Jeg har tenkt en del rundt det også. Det er ikke bare solskinn og roser - eller så har rosene ihvertfall noe som kan stikke litt.
Når det gjelder garanti og reklamasjon sett i dropshipping-lys så tenker jeg slik:
* når jeg tilbyr en vare på en nettside og en forbruker kjøper, så inngår vi en kjøpskontrakt: kjøperen er forpliktet til å betale, jeg er forpliktet til å levere. Kontrakten er i første omgang ordrebekreftelsen og senere fakturaen.
* kunden har reklamasjonsrett og returrett, og forholder seg til meg.
* jeg har garanti og forholder meg til leverandøren (som dropshippet dette for meg).
Det betyr:
* Hvis en kunde velger å returnere varen så taper jeg transport-kostnaden til kunden (kunden er ansvarlig for retur-kostnaden).
* Hvis varen går i stykker innenfor reklamasjonsperioden men utenfor garantiperioden så taper jeg hele salgssummen +transport.
Dette er jo forsåvidt uavhengig av hvor lageret er (bare at ting kompliseres litt når lageret er utenfor norges grenser).
Tror ikke jeg tar så veldig feil her, i teori. Men aner ikke hvordan det fungerer i praksis: noen her som bruker en dropshipper og hvordan fungerer dette i praksis?
Står disse ting nevnt i kontrakten (og hvordan ser en slik kontrakt ut?)