Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.no-relaterte subdomener

Havela

New Member
Hei, alle!

Dette er den første tråden jeg lager her på forumet, men jeg har lest her i flere år, så jeg føler nesten at jeg kjenner noen av dere personlig :)

Selv har jeg ingen .no-domener, men jeg har noen ccTLD'er registrert hos OnlyDomains.com, og der oppdaget jeg at extensionene .no.com og .co.no blir markedsført som likestilte norske domener.

Det er jo langt fra uvanlig at en land bruker subdomenet .co.xx som et slags toppdomene for landet sitt (f eks .co.uk), men forskjellen her er at .co.no og .no.com ikke er offentlig kontrollerte norske domener. Synes det er litt rart at OnlyDomains.com og disse andre ccTLD-registrarene ikke er nødt til å informere kjøperne om det?

.co.no ser ut til å være et privat subdomene-salg driftet av et nederlandsk firma:

Forbrukerrådet advarer mot co.no | Domener, Webpublisering

Altså har man som kjøper ingen beskyttelse dersom domeneeier bestemmer seg for å selge eller terminere toppdomenet o.l.

Hvem som drifter .no.com har jeg ikke funnet ut av, men OnlyDomains.com selger subdomener for dem også.

Også 101Domain.com selger .no og .com.no som om de skulle være likestilte norske domener-extensioner. Ganske dodgy at internasjonale registrarer selger privatkontrollerte subdomener som om de skulle være offentlig regulerte toppdomener. I hvert fall utrygt for kjøperne som tror de får samme beskyttelse som om de skulle registrert et vanlig .no-domene.
 
Jeg håper og tror at de fleste i Norge som kjøper domener er klar over at co.no ikke er offentlig. Men det er nok noen i utlandet som ønsker norske domener som kjøper co.no og no.com. Og som står på bar bakke om norid trekker tilbake co.no.
 

Havela

New Member
Jepp

Enig. For nordmenn vil nok ikke dette være noe stort problem, bortsett fra privatpersoner som blir fristet til å ha et slags .no-domene. Men nå kommer jo .priv.no for å bøte på det, selv om jeg ikke synes den extensionen er helt optimal.

Men for utlendinger som ikke driver norsk firma kan det blir svært fristende å kjøpe et slikt domene, spesielt hvis de ikke vet at de har mye svakere beskyttelse. Synes det er rart at tilsynelatende seriøse registrarer (som 101domains) selger subdomener uten å informere om at de ikke er statlig kontrollerte? Men-men, det er litt texas i domeneverdenen, har jeg inntrykk av.
 

NilsF

Medlem
Jeg håper og tror at de fleste i Norge som kjøper domener er klar over at co.no ikke er offentlig. Men det er nok noen i utlandet som ønsker norske domener som kjøper co.no og no.com. Og som står på bar bakke om norid trekker tilbake co.no.

Norid kan ikke uten videre trekke tilbake domenet co.no, som er lovlig registrert av Elineweb AS, selv om sistnevnte har inngått en avtale med CoDNS. Det har nylig falt dom i saken mellom Norid og Elineweb.

Delvis medhold til Norid i co.no-saken

"Retten mener at Norids vedtak om å sette co.no på forbudt-listen var saklig begrunnet og oppfylte kravene i domeneforskriften. Retten mener dermed at vedtaket er gyldig. Videre mener retten at Norid ikke er erstatningsansvarlig overfor Elineweb AS.

Retten mener imidlertid at avtalen mellom Elineweb AS og CoDNS ikke er i strid med gjeldende avtaleverk, og at Norid ikke kan inndra domenet på dette grunnlaget
"

Dommen et p.t. ikke rettskraftig.

Det som ligger i dette er at retten altså mener at Elineweb kan fortsette å benytte domenet som i dag. Men dersom domenet skulle bli forsøkt overført til en ny abonnent, kan Norid nekte ny registrering av domenet fordi det står på listen over domener som det ikke er tillatt å registrere i dag, og det uten erstatningsansvar overfor Elineweb.
 
Sist redigert:

Havela

New Member
Norid kan ikke uten videre trekke tilbake domenet co.no, som er lovlig registrert av Elineweb AS, selv om sistnevnte har inngått en avtale med CoDNS. Det har nylig falt dom i saken mellom Norid og Elineweb.

I tillegg det er andre sider ved det å kjøpe subdomene hos et privat firma som er skumle. Private firmaer har ingen regler å forholde seg til bortsett fra sine egne vilkår, som de kan endre på når som helst. F eks kan de plutselig bestemme seg for at de ikke godtar adult-domener, eller begynne å tvangskjøre reklame på alle subdomenene (kun eksempler). For en person som da har investert tid og penger i dette, er det ergelig å måtte bytte nettside underveis.

Skrekkeksemplet er vel da hele .co.cc inkludert alle 11 millioner subdomener ble bannet av google i fjor sommer pga at en del av subdomenene sendte så mye spam. Nå var dette riktignok en gratis subdomenetjeneste, så det var kanskje ikke noen krise for brukerne, men det er verre med de som betaler for .no.com og .co.no og faktisk tror at de kjøper et helt alminnelig hoveddomene.

Jeg har egentlig ikke noe særlig utsette på dem som forsøker å utvikle denne forretningsideen. Jeg er mer kritisk til de registrarene som videreformidler denne tjenesten uten noen informasjon til brukerne om hva de egentlig kjøper. Dersom en kjøper hos Onlydomains ønsker å registrere insurance.no og ser at det er opptatt, blir han sikkert sjeleglad dersom insurance.co.no viser seg å være ledig og han kan registrere det isteden. Mens han neppe ville betalt et rødt øre for det hvis han hadde visst at det var et privatkontrollert subdomene. Blir spennende å se hvordan det går med dette fremover.
 

NilsF

Medlem
Private firmaer har ingen regler å forholde seg til bortsett fra sine egne vilkår, som de kan endre på når som helst.

Jeg er mer kritisk til de registrarene som videreformidler denne tjenesten uten noen informasjon til brukerne om hva de egentlig kjøper. Dersom en kjøper hos Onlydomains ønsker å registrere insurance.no og ser at det er opptatt, blir han sikkert sjeleglad dersom insurance.co.no viser seg å være ledig og han kan registrere det isteden. Mens han neppe ville betalt et rødt øre for det hvis han hadde visst at det var et privatkontrollert subdomene.


Jeg tror ikke at dette er så ille som du kanskje vil ha det til.

1). Det er ikke fritt frem selv om en privat registrar i prinsippet selv kan bestemme håndteringen av et subdomene. For dette regulerer seg selv ved at registraren må ha forutsigbare betingelser for å få betalende kunder. En seriøs nettaktør vil neppe basere sin nettside på et subdomene som er kjøpt hos en registrar som ikke kan eller vil garantere noe som helst for fremtiden. Så dersom registraren skal få store bedrifter som kunder, må registraren på forhånd garantere for en viss stabilitet. Og dersom registraren ikke kan garantere noe som helst mot endringer, fremtidig reklame osv., så er du neppe en seriøs nettaktør om du likevel bygger bedriftens nettside på et subdomene hos denne registraren.

2). Dersom du er en seriøs nettaktør, så forventer jeg at du har rimelig god kunnskap om tilgjengelige TLD'er og hva som er mest vanlig å benytte i det markedet bedriftens nettside skal rette seg mot. Så om en seriøs nettaktør ønsker å registrere domenet insurance.no, som viser seg å være opptatt, så vil han ikke bli sjeleglad dersom domenet insurance.co.no viser seg å være tilgjengelig. Derimot vