klart, om jeg hadde vært TS, byttet fra #FFFFFF til f.eks #FSFSFF (hvitfargen på forumet her). Men samtidig, så kan det være font/fontfargen som er årsaken til smellen jeg får, ettersom han ikke bruker #000000, men derimot en som virker mer kontraststerk(#232323).

hvaer

Medlem
Jo, jeg har faktisk en konto der som jeg opprettet til dette formål:D, men jeg har ikke brukt den så mye.

Nei, du har vel bare drøyt 212 innlegg.

Even Sætre skrev:
Og til det siste så trenger jeg kun et par prosent av befolkningen før jeg har en god leserbase, problemet er å få dem til siden i første instans. Dog tar jeg avstand fra at budskapet skulle være så radikalt som du gir uttrykk for. Målgruppen er sentrum av Høyre og utover. Ihvertfall 30 prosent av befolkningen befinner seg i denne kategorien, men kanskje jeg kan finpusse "imaget" litt.

Nå skal jeg ikke utdra det til en større debatt, men 30%? Tror du ser for mye på meningsmålinger... Jeg stemmer selv Høyre, og det jeg har lest av din side, er ikke noe jeg støtter i stor grad. F.eks denne artikkelen, får deg til å virke som en som synes FMI står for ett greit standpunkt. Rasister vil ikke gamle Norge ha!

Even Sætre skrev:
Pengene kommer fra politiske interessegrupper som sagt, dersom jeg først klarer å befeste meg som en politisk spiller. Fritt Ord er også et alternativ, dersom den politiske avgrunnen mellom oss kan overskrides. Donasjoner fra lesere gir også f.eks flere hundre tusen i året til konkurrenter.

Avgjørelsen om å satse på dette er allerede tatt, så om det ikke funker så er jeg heller ferdig. Markedsanalysen er allerede gjort og etterfulgt slik sett.:D

Joda, det er enkelte som tror at piratpartiet blir å regne med også... Beklager, jeg tror det er nok alternative medier på ytterste høyre, så du må nok regne med å skrive mye selv, før du klarer å komme deg opp på ett nivå hvor du kan tjene godt med penger. Etter hva jeg forstår, så klarer heller ikke document.no å generere særlig med penger, og jeg tror ikke forretningsmodellen deres er veldig forskjellig fra din, bortsett fra at de innså ganske fort at det fungerer dårlig å drive medie i Norge uten reklame.

Ett annet moment, er hva du skal bruke de 20.000 kronene på. Jeg ville ha brukt det på bilder. Det ser ut som at du ikke bruker egne bilder, men bilder du finner på nett. Dette er brudd på åndsverksloven. Korriger meg om du tar feil, men det vil være særs uheldig om man som ett alternativt medie, får en dom på seg for brudd på åndsverksloven.

Even Sætre

New Member
Kjære Hvaer, vi får ta det viktigste først; den klart største andelen av bilder på nettstedet er Creative Commons, deretter finnes en del skjermdumpsaker som jeg vil argumentere for er lovlig i en sitat-sammenheng - kanskje noen er på kanten men det er et mindretall. Kanskje det også finnes et eller to som ikke burde vært der i det hele tatt, men det er ikke mer enn det. Jeg kan nok bli mer forsiktig, samtidig som man ikke vinner uten risiko.

Jeg tar for øvrig det du sier om at jeg fremstår på ytterkanten til etterretning, men jeg er ikke enig selv, kanskje jeg bør moderere buskapet litt. Jeg støtter selvfølgelig ikke rasister som en følge av at jeg mener det er tåpelig å trekke en reklame fordi en av skuepillerne, kanskje, er det. Det er synd at noen tolker det slik.

Jeg har seks innlegg på VG-debatt: Forsiden - VG Nett Debatt

Jeg vet ikke hvor du får tallet ditt ifra, eller hvorfor du gjør et poeng ut av det.

Alle dine tekniske innspill tas til etteretning, jeg for eksempel helt enig i at det blir veldig lyst og at det hvite burde brytes opp. Dette er noe jeg tenker å få rettet opp i snart, så takk for det.

Men jeg kom igrunnen ikke her for en politisk debatt. Kanskje innleggene dine kan tolkes i retning markedsføring/kundegrupper, men jeg sitter igjen med at det blir veldig ideologisk. Jeg vil nødig forhindre viktige innspill, men jeg vil heller ikke få min første tråd låst for brudd på retningslinjene:D

TorsteinO

Art Director & grunder
Så jeg ville helt klart, om jeg hadde vært TS, byttet fra #FFFFFF til f.eks #FSFSFF (hvitfargen på forumet her). Men samtidig, så kan det være font/fontfargen som er årsaken til smellen jeg får, ettersom han ikke bruker #000000, men derimot en som virker mer kontraststerk(#232323).

#FSFSFF = #F5F5FF ... bokstaven S brukes ikke i det hele tatt i hexfargekoder...

Forøvrig tror jeg ikke jeg gidder å gi noen tips til så usympatiske folk. Om noe kunne det heller vært moro å gi tips til de mediene han har tatt "screenshots" fra, for det er absolutt ikke alle av de som er innenfor, flere av dem er *veldig* solid utenfor alt som går under "fair use" og sitatretten, så kan han heller få en skikkelig fakturasmell i stedet for støtte :D

Sist redigert av en moderator:
Topp