Ny nettbutikk, noen spm

Miir

New Member
Hei, jeg og min samboer leker med tanken om å starte en nettbutikk med import av varer fra Kina. I forbindelse med dette så lurte jeg på et par ting som jeg er sikker på at noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med!

1. Krav til importerte varer
Hvilke krav stilles det til produkter fra Kina, med henhold til merking osv? Det er vel ikke alt som er lov å importere sånn uten videre. F.eks gjenstander som bruker batterier, kreves det CE merking av dette? Og hvem gjør i tilfelle dette? Fabrikken i Kina?

2. Språk på emballasje/produkt
Jeg ønsker ikke å selge produkter med orginal kinesisk emballasje, hvordan fungerer dette? Er det vanlig praksis at produsenter i Kina tilbyr andre språk på emballasjen/produktet?

3. Løsninger som myStore
Inkluderer disse løsningene utgifter til Visa/mastercard? Eller kommer dette i tillegg?

4. Enkeltmannsforetak
Jeg har allerede et enkeltmannsforetak da jeg driver med app utvikling til iPhone/iPad, og har fått svar fra Brønnøysund om at jeg ikke kan opprette et til ifbm nettbutikken (med mindre visse krav var oppfulgt). Har det noe å si at jeg bruker samme org nr og enkeltmannsforetak til begge tingene (App utvikling og nettbutikk)?

Takk for hjelpen!!

Petter

Dag Frogner

Supermedlem
4. Du kan bruke ditt ENK til mange forskjellige typer business, men husk at det alltid er firmaets navn og logo som må stå på fakturaen. Du kan altså fint ha flere firmanavn så lenge fakturaene kommer fra firmanavnet som er registrert i Brønnøysund.

Medlem
4. Du kan bruke ditt ENK til mange forskjellige typer business, men husk at det alltid er firmaets navn og logo som må stå på fakturaen. Du kan altså fint ha flere firmanavn så lenge fakturaene kommer fra firmanavnet som er registrert i Brønnøysund.

Men om man f.eks ønsker momsrefusjon på varer, så må vel dette falle inn under firmaetsbeskrivelse i brønnøysund? f.eks står det at firmaet driver med design av applikasjoner/software og ønsker seg momsrefusjon på 13 laserpekere eller hundesenger så kan vel skatteetaten nekte dette?

2. som regel sendes produktene i engelskspråklig emballasje..

3. Visa/Mastercard er ikke inkludert i prisen til mystore, men du kan f.eks få paypal løsning som er forholdsvis kostnadsfritt med tanke på fastpris...

1. Du kan lese mer om CE merking ved å søke om det, ellers bare spørre produsentene..

Lykke til :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Produsenter er som regel villige til å produsere for private label (altså med ditt navn på). Hvis ikke, er ikke bestillingen din stor nok eller så har du feil produsent (ofte tror du at du snakker med en produsent som ikke er produsent men kun mellommann - dette har skjedd min kinesisk-kanadiske kaffemaskin-produsent til og med og hun var i kina da hun bestilte noe annet til meg).

Litt praktisk for deg ville vært å opprette et ENK i ditt samboers navn. Jeg er litt interessert i hva disse 'visse krav' er? Når man har arbeid som er spredt over forskjellige næringskoder skulle jeg tro at...

Importerer du elektriske varer må du også signere avtale med firma som ordner med en returordning her i landet. For elektriske varer trenger du CE-merking (dette kan ikke du selv gjøre men må produsenten/leverandøren ordne for deg). Du bør også få med et ROHS sertifikat hvis det er mulig.

Sist redigert:

Miir

New Member
Men om man f.eks ønsker momsrefusjon på varer, så må vel dette falle inn under firmaetsbeskrivelse i brønnøysund? f.eks står det at firmaet driver med design av applikasjoner/software og ønsker seg momsrefusjon på 13 laserpekere eller hundesenger så kan vel skatteetaten nekte dette?

Dette er et veldig godt spørsmål, og en aktuell problemstilling for meg. Noen som kan svare på dette?

