Ny fotoside, innspill ønskes

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har nettopp kjøpt fotoblogg.no og skal i gang å fylle denne med informasjon om digital fotografering. Tanken er at dette skal være en nettside full av gode guider, videoer og artikler om det meste innen digital fotografering, med fokus på å holde informasjonen enkel og grei. Det vil altså ikke være artikler som går veldig dypt ned i materien, men som forklarer ting på en kort, forståelig måte.

Jeg vil tro at det er en del her inne som har hivd seg på digital speilrefleks-bølgen og jeg tar gjerne i mot tips til hva dere vil vite mer om når det gjelder digital fotografering.

Mange bruker jo "auto"-funksjonen på kameraet og er fornøyd med det, men det er også mange som begynner å forske litt mer når de skaffer seg speilrefleks og da dukker det fort opp mange spørsmål. Jeg har allerede en del ting klart, men som sagt vil jeg gjerne ha innspill til hva dere tror/mener vil være mest nyttig for en som er ganske ny med dette.

Om du kunne lagt inn korte videosnutter, om hva de forskjellige funksjonene er på kameraet ville jeg helt klart fulgt med! Artikler kombinert med video hadde vært luksus. Selvfølgelig tar det tid å lage sånt innhold, men det er noe jeg hadde satt pris på.

Dag Frogner

Supermedlem
Videosnutter har jeg planer om, men siden jeg ikke har noe videokamera var tanken å begynne med videoer av skjermen hvor jeg f.eks viser noe i Photoshop.

Jeg har inntrykk av at mange, etter at de har lært med av kameraet, begynner å leke seg litt i f.eks Photoshop og at dette kan være nyttig.

Har du et webkamera? Jeg hadde ikke brydd meg så veldig mye om kvaliteten i første omgang, og heller ikke redigeringen, kun budskapet. Når bloggen begynner å få flere tilhengere er det på tide å få bedre utstyr etter min mening. Mange av de største podcasterene i usa har gjort det på denne måten. Selv om de ofte da ikke skal vise noe i detaljer.

Enkle norske how-to / what-is guider fint å ha. Forklare både de to mest bruke kameraene Nikon og Canon. De fleste som har et sånt kamera kan bare stille inn på Portrett, Landskap eller bare tar noe tilfeldig.

Dag Frogner

Supermedlem
Har nå satt opp siden og sitter å funderer litt på hvordan jeg skal sette opp menyen. Tanken er å bruke kategorier som menypunkter, men jeg vet ikke helt hvor mange jeg burde ha og hvor mye jeg burde spesifisere.

Jobbet litt med dette i går kveld og slik ser det ut nå:

FotoBlogg.no | Alt innen digital fotografering

Jeg vil jo gjerne har en del kateogorier allerede fra starten, slik at jeg slipper å omrokkere på hele menyen etterhvert som siden fylles, men samtidig må det ikke bli så mye at det blir rotete.

Sist redigert:
Jeg ville tatt å gjort om litt på siden, blant annet flyttet "Om siden" til footer. Gjøre om "Hjem" til "Nyheter" og tatt vekk "Nyheter" om det ikke skal være en side for klipp fra media. Når siden begynner å bli litt mer ferdig ville jeg lagt til en "fotomontasje", i det minste mer grafiske elementer for å gjøre siden litt mer livlig.

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for tips. :)

Nettsiden er noen få timer gammel og skal helt sikkert forandres en del før den er ferdig. Så slik den ser ut nå er å betrakte som et utkast.

Og jeg har også tenkt litt på å ha en slider øverst, men de tre siste nyhetene f.eks. Da med bilder for å få litt mer liv som du sier.

Nyheter, slik det står i menyen er tenkt for å skrive om nye fotoprodukter som kommer.

Tonny Kluften

Administrator
Det finnes mange photoshoptutorials på nett, ofte veldig tekniske. Det jeg virkelig trenger er artikler/tutorials som inspirer meg og gir meg et spark i rumpa til å sette i gang med å utforske bildebehandling i Photoshop.
Og generelt trenger jeg stoff som inspirerer meg til å løfte på ovennevnte rumpe og gir meg lyst til å komme meg ut for å ta bilder.

Å se på fine bilder er veldig inspirerende, men å se på fine bilder og samtidig lese inspirerende tekst, det er enda bedre.

Dag Frogner

Supermedlem
Og der har du mye av ideèn bak nettsiden. :)

Jeg vil ikke lage veldig tekniske og kompliserte tutorials, men lage tutorials som går rett på sak og holder det på et enkelt nivå slik at det er forståelig også for nybegynnere.

Så får vi bare håpe at jeg også klarer å skrive inspirerende. ;)

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for tilbakemelding folkens!

Målet er jo at dette skal være såpass enkelt at alle kan forstå det, men også slik at man går dypt nok til at det gir mening. Jeg er på ingen måte noen tekstforfatter, men det er i allefall artig å skrive om et tema man selv er veldig interessert i. Så får jeg håpe at folk kan dra nytte av dette.

Følg med på denne siden fremover Magnus, så er du snart ute av auto-modus. ;)

Sist redigert:
Topp