Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noob-spørsmål om versjoner

Dag Frogner

Supermedlem
Det må du nesten sjekke med de som har laget themet, de pleier som regel å opplyse om hvilke versjoner som er støttet.

Det KAN jo være at noen oppdaterer themene akkurat slik som WP og dermed har samme versjon-nummer, men kan ikke huske at jeg har sett det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Versjonsnumrene på plugins og themes har rett og slett ingenting med versjonsnumrene på Wordpress å gjøre, de er totalt uavhengige. F.ex. er pluginene Next Gen Gallery på versjon 1.9.3, og Widget Logic på versjon 0.52, mens themet Twenty Eleven, som er det "offisielle"/standard-themet til wordpress, og utvikles av wordpress selv, på versjon 1.4.

Hvis du ser på siden til en plugin, så ser du på høyre side at det står litt info, f.ex. for Widget Logic:
Requires: 2.8 or higher
Compatible up to: 3.3.2
Last Updated: 2012-5-1
Downloads: 370,768

Altså har utvikleren da testet denne opp til versjon 3.3.2 av wordpress, og den vil heller ikke fungere i lavere versjoner av wordpress enn 2.8

Litt under dette står det en boks som heter "Compatibility" - der kan du (hvis du er logget inn) dessuten rapportere om pluginen fungerer for deg på forskjellige versjoner av wordpress. F.ex. vet jeg godt at denne fungerer også på nyeste versjon av wordpress, 3.4 - selv om utvikleren bare har testet den opp til 3.3.2, så derfor er jeg en av de som har stemt på at den funker.

Generelt er vel også themes mindre følsomme for oppdateringer av wordpress, enn det plugins er, så selv gamle og uoppdaterte themes funker gjerne fint i nyere wordpress-versjoner. Det eneste som gjerne skjer er at det er noen nyere funksjoner, som f.ex. "fremhevet bilde", som ikke fungerer, hvis de ikke fantes når themet ble laget.
 
Topp