Har med stort intresse läst denna tråd som diskuterar en offert vi tagit fram till "thenovice".
Först och främst får jag tacka för berömmet från de av er som gillar vad ni sett i vår portfolio. Sedan ska jag försöka besvara några av de frågeställningar som tagits upp.
Vad gäller vår prissättning så kan jag garantera att vi varken har flashiga kontor eller säljare i kostym. Däremot försöker vi att alltid leverera design och webblösningar av hög kvalitet, och dessutom har vi som praxis att alltid leverera det vi lovat (vilket tyvärr är ganska ovanligt i webbranschen) och vara öppna med vad projektet kommer att kosta kunden i slutändan istället för att ha dolda kostnader som kommer som en överraskning i slutändan när kunden redan "målat in sig i ett hörn".
Det kostnadsförslag thenovice fått av oss motsvarar mellan 20 och 30 dagars arbete, med ett relativt lågt timarvode (ungefär 50% av vad "de största" tar per timme). Denna tidsuppskattning är högst rimlig med den kravlista kunden gett oss, och baserar sig på den erfarenhet vi fått efter många år på både några av världens både största och minsta webbyråer.
Vi gör webblösningar som varierar i pris mellan ca tio tusen och flera hundra tusen kronor beroende på kundens behov, och i thenovices fall gjorde kraven på funktioner och den bakgrundsinformation vi fått att vår uppskattning hamnade där den gjorde. Jag vill inte avslöja allt för mycket av kundens affärsidé då detta antagligen är att betrakta som en affärshemlighet (vilket även en offert är...), men kan säga så mycket som att den bransch man vänder sig till och den roll webbplatsen kommer att spela i deras verksamhet gör att en "halvdan" lösning kommer att göra mer skada än nytta. Man framförde också önskemål om funktioner som inte ingår som standard i ett CMS utan måste skräddarsys av våra programmerare.
Att priserna vi uppskattat för vissa funktioner varierar kraftigt beror på att kunden inte har gett oss någon detaljerad specifikation hur webbplatsen skulle fungera, utan detta hade vi kommit överens om att hjälpa kunden ta fram som ett första steg i projektet.
Vad gäller moms vid försäljning mellan Sverige och Norge så fungerar det så att man säljer tjänsterna momsfritt, men köparen är skyldig att själv betala in momsen i Norge.
Får att återgå till vår portfolio vs. vår kundlista som någon hade funderingar om så är det så att portfolion endast innehåller ett litet urval av de projekt som vi utfört de senaste åren. Kundlistan innehåller även kunder från längre tillbaks i tiden vars webbplatser inte längre är live, kunder vi jobbat åt som underleverantörer och därför inte kan visa upp av respekt för våra uppdragsgivare (återigen - affärshemligheter) samt jobb som vi helt enkelt inte prioriterat att ha med i portfolion i dagsläget.
Vilken leverantör man väljer att arbeta med när det gäller en webbsida är självklart upp till var och en, och som sagts tidigare i tråden så är det oftast så att man får det man betalar för. Det kommer alltid att finnas "hobbysnickare" som utger sig för att kunna leverera samma sak som de seriösa aktörerna för en bråkdel av kostnaden, och tyvärr kommer många företagare som inte kan branschen att få sig en dyrbar läxa när förväntningarna inte uppfylls, men man kan ju även ha "bonnatur" och hitta någon som kan göra ett bra jobb medan man försörjer genom att sitta i kassan på Rimi
Med det så får jag önska thenovice lycka till med sitt företag, och du är mer än välkommen att höra av dig direkt till mig om du skulle ha några ytterligare frågor.