Norm i markedsføring

Adjektiver brukes flittig i markedsføring. Er det noen norm på hva man kan bruke for å beskrive sin egen bedrift eller et eget produkt?

F.eks: G-max skriver i sin facebook "landing page" at de er norges råeste sportskjede. Er de virkelig det? Spiller det noen rolle om de er det? Hvem bestemmer?

Kan jeg skrive: "Klikk på like for å holde deg oppdatert på verdens beste sportsbutikk" dersom jeg driver en sportsbutikk jeg mener er den besteste av alle i hele verdenen?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er markedsføringsloven som regulerer hva du kan og ikke kan si. Et av de mest sentrale prinsippene i lovverket er at all markedsføring skal være bygget på informasjon som er sann og etterprøvbar. Dersom G-max sier at de er råest på et eller annet, så er dette ulovlig med mindre de har en eller annen undersøkelse som dokumenterer at de er råest.

Så i utgangspunktet kan du altså ikke kalle din sportsbutikk den beste i verden bare fordi du mener at den er det. Du må dokumentere at den er best først.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Denne lenker henviser til en artikkel som handler om at noen hos Statens institutt for forbruksforskning ikke liker at Expert og Elkjøp direkte konkurrerer på pris. Altså: i stedenfor å tilby et likt produkt, tilbyr de heller et lignende produkt - som gjør det vanskelig å sammenligne.
 

Nextri

Rebel
billigst er noe som er går an å måle, og dermed ikke noe man bare kan skrive uten videre.
Best er det verre med, da det er mange kriterier man kan være best på, og det handler om folks mening om hva som er best. Så råest, og best går fint an å bruke i markedsføring uten at noen kan si noe på det.
 
Topp