Norskoppgave, kåseri?

SuzanneG

New Member
Hei! Jeg tror ikke dette er rett side for tilbakemelding av en norskoppgave, men jeg prøver likevel.

Jeg har fått en skoleoppgave som er å skrive et kåseri. Kåseri er noe jeg har null erfaring med, og vi har snakket veldig lite om det på skolen. Aner ikke om jeg har skrevet et kåseri det hele tatt! Og vet heller ikke hvordan jeg skal avslutte. Så jeg håper noen av dere har litt peiling og kan gi meg kritikk :) Har skrevet en del nå, men ikke så mye med tanke på rettskriving. Læreren kommer til å passe på tegnsettingen, så om dere ser noen feil; bare rop ut! Jeg går i 10. klasse og kåseriet er på nynorsk.

Tusen takk på forhånd! :)

Leve livet baklengs

Har du nokon gang tenkt over korleis det ville ha vore dersom vi hadde blitt yngre istaden for eldre? Ein skulle starte med å dø, så er du ferdig med det. Etter det ville vi gått over til å vere 90 år gamle med Alzheimers. Forskjellen på det og ein baby? Finst ikkje. Berre sjå på ein nyfødt baby. Full av rynker, eitt skalla hovud, stor mage og med ein munn utan tenner blir det akkurat same. Men fordelane derimot er store. Tenk deg dette: Du vaknar opp på ein gamleheim. Du kjenner deg betre kvar dag, og blir kasta ut fordi du er for frisk. Deretter hevar du pensjonen din og startar å arbeide. På jobben får du ei gullklokke den første dagen. Du jobbar i 40 år, inntil du er ung nok til å nyte pensjonen din. Du festar, drikk alkohol, er generelt promiskuøs og forberdar deg på å ta ei utdanning. Så er du klar for barneskulen, blir eit barn, leikar, utan å ha noko ansvar. Deretter er du ein baby heilt til du blir født. Dei siste 9 månadene dine brukar du på å flyte i noko som liknar eit luksuriøst spa med sentralvarme og romservice.

Ein ville komt til verda med venner for livet, som ein til slutt berre ville gløyme fordi du aldri møtte dei. Det er den perfekte løysninga! Du er no ikkje lenger forplikta til å svare på «eg får ikkje sove», midt på natta. Dessutan kjem mobiletelefonen til å gå rett til barna, fordi du har gløymt korleis du brukar den. Det samme skjer med bilen fordi du har blitt for ung til å køyre. Og når du ikkje har gjort leksene kan du ærleg seie, «eg gløymde det.» Kva er ulempene? Få. Alt eg kjem på akkurat no er fødselen.

Å bli yngre istaden for å bli eldre hadde endra heile synet vårt på verda! Bekymringrar om pensjon, helseforsikring og begravelse høyrer til fortida. Vi kunne ha unngått dei feila som vi tenkjer på om kvelden istaden for å sove. Dei som får ein til å tenkje på alt som ein skulle ha gjort annleis i livet sitt. Som til slutt får ein til å skrike ut. Men du kan sjølvsagt ikkje skrike for høgt slik at andre høyrer deg, lista er allereie lang nok. Så du endar opp med å høyrast ut som ei geit i stemmeskifte, som alle i huset kan høyre. Det er da du finn fram sovepillane. Ja, som 90 åring ville vi hatt mykje meir visdom. Nok til å ikkje gjere som vennane på 14 seier. Istaden for å vere taus og mystisk på første daten, kunne du ha tatt henne med på windows-shopping på Ikea for å vise henne at du er klar til den fasen i forholdet.

Noko anna som ville ha vore positivt for kvinnene er faktumet at vi ville vore betre sjåførar og idrettsutøvrar. Mannen ville hatt mindre rekningar, medan kvinnene kan gjere enda meir på ein gong! Idrettslag ville vore på jakt etter unge folk som i dag ville ha snubla over stokkane sine. Desse unge menneska ville hatt 30, 40 eller kanskje 50 års erfaring. Medan dei i dag har sitt største, og einaste høgdepunkt på slutten av tjueåra med kanskje berre 15 års erfaring. Ungdom no tildags sit berre inne heile dagen, medan kroppen er på sitt allerbeste.

SuzanneG

New Member
Grooo: Har ikke kopiert noe som helst? Synst ikke du bør beskylde folk så fort. Jeg har fått inspirasjon fra andre tekster, feks. Woody Allen - Next life, om det er det du snakker om. Men har skrevet om alt og sagt det på min egen måte. Er jo litt vanskelig å komme på ting som ingen andre har skrevet om før.

Sist redigert:

SuzanneG

New Member
Selbekk: er ikke sikker på hva du mener med det? :)

Jeg fikk tilbakemelding av læreren i dag. Han sa at jeg bør ha en innledning om ulempene ved å være gammel, og etter det komme med ideen om å leve livet baklengs. Han sa også at jeg kunne prøve å ha med mer bildebruk/ideer/eksempel på hvordan det ville vært å leve livet baklengs.

En stund siden denne ble oppdatert, men jeg svarer læll. Jeg skrev kåseri ved hver anledning jeg fikk på videregående, serru.

Heheh litt fin den med sentralvarme og romservice. :)

Går du seriøst i tiende? Tror ikke jeg kjenner NOEN tiendeklassinger som skriver såpass bra og i tillegg snakker om Woody Allen; de fleste vet ikke en gang hvem han er.

Først av alt - du har valgt et sabla vanskelig "emne" å skrive om. Man kunne jo ha skrevet en nærmest uendelig lang tekst om det. Om man klarer å minske emnets fokuspunkt og så dra ut poenger av det som "ingen" før har satt ord på, men som de kanskje har tenkt i forbifarten, da har du truffet spiker'n på hodet. Feks hadde man kunnet skrive en passe lang og veeeldig speisa tekst om gamle damer som farger håret, eller kanskje man kunne ha prøvd å forklare hvorfor babyer er født uten tenner. Uendelig med muligheter hva fantastiske historier angår. Det er ingen spesifikke punkter folk forventer å finne i en slik tekst, så da står man helt fri til å kutte ut det man ikke vil ha med uten at folk kommer til å savne noe.

Et par tips - dropp halv-vulgæritetene og prøv å dra inn mer alvorlige emner. Litt av poenget med kåseri er å snakke om alvorlige ting med en ironisk og satirisk tone, og gjerne på en måte så får deg til å virke veldig naiv. Ikke dum, men enkel. Få alt av sarkasme og ironi til å ikke virke tilgjort, men heller få det til å se ut som at den som har sittet å tenkt disse tankene er en person som er innmari enkelt skrudd sammen. Kåseri er jo litt som høyttenkning, så sett deg sjøl inni huet til en person som kanskje ikke er så innmari skarp. Da blir det lett å skrive.

Sist men ikke minst er det viktig å holde seg til et visst tema. Teksten virker litt flakkende, som om du kanskje har vært litt tilfeldig med hva du har plukket ut å skrive om. Nettopp derfor hadde det også vært mye enklere å være til hjelp om du ikke alt hadde skrevet en tekst, men var på vei til å skrive en.. :rolleyes:

Topp