Gjerne korriger - jeg skriver hva jeg har forstått av drop-shipping og affiliate for å kunne synkronisere det med virkeligheten
Fffiliate deals finner man via en "markedsplass" (f.eks. tradedoubler eller euroads; se
Affiliate Programmer - Webforumet.no - Webmaster forum). De formidler deals mellom selgere av produkter/tjenester og tilbydere av annonse-plass.
F.eks. selger jeg en dings, og mr.X har en blogg. Jeg legger ut en deal på euroad eller tradedoubler eller noe, mr.X finner den, synes den er interessant og legger den på siden sin. En besøker leser om tilbudet og klikker seg inn på nettsiden. Det blir et salg, og affiliate-systemet registrerer dette. Da vet jeg som dings-selger at jeg må betale xxx-kroner til euroad/tradedoubler - og de betaler videre til mr.X.
Med drop-shipping så finner man en leverandør som har tingene på lager, og gjør en avtale direkte.
F.eks. så ser mr.Y at jeg selger "dingser". Han sender en epost - vi blir enige om prisen, og han legger dingsen ut på nettsiden/butikken sin.
Når han har fått et salg gir han beskjed hvor jeg skal sende dingsen. Mr.Y fakturerer sluttkunden, jeg fakturerer ham.
Tror ikke at det er lett å få en kontrakt med Nokia (sikkert en del minstekrav for at de synes det er verdt bryet), men det går kanskje via en forhandler? Her er det nok folk som vet mye mer enn jeg.