Hvis jeg leser egenerklæringen så står det "etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet."
Det har altså ikke nødvendigvis noe å gjøre med 'allment kjent', men det handler om det søkeren kjenner til, eller som det kunne forventes vedkommende burde kjenne til (som ikke står der faktisk, men som antakeligvis er meningen).
Jeg flyttet til Norge da jeg var 23 år, og det var massevis jeg ikke kjente til. Hydro var for meg i en (kort) periode ikke noe merkenavn, og det er fremdeles ting som er nytt - men det er det vel for alle.
Slik regelverket er nå, så kan man vel forvente forskjellige ting fra en som er født og oppvokst her i landet og en som kom inn for et år siden som flyktning - for å sette det nokså på spissen.
Akkurat 'elleville dager' var for meg et vanlig uttrykk - ikke noe jeg koblet til Kvadrat. I kategorien 'vårens vakreste eventyr', 'bitte lille julaften', 'sauer med raue auer' -- Så for *meg* hadde en registrering av domenet såvidt jeg visste ikke medført utrettmessige inngrep etc.. (klart jeg har fått meg noe om steen & strøm nå).
Jeg synes at norid kunne pålegge ihvertfall en sjekk med patentstyret.