Mange programmer er ikke tilgjengelig for linux dessverre. Dette var grunnen til at jeg gikk tilbake til windows, hovedsakelig pga Adobe programmer.
Hørt om
wine?
Et lite finurlig program som lar deg kjøre de fleste windowsbasserte programmer under Linux..
Kjører selv Photoshop 7.0 og CS2, Macromedia MX 2004 under linux så det er null stress..
Og dersom man ikke finner en driver eller trenger hjelp med noe annet så har det seg slik at det er pr.idag så utrolig mange som benytter seg av dette OS og de fleste vil på en eller annen måte se til at flere bruker dette og da har smelt opp mange diverse Linux-forum..
Blandt annet så har vi her i norge den offesielle ubuntu-siden
Ubuntu Norge som mer enn gjerne hjelper deg videre i din Linux verden.
Og til deg som ville ha windows under linux kan jeg og fortelle deg om at det er mulig.. kjør 2 OS samtidig.. ha både Linux og Windows oppe på samme gang..
Virtual box fikser dette for deg..
Screenshots av dette ser du her:
bilder
Her setter du opp en virtuel maskin under linux, slik at du kan kjøre Windows versjoner samtidig som du har linux oppe..
Har selv vært en iherdig Linux-bruker siden jeg gjorde en oppgradrering fra windows 98 til til Windows98SE og det første windows klarte å levere var
Bluescreen of death , da bestemte jeg meg for å prøve ut
Linux Red Hat
og for nå drøye 4-5 år siden fikk jeg opp øynene for Ubuntu..
Dette OS har nå blitt brukt siden den gang og har det på samtlige maskiner ( 3 lap's, 2 stasjonære og på 2 servere).
Dette fungerer genialt, men det eneste jeg har å klage på når det gjelder denne distroen av Linux er at det nå, desverre har blitt en succè...
alle skal nå ha dette, så derfor ser da gutta for seg at det blir bedre og LInux får flere brukere om de begynner å
hærje med designet og få det så likt Windows som mulig...
Men ser du bort fra dill-dallet (eller liker det ) så finnes det ingenting som er mer stabilt en linux-basserte maskiner... min ene server har nå stått og gått døgnet rundt uten problemer i 3 år
Kan jo prøve å få til noe slikt på en Windows-bassert PC
Så jeg anbefaller Linux Ubuntu på det varmeste og er faktisk sjeleglad for at jeg gjorde en oppgradering på PC'n min den gang jeg fikk nok av blåskjermer...
Så takk til Bill Gates for hjelpen der og takk til
Linus Torvalds for Linux