Det jeg savner hos artikkelkataloger/databaser er helt greie retningslinjer, for jeg tror disse katalogene/databasene drives på to forskjellige måter.
Du har artikkeldatabasene, slik aom f.eks. sammendrag.com og webartikler.com som er databaser som fungerer som en artikkel"buffer" hvor andre webmastere kan hente ut artikler og gjenbruke disse igjen på sine egne sider. Å kreve unike artikler i en slik database ville undermindert hele hensikten med selve siden, da den er å få spredd artiklene på flest mulig sider, også etter at artiklene er lagt inn i databasen.
Dernest har du artikkelkataloger, som jeg tror rett og slett drives som en hvilken som helst annen katalog, hvor ingen er fri til å kopiere innhold eller annet om dette ikke er klargjort på forhånd. Eneste linken man får fra disse er linken i den ene artiklen, eller linken i "om forfatteren" fra selve katalogen.
Å submitte en artikkel til en artikkelkatalog kan man sammenligne med å skrive et gjesteinnlegg på en blogg, og katalogene vil ha unikt innhold, for de deler ikke innhold med andre.
Mulig jeg tar feil her, men vet at det også finnes norske artikkeldatabaser som krever unikt innhold, så dette er ikke noe nytt.