Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk nettbutikk - dropshipping til utenlandske kunder

Jostein

Medlem
Hei!

Jeg snuser på et lite prosjekt hvor jeg kommer til å lage en norsk nettbutikk med .com domene. Planen er å selge varer primært til andre EU land, da frakten fra dropshipper til Norge gjør det litt lite interessant.
Varene sendes og produseres i Spania, de sender da direkte til kunden world wide.

Har i den anledning noen spørsmål dere sikkert kan hjelpe meg med:

Jeg vil drifte nettsiden, og alle kjøp linkes direkte til dropshipper som sender varen til kunde. La oss si jeg tar 20EUR for varen, også blir jeg fakturert 12EUR fra dropshipper. Min fortjeneste er da 8 EUR.

Er det så enkelt at jeg da på mitt enkeltmannsforetak må før 8EUR x antall solgte per år som inntekt, og betale vanlig innteksskatt av dette?

Siden jeg ikke selger til Norske kunder, så slipper jeg unna hele MVA opplegget?
 

Trond78

New Member
Hei Jostein.

Ja det gjør du så lenge varen ikke er innom Norge. Har drevet endel med dette selv, med regnskapsfører, tok litt tid før de skjønte opplegget.

Husk at hvis du f.eks. har tenkt å markedsføre produktene du skal selge gjennom FB ads eller Google ads kommer omvent mva inn i bildet som gjør at du må betalte 25% moms på utgiftene du betaler til FB eller google
 

Jostein

Medlem
Takk for svar. Har et til angående mva og VOEC løsning. Produsenten har en VOEC løsning med Norge. Forstår jeg korrekt med følgende tanker?

Jeg starter en nettbutikk i Norge og selger varer jeg har på lager lokalt. Siden nettbutikk er ny så har jeg ikke solgt noe enda i 2022. Jeg selger en vare til 250 kr (200kr + 50kr mva) Om jeg selger for under 50 000kr hvert å så vil jeg kunne ta disse 50kr mva i egen lomme? Jeg vil da heller ikke kunne skrive av mva på investeringer etc.

Så fort jeg selger vare som medfører at årlig volum passerer 50 000kr må jeg registrere meg i mva register, og faktura til kunde skal strengt tatt oppgis med 25% mva. Hva gjør jeg på faktura før 50 000kr, bare skriver 250kr og ikke noe om mva?

Tilbake til VOEC biten som er mest reelt nå. Jeg setter opp 250kr som salgspris i nettbutikken. Dette er inkludert mva. Kunden betaler meg da 250kr. Fabrikken sender varen til kunden, jeg har opplyst om salgsprisen på 250 kr, så jeg vil bli belastet 100 kr (varekost) + 25% av 250 kr + fraktkostnad. La oss si frakt er 100 kr, så mva er da 50kr + 25 kr, så jeg vil da få en regning på 175kr fra leverandøren. Jeg betaler da mva på vegne av Norsk kunde, staten får pengene sine. Korrekt?

Men siden fabrikken har VOEC, kan jeg da når jeg overstiger 50 000kr og registrerer meg i mva registeret gjøre slik at jeg får faktura ex mva fra fabrikken (jeg får bare 100kr faktura), også må jeg selv betale inn de 75kr i mva per salg før da eventuelle fradrag.

Mye spørsmål, takknemlig for alle svar og inputs. :)
 
Topp