Pong skrev:
Jeg er litt interessert i hva disse 'visse krav' er? Når man har arbeid som er spredt over forskjellige næringskoder skulle jeg tro at...
Her er svaret jeg fikk fra Brønnøysund:

En og samme person kan ikke få registrert flere enkeltpersonforetak, med mindre visse kriterier er oppfylt, jamfør forskrift av 9. februar 1995 om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret § 9. For det første må det drives virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer. For det andre må det utøves en selvstendig næringsvirksomhet. For at en skal kunne si at det drives virksomhet, må det foreligge en aktivitet av et visst omfang. Omfanget må vurderes både i forhold til omfanget i tid, innsatsen av arbeidskraft og den økonomiske omsetning. Det antydes for eksempel at det minst må være sysselsatt eller i hvert fall være grunnlag for å sysselsette ett årsverk, før det kan anses som en selvstendig virksomhet.

Jeg tilfredstiller første kravet, men ikke andre (vil jeg tro) da jeg ikke sysselsetter ett årsverk. I hvert fall ikke under oppstart av nettbutikken.

Samboeren min er kinesisk statsborger, så hun kan ikke opprette ENK. Til gjengjeld så har vi et fortrinn i kommunikasjon med kinesiske produsenter, vil jeg tro :)

Petter

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
OK, §9 av forskriften som de henviser til lyder:
§ 9. Enkeltpersonforetak
Når en og samme person driver virksomhet på flere forskjellige geografiske steder og/eller i forskjellige bransjer, kan de forskjellige virksomhetene registreres som egne enkeltpersonforetak. I andre tilfeller kan det ikke registreres flere enkeltpersonforetak på en og samme person.

FOR 1995-02-09 nr 114: Forskrift om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret

Så i tilfelle du driver i forskjellige bransjer (utvikling av programvare er noe annet enn import og salg av varer), så kunne du registrere flere ENK.

HPF

Medlem
1. Krav til importerte varer
Hvilke krav stilles det til produkter fra Kina, med henhold til merking osv? Det er vel ikke alt som er lov å importere sånn uten videre. F.eks gjenstander som bruker batterier, kreves det CE merking av dette? Og hvem gjør i tilfelle dette? Fabrikken i Kina?
Jeg importerte en del 230V produkter fra Kina for noen år siden. De må være CE merket og produsenten må skrive ut konformitetserklæring. Mulig det er annerledes for lavspenningsprodukter, men dette bør du sjekke nøye opp før du bestiller. Og produktene må tilfredstille kravene i RoHS direktivet. På den siste bestillingen jeg gjorde var det også krav om WEEE merking.
2. Språk på emballasje/produkt
Jeg ønsker ikke å selge produkter med orginal kinesisk emballasje, hvordan fungerer dette? Er det vanlig praksis at produsenter i Kina tilbyr andre språk på emballasjen/produktet?
Bare volumet er høyt nok så får du det akkurat som du vil. Tror brukerveiledninger er pålagt å være på norsk, men er vel egentlig ikke så nøye med det.

Er ikke vanskelig å handle fra Kina, kineserene er mer enn villig til å selge :) Men det er sånn (fingeren i været) ca. 95% sjanse for at du vil møte utfordringer og problemer. Begynn gjerne med å spørre om de har erfaring med leveringer til vesten. Svarer de ja så insisterer du på å få referanser og kan de ikke gi deg det så har de alt prøvd å bløffe deg. Så får du selv avgjøre om det er verdt å gå videre.

Du har kinesisk samboer. Kona mi er kinesisk, men har funnet ut at hun er til lite hjelp borstett fra rene translatøroppgaver. Men jeg har en agent i Taiwan som jeg har hatt et 10-årig forrentingsforhold til og som jeg stoler 100% på (det å finne er forretningspartner der borte du kan stole 100% på er en utfordring i seg selv). Ei skikkelig uredd streetsmart dame som er mye i Kina og som jeg er helt avhengig av (tiltross for at kona mi er kinesisk).

Det er lett å blendes av de lave produsentprisene i Kina, men husk at varene skal selges når du får dem hjem. Hørte senest forrige uke om et norsk firma som hadde bestilt en container med høytrykksspylere og garasjejekker etter Canton messen ifjor høst og nesten ikke har solgt en eneste en. Hjalp visst heller ikke å kontakte firmaer som Biltema og Clas Ohlson, de har god ekspertise på Kina handling selv.

Topp