Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk nettbutikksystem? Magento/OsCommerce?

Britta

stoffdronning
Hei.

Er i gang med å finne en grei nettbutikk.
Har en del som ligger inni min installatron på webhotell, bl.a. Magento og OsCommerce.
Har nå prøvd begge siden jeg leste en del her inne, men er litt forvirret.

Jeg er lite glad i at admin-panelet er på engelsk. Hadde vært greit med norsk/tysk/engelsk.
Men ser jeg riktig at jeg ikke får opp noe frontend på norsk eller må jeg oversette hele opensource-greia? Sliter i Magento allerede med å endre valuta til NOK.

Med god kunnskap innen Wordpress og litt html/php-kunnskap trodde jeg at jeg kan sette opp webbutikken selv, men tviler nå litt.

Siden jeg skal starte litt forsiktig med noen få produkter i fritida mi - og uten å vite om det blir noe mer ut av det - har jeg egentlig lite lyst (og råd) å investere noen store sum for å komme meg i gang.
Jeg er klar over at det muligens er feil vei, men etter at mitt opprinnelige prosjektet altomkrs ble avlyst pga langvarig sykdom er jeg heller litt forsiktig. :)

Hilsen, Britta
 

picxx

Well-Known Member
Personlig må jeg si at magento er for "viderekomne", da det er en god del udokumenterte funksjoner som finnes i systemet, så uten den nødvendige kunnskapen er det ikke så veldig mye som er "plug and play" i systemet.

Har du ikke særlig med tidligere erfaring med oppsett, modifisering og drift av cms/e-commerce tror jeg jeg ville valgt prestashop eller zencart. Zencart var ihvertfall tidligere en mere brukervennlig "plug and play" løsning enn det f.eks. osCommerce er.

Har du litt erfaring med wordpress, eller er mere komfortabel med den plattformen vil jeg absolutt anbefale shopperpress, selv om det vel ikke finnes noen DIBS integrasjon mot denne enda.
 

HPF

Medlem
Ta en titt på disse pakkene
E-handel / nettbutikk for små og mellomstore bedrifter

Svensk firma, er "store" i Sverige med 13-14 ansatte. Har også noen kunder i Norge, blant annet denne nettbutikken som jeg synes ser grei ut Dyrebutikk på nett | iPet.no | Hund Katt Kanin Marsvin Hamster Reptil .

Var på nippet til å velge dem selv, men manglende API mot økonomisystemet jeg bruker gjorde at jeg valgte noe annet.

Veldig enkelt å lage en vel fungerende nettbutikk, du gjør det på et par dager nesten uten å sjekke i brukerveiledningen.
 

SolidHost

Medlem
Personlig må jeg bare si at jeg ikke helt skjønner hvorfor alle på død og liv skal bruke Magento. Om den er for viderekomne skal jeg ikke uttale meg om, men selv om det er open source og gratis, så snakker vi jo om en "businessapplikasjon" her med en standardinstallasjon på over 100.000 filer med kode. Magento har høye krav til bl. a. minne og det skal ikke mange unike brukere til om dagen før man bruker såpass mye ressurser at man på et vanlig webhotell risikerer å få sin konto suspendert. Det er relativt mange brukere som har installert Magento hos oss og det er selvfølgelig ikke noe problem å gjøre dette, men med en gang trafikken økte, måtte vi flytte dem over på mer spesialisert hosting.

Når det er sagt, så kan du jo ta en titt på disse, Britta;

Prestashop - PrestaShop Free Open-Source e-Commerce Software for Web 2.0
OpenCart - OpenCart - Open Source Shopping Cart Solution
AgoraCart - Free Shopping Cart Software - Secure Ecommerce Solution - AgoraCart
Zen Cart - ecommerce shopping cart software by Zen Cart ecommerce solution
StoreSprite - StoreSprite shopping cart software, ecommerce solutions: sell online, selling, e-commerce
Ubercart - Ubercart, the Free Open Source E-Commerce Shopping Cart Solution / Software for Drupal, E Commerce
TomatoCart - Open Source Shopping Cart Software - TomatoCart

Alle disse er gratis. Når det gjelder språk i admin-delen, så vet jeg desverre ikke om noen som tilbyr norsk, men her kan kanskje andre hjelpe deg.
 

picxx

Well-Known Member
Kan ikke si om denne kåringen er bra, men sjekk 2010 Open Source Awards | Packt Publishing Technical & IT Book Store og under overskriften "Open Source E-Commerce Applications", Prestashop vant.

