Ny Cookie Lov

Nutz

Med lem
Vel, nå var det slik at siden må be om samtykke først.
Var jo ikke et totalforbud.
Så de steder man må logge seg inn, og "må tillate cookies" for å få funksjonalitet der samtykker man jo.

Men stakkars de NEI-folka som får det spørsmålet fra en nettside hver gang de besøker det, fordi nettstedet ikke har rett til å lagre det negative svaret i form av en cookie på maskinen. :)
 

Nextri

Rebel
Paragrafen det er snakk om:
§§ 7-3 Opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr

Lagring av opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr eller å skaffe seg adgang til slike opplysninger er ikke tillatt.

La oss si cookies var noe de ikke hadde tenkt på i denne sammenhengen. Hvilken andre tilfeller av lagring av informasjon ville denne loven da omfatte? Er ikke cookies så å si eneste måten man kan lagre data på brukerens maskin uten å be brukeren om samtykke?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Høringer foregår i stortinget.

Høring er at lovforslaget (NOU) skal sendes ut til "departementer, offentlige instanser, organisasjoner og andre som ønsker å kommentere forslaget". Se Lovforslag - Wikipedia (begynner det å bli lenge siden du var her hjemme nå picxx? ;))

Derfor syns jeg det virker utrolig rart at dette allerede har vært på høring, for f.ex. INMA burde jo være soleklare å sende inn dette til, og de er jo (ikke så veldig overraskende) - ganske negative.
 
Sist redigert:

webpiken

Medlem
INMA sendte ut et nyhetsbrev om saken nå, jeg tar sjansen på å klistre det inn her i sin helhet:

Kjære INMA medlem

I år vil en ny forskrift tre i kraft i Norge, som i sin nåværende form, vil ha store konsekvenser for den digitale markedsføringsbransjen. Forskriften dreier seg om cookies (se info nederst i dokumentet), og i korte trekk sier den at du ikke har lov til å lese eller lagre informasjon i cookies hvis ikke brukeren i forkant av lesningen eller lagringen er informert og har gitt sitt samtykke.

I vår bransje bruker vi cookies til en mengde ting, som for eksempel:

• Måling av effekt (salg, view throughs, unike klikk, unike visninger, unike brukere, resultater i etterkant av visning eller klikk etc.)
• Statistikk og måling av brukere på nett (eksempelvis måling av unike brukere på nett, unike brukere per nettsted, TNS Gallup sin nye NIP-måling etc.)
• Frekvensstyring av annonser og annonserotasjon
• Atferdsbasert målretting (eks. Behavioral targeting, retargeting etc.)
• Brukerbevegelser innen nettsteder (web analytics)

Det er lurt å finne ut hvordan din bedrift bruker cookies – husk å sjekke med eventuelle tredjepartsleverandører og/eller medier hvor du publiserer informasjon.

INMA skriver til deg i dag i forbindelse med det norske forslaget til EU-tilpasning av lovgivningen rundt cookies, som i løpet av kort tid vil bli sendt til politikerne på Stortinget for behandling.

Dette forslaget er svært viktig for stort sett samtlige i vår bransje og jeg ber deg derfor om å lese nøye gjennom denne informasjonen.

I november 2009 stemte EU-parlamentet for den så kalte telekompakken (ekompakken). Pakken er i all hovedsak en samling lover som regulerer konkurransevilkårene i telekomsektoren, med noen unntak; blant annet cookies.
Denne lovendringen har vært svært omdiskutert i EU og har også vært fulgt med interesse av norske medier. Loven skal implementeres i nasjonal lovgivning i samtlige EU land innen den 25. mai 2011, og gjennom EØS-avtalen er Norge også forpliktet til å implementere loven.

Hele saken er nå i ferd med å avsluttes i Europa, der man i land etter land har konkludert med at man skal følge EU sin anbefaling i saken. Den går ut på å bruke nettleserens innebyggede funksjonalitet til å håndtere brukersamtykke. I de fleste nettlesere kan du slå av og på cookies etter ønske og denne funksjonaliteten mener EU er tilstrekkelig for å administrere kravet om samtykke, slik det står beskrevet i loven.

Vi i INMA deler IAB Europe (Interactive Advertising Bureau) sitt syn i denne saken, som sier at en pop-up med et spørsmål som presenteres i forkant av hver cookie som settes, kommer til å ramme vår bransje svært negativt – dels fordi brukeropplevelsen vil bli meget redusert og dels fordi det er rimelig å anta at mange brukere vil svare nei. Hvis brukere klikker vekk spørsmålet og dermed ikke gir tillatelse til lesing og lagring av cookies, vil en mengde funksjonalitet og statistikk bli påvirket, deriblant ovennevnte eksempler.

I Norge administreres telekompakken (ekompakken) av Samferdselsdepartementet og i forrige uke oppdaget INMA at man i Norge ikke har fått med seg EU sin anbefaling i saken (med nettleserinnstilling for å administrere kravet på samtykke) og at man vil kreve et aktivt samtykke for hver cookie som leses eller skrives. I tillegg er det ifølge det norske forslaget ikke lov å lagre informasjon om at en bruker ikke tillater lagring av informasjon, og spørsmålet må derfor stilles for hver cookie som settes, frem til brukeren svarer ja.

