noen som driver nettbutikk uten varelager??

svarstad

Medlem
lurer på om det er noen av dere som driver nettbutikk uten varelager?? hvordan gjør dere det med oppdatering av priser og lagerstatus?? er jo greit hvis man har et lite vareutvalg og endre dette manuelt.

noen med gode råd?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg sitter på andre siden der jeg skal tilby drop-shipping (heter det vel?).
Kommer til å tilby forskjellige måter å hente informasjon på (json, xml, csv - og flere hvis nødvendig).

Og hvis du da sitter på din side, er det vel bare å hente denne info ved behov med et script og oppdatere din database sant? @file_get_contents, så enten xml eller csv, loop gjennom, kjør en sql-update.

---
123vann . no
sante-kaffe . no

picxx

WF 09
Hva er forskjellen på drop-shipping og affiliate?

Den største forskjellen ligger vel praktisk i at du selv bestemmer din provisjon om du driver med dropshipping. Vil også innebære litt mere arbeid rent administrasjonsmessig fra deg.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Gjerne korriger - jeg skriver hva jeg har forstått av drop-shipping og affiliate for å kunne synkronisere det med virkeligheten ;)

Fffiliate deals finner man via en "markedsplass" (f.eks. tradedoubler eller euroads; se Affiliate Programmer - Webforumet.no - Webmaster forum). De formidler deals mellom selgere av produkter/tjenester og tilbydere av annonse-plass.
F.eks. selger jeg en dings, og mr.X har en blogg. Jeg legger ut en deal på euroad eller tradedoubler eller noe, mr.X finner den, synes den er interessant og legger den på siden sin. En besøker leser om tilbudet og klikker seg inn på nettsiden. Det blir et salg, og affiliate-systemet registrerer dette. Da vet jeg som dings-selger at jeg må betale xxx-kroner til euroad/tradedoubler - og de betaler videre til mr.X.

Med drop-shipping så finner man en leverandør som har tingene på lager, og gjør en avtale direkte.
F.eks. så ser mr.Y at jeg selger "dingser". Han sender en epost - vi blir enige om prisen, og han legger dingsen ut på nettsiden/butikken sin.
Når han har fått et salg gir han beskjed hvor jeg skal sende dingsen. Mr.Y fakturerer sluttkunden, jeg fakturerer ham.

Tror ikke at det er lett å få en kontrakt med Nokia (sikkert en del minstekrav for at de synes det er verdt bryet), men det går kanskje via en forhandler? Her er det nok folk som vet mye mer enn jeg.

testdriver

Ha det bra..
En affiliateløsning har vanligvis høyere bounce rate enn et dropshippingopplegg.

Det jeg tenker på, er at dropshipping gjør at kunden føler at han handler hos deg. Med en affiliateløsning dytter du bare kundene over på partneren din sin side, og mange er nok misfornøyd med akkurat det.

Pong, jeg har hatt en dropshippingavtale hvor de sendte ut faktura til sluttkunden, men med mitt firmanavn og -detaljer på. Usikker på hva som er vanligst.

kongen

kongemedlem
Finnes det noen interessante norske firmaer som tilbyr drop-shipping?

Hvis dere har ei norsk nettside med drop-shipping med forsendelse fra utlandet, hvordan gjør dere det med hensyn til å informere at forsendelsen kommer fra utlandet, men hensyn til moms og andre avgifter. Skriver dere det tydelig på forsiden, under hvert produkt, eller som en liten tekst under leveringsbetingelser.

picxx

WF 09
- affiliate = provisjonssalg... du sender kunder til en ekstern side, og mottar en provisjon av salget.
- dropshipping = du selger produktene, du kjøper produktene... kun administrativt, men mye mere arbeid(og gjerne mye mere profitt) kontra en affiliatevtale.

lpride

Medlem
Det finnes gode automatiske løsninger på markedet som integrerer nettbutikksystemet mot leverandører. Ordrer, oppdatering av varelager, osv går automatisk. Amentio bruker et slikt system.

Nettbutikken er alltid oppdatert på lagerstatus hos leverandøren. Kunden bestiller fra nettbutikken. Systemet genererer automatisk en ordre hos leverandøren. Ordren påføres sluttkundens addresse. Ordren plukkes og sendes fortløpende med alle andre ordrene som leverandøren sender til andre sluttkunder eller forhandlere.

Systemet som Amentio bruker heter Webmercs. Det er en god del andre norske nettbutikker som bruker dette systemet.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Baku: De trenger innloggingen din til de leverandørene du har avtale med. Så hentes det ut på den måten.

Topp