Prestashop har en veldig god "out of the box" løsning, men det som drar disse noe ned er at alle moduler og themes til denne løsningen er priset godt inn i himmelen.
Man har m.ao. et community som bygger omtrent de samme "contributions" som hos oscommerce, mens "den normale" prisen for disse ligger på 50 euro og opp...noe som er gratis hos bl.a. oscommerce.

Det er også noe en bør vurdere i sitt valg....ihvertfall om man f.eks. ønsker affiliateprogram, kupongkoder og annet "stash" implentert i sin butikk.

Men, som en "plug and play" løsning er jeg absolutt enig i at prestashop leverer et meget godt produkt.
 

n0stra

Medlem
Har nå holdt på med Magento ett år og er og var ikke noen php-racer for å si det slik. Erfaringen min er at støtte fra utvikler er meget dårlig mens det er flusst med blogger og innlegg på diskusjonsfora om løsninger og problemer. Google is your friend sier jeg bare. Og ikke søk etter spesifike norske løsninger som "translate into norwegian" eller "change currency into NOK" siden det ikke er så mye brukt i Norge. Problemen du vil ha løst er like vanlige i andre større land så husk å søk generelt.

Bytte av valutta gjør du ved å først velge hvilken valutta som er akseptert på butikken din (som forsåvidt også må settes opp først). Jeg snakker da ikke om grunninstallasjonen.

Oversettelsen av frontend gjøres i to deler, den ene er basisord som "list view, grid view" osv som følger med uansett hvilken theme eller innstillinger du benytter grafisk. Resten hører med i themet du benytter.

Magento har også en funksjon du kan aktivisere hvor du kan gå inn i frontend og oversette ord for ord ved å trykke på teksten. Spesielt kjekt om en translationfile du har ikke oversetter absolutt alt. Selv har jeg nå en butikk på norsk og en på svensk uten problemer. Jeg ser også at de fleste andre løsninger vi vurderte ikke ville gitt oss de muligheter vi benytter idag som;

- en kasseløsning for alle butikkene
- en backend for alle butikkene og separate domener for her enkelt
- individuell visning både på bilder, beskrivelse, pris osv for en og samme vare avhengig av hilken butikk den legges i
- støtte for alle typer handlekurvregler (gratis frakt ved kjøp av vare x i kombinasjon med vare y men ikke vare z osv)
 

Britta

stoffdronning
Takk for svar til alle, jeg skal se nærmere på alle foreslåtte løsningene de neste dagene.

@Solidhost: at det er mange som har installert Magento hos dere henger kanskje sammen med at den ligger på første plass innen Installatron og har i tillegg rødt bakgrunn. Veldig fristende å klikke på den da først :D

For min del hadde jeg søkt google-info for de som ligger i Installatron. ;-)

Snakkes, Britta
 

Tonny Kluften

Administrator
Prestashop har en veldig god "out of the box" løsning, men det som drar disse noe ned er at alle moduler og themes til denne løsningen er priset godt inn i himmelen.
Man har m.ao. et community som bygger omtrent de samme "contributions" som hos oscommerce, mens "den normale" prisen for disse ligger på 50 euro og opp...noe som er gratis hos bl.a. oscommerce.
Men, som en "plug and play" løsning er jeg absolutt enig i at prestashop leverer et meget godt produkt.

Men om man må betale la oss si 10000 for disse modulene så har man uansett fått en veldig billig nettbutikk.
 

picxx

Well-Known Member
Men om man må betale la oss si 10000 for disse modulene så har man uansett fått en veldig billig nettbutikk.

Så klart, men litt ergerlig er det at de samme modulene er gratis om man setter opp oscommerce.

Personlig er jeg wp entusiast som deg, og er det snakk om nettbutikk burde man sjekke ut shopperpress, first of all.
 
Topp