Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nordlandsposten.no

Kassimaja

Geocacher
For å få fornyet en varemerkesøknad må det jo vises at merket er i bruk, hvis ikke så vil retten bortfalle.
 

twiztar

Medlem
Hvis du leser i egenerklæringen til NORID så godtar man at "varemerket" ikke trenger å være registrert. Ett allment kjent navn, som f.eks. elleville dager er altså nok for å bevise ens rettigheter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis jeg leser egenerklæringen så står det "etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet."

Det har altså ikke nødvendigvis noe å gjøre med 'allment kjent', men det handler om det søkeren kjenner til, eller som det kunne forventes vedkommende burde kjenne til (som ikke står der faktisk, men som antakeligvis er meningen).

Jeg flyttet til Norge da jeg var 23 år, og det var massevis jeg ikke kjente til. Hydro var for meg i en (kort) periode ikke noe merkenavn, og det er fremdeles ting som er nytt - men det er det vel for alle.
Slik regelverket er nå, så kan man vel forvente forskjellige ting fra en som er født og oppvokst her i landet og en som kom inn for et år siden som flyktning - for å sette det nokså på spissen.

Akkurat 'elleville dager' var for meg et vanlig uttrykk - ikke noe jeg koblet til Kvadrat. I kategorien 'vårens vakreste eventyr', 'bitte lille julaften', 'sauer med raue auer' -- Så for *meg* hadde en registrering av domenet såvidt jeg visste ikke medført utrettmessige inngrep etc.. (klart jeg har fått meg noe om steen & strøm nå).

Jeg synes at norid kunne pålegge ihvertfall en sjekk med patentstyret.
 

twiztar

Medlem
http://www.norid.no/domeneregistrering/om-navn.html skrev:
I prinsippet står du fritt i å velge domenenavn. Du kan imidlertid ikke velge navn som er i bruk av andre virksomheter, eller navn som er forbudt eller reservert av tekniske, etiske eller nasjonale hensyn. Du har også plikt til å forsikre deg om at din registrering av domenenavn ikke bryter en annens rett til det samme navnet.
Undersøk om andre har registrerte rettigheter til navnet. Steder å lete er Brønnøysundregistrene, varemerkeregisteret og patentregisteret.
Noen kan også ha rettigheter til navn som ikke er registrert, for eksempel kan et navn være beskyttet fordi det har vært i bruk over lang tid, selv om det ikke representerer et varemerke. Her gjelder det å trå varsomt.

I tillegg finner man dette:

Spør registraren din hvis du er usikker på om du kan bruke navnet.
Som søker skal du signere en egenerklæring der du bekrefter at du ikke kjenner til at du bryter med en annens rett til det aktuelle navnet, og at du har ansvaret hvis du bryter en annens rettigheter. Du er selv ansvarlig for å vurdere hvor grundige undersøkelser du skal gjøre før du skriver under egenerklæringen. Her er en artikkel om noen problemstillinger rundt dette.

Du bestemmer altså selv hvor nøye du vil undersøke om andre har rettigheter til navnet du vil bruke, men tar også det fulle ansvaret hvis du bryter det.

Det minste man kan forvente at en person gjør som kan være i tvil rundt et navn er; Varemerkeregisteret, brreg, patentregisteret og et google-søk.

Nå er vel strengt talt ikke dette noe problem for Ola Webutvikler, men for domenehaier som lever av andres opparbeidede rettigheter er det et knusende slag i trynet. Heldigvis.

Når det gjelder nordlandsposten.no er det åpenbart at han som kjøpte dette ikke har overholdt plikten sin, han kjøpte vel til og med domenet fordi han visste det var et mye brukt uttrykk.
 
Topp