nok en droppshipping-tråd

kof

New Member
Hei.
Har lest gjennom alle trådene som kom opp da jeg søkte på droppshipping på forumet her.

det jeg lurer litt på er den 200kr regelen.
er man registrert som enkelpersonsforetak trodde/tror jeg at man må betale moms/toll uansett, men har lest at noen mener det ikke stemmer.
la oss si at kunden betaler 2000 kr til meg for en vare, så moms og toll uansett må betales.
hvor mye vil jeg sitte igjen med hvis grossisten selger varen for feks 800kr?
når man har trukket fra moms og toll. Er det noen måte å regne ut dette?
skulle tro man fortsatt ville tjene på det så lenge man selger varen ganske mye dyrere enn grossisten selger for?

takker for svar.

Mvh
Kim

picxx

WF 09
Det beror helt på hvilken vare det er, men for alle varer gjelder vel 23(?)% moms.
I tillegg kommer evt. toll (er ikke toll på alle varer).
I tillegg kommer jo også moms på frakt og prisen på frakt.
I tillegg kommer også evt. særavgifter hvis det er noe slikt man importerer.

Men generelt kan du gå utifra 23% moms på varens verdi+frakt
Varens verdi= 800
Frakt= 200
moms= 230
(er det toll på varen skal det betales toll av 1230.-)
Kunden betaler= 2000
Din profitt= 670
Som du må betale XX% inntektsskatt av.
(momsen får du jo trekt fra om firmaet er momsregistrert)

Mikkel79

Medlem
Moms i Norge er 25%.

Og som jeg har forstått betaler man ikke toll på frakten man betaler.
F.eks et produkt som koster 199 kr + 39 kr i frakt anses til å være under 200kr grensen.

picxx

WF 09
Og som jeg har forstått betaler man ikke toll på frakten man betaler.
F.eks et produkt som koster 199 kr + 39 kr i frakt anses til å være under 200kr grensen.

Her har du helt rett, men om produktet skulle koste 201 kr + 39 kr i frakt må man betale moms av 240.-

Grooo

Medlem
Og så er det vel tollvesenets kurs den dagen pakka kommer til Norge (ikke den dagen den ble bestilt) som gjelder, - stemmer ikke det tro?

Så om man hander for det man regner ut at er 199 kr så kan man gå på en smell...

jagarock

Information Research & Analytics
allier deg med dropshippere som skriver value på pakken lavere enn 200 kroner. problem solved. norsk tollvesen har 0 sjans til å finne det ut, for de har ingen link til ditt regnskap.

(liker ikke tollvesenet men det visste dere vel for 2 sekunder siden)

nei. ska'n fløtta til sverige tru. 1400 spenn tollgrense der. billigere mat og alkohol og.. bedre damer og... egentlig alt bedre.

picxx

WF 09
allier deg med dropshippere som skriver value på pakken lavere enn 200 kroner. problem solved. norsk tollvesen har 0 sjans til å finne det ut, for de har ingen link til ditt regnskap.

har opplevd skjønnsmessig verdivurdering av tollere (f.eks. på slike produkter : Kawasaki supportjakke ) selv om vedlagt faktura beløper seg på under 200.-

Men uansett er det sureste de gangene pakken likevel blir åpnet og det sendes et forenklet tollgebyr til kunden, som nesten er på 200.-
Dette kommer helt utenom tollsatser og moms.

sten

Medlem
Kjekt å vite

En ting som er kjekt å vite at du kan selge for inntil 50.000 kr før du må betale mva.;)

Topp