Det er nå kort tid til behandlingen av denne lovendringen forlater Samferdselsdepartementet for behandling hos politikerne og videre implementering i norsk lov.

INMA syns ikke det er akseptabelt at Norge skal ha Europas strengeste lovgivning på dette området og har sendt inn en klage til Samferdselsdepartementet. Vi jobbet på spreng med saken i forrige uke og INMA sendte i går, i samarbeid med MBL, våre innspill til forslaget – denne finner du her: http://tr.anp.se/track?t=c&mid=1050880&uid=73899672&&&http://www.inma.no/document-file3382?pid=Native-ContentFile-File

Jeg ber om unnskyldning for at vi ikke har informert dere om saken tidligere, det norske forslaget ble først kjent for oss i forrige uke og vi trengte den korte tiden vi hadde til å formulere et innspill til Samferdselsdepartementet. Jeg håper dere har forståelse for denne prioriteringen.

For å få departementet til å forstå alvoret i saken trenger vi nå deres hjelp. Det er meget viktig at dette forslaget, slik det nå er formulert, ikke sendes til Stortinget for behandling før forslaget endres til en ordlyd vi i bransjen kan akseptere.
Samferdselsdepartement har kommunisert at de vil ta hensyn det som måtte komme av innspill, og at det enda ikke er for sent å endre forslaget.

Vi oppfordrer dere derfor til å bruke de kontakter dere har: i departementet, mot politikere og media etc. for å påpeke det urimelige i situasjonen som har oppstått.


Med vennlig hilsen,
Anders Willstedt
Daglig Leder, INMA
 

Kassimaja

Geocacher
Er det ingen med rett kunnskap som kunne tatt seg bryet med å sette opp en liten side som viser hva dette vil føre til i praksis. Hvis det skal komme opp en godkjenningsboks for hver eneste cookie som skl/vil lagres må det jo bli et stort mareritt å gå inn på f.eks. vg.no
 

picxx

WF 09
Er det ingen med rett kunnskap som kunne tatt seg bryet med å sette opp en liten side som viser hva dette vil føre til i praksis. Hvis det skal komme opp en godkjenningsboks for hver eneste cookie som skl/vil lagres må det jo bli et stort mareritt å gå inn på f.eks. vg.no

Ikke bare det, men hvis noen skal sende deg sms skal de ogsaa innhente tillatelse foer de sender.

Har virkelig ikke disse smaaklovnene bedre ting aa foreta seg mens dovregubbene bruker en maaned paa aa uttale seg om en russisk ulovlig immigrant?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nå må vi ikke gå bananas. Det er rimelig enkelt å legge til funksjoner i nettleseren som husker passord, osv. Dette argumentet framstår som et skalkeskjul for det saken virkelig dreier seg om, nemlig at internettannonsering i stor grad baserer seg på millimetermåling av brukerne.

Og, rent prinsippielt, er jeg motstander av at VGs annonsører lagrer 27 cookies lokalt på min datamaskin. Sånn sett er jeg enig i forslaget.

Det praktiske problemet er etter mitt syn overdramatisert. Blir dette forslaget en realitet må bransjen komme etter og finne nye løsninger. Dette minner litt om musikkbransjens motstand mot spotify, CD-plater, osv.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bortsett fra detaljer som at man aldri har innført noe FORBUD mot distribusjon etter platebransjens gamle modell...

Det er jo totalt galematias å innføre sånt som dette med så kort varsel når alt av reklamefinansierte innholdsleverandører på nett er avhengige av denne teknologien.

...og når man ser på de fleste andre land, så har man tatt med formuleringer som gjør det veldig klart at det er spyware og liknende som er det reelle målet for forbudet, ikke normal reklame.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
PAJ sammenlikner "kampen for å beholde retten til å bruke cookies som før", med platebransjens kamp mot nye distribusjonsmodeller. Den store forskjellen er at platebransjen aldri har fått noe forbud mot å fortsette med sin eksisterende modell, skulle dette ha vært sammenliknbart måtte platebransjen tilogmed ha fått et slikt forbud før noen reelle alternativer i det hele tatt fantes, så de fikk under et halvt år på seg til å utvikle det fra scratch.
 

picxx

WF 09
PAJ sammenlikner "kampen for å beholde retten til å bruke cookies som før", med platebransjens kamp mot nye distribusjonsmodeller. Den store forskjellen er at platebransjen aldri har fått noe forbud mot å fortsette med sin eksisterende modell, skulle dette ha vært sammenliknbart måtte platebransjen tilogmed ha fått et slikt forbud før noen reelle alternativer i det hele tatt fantes, så de fikk under et halvt år på seg til å utvikle det fra scratch.

I tillegg til at det kun hadde vært ulovlig i norge selvsagt, slik at man ikke hadde hatt en reell mulighet til å stole på hjelp fra andre land i utviklingen.
 
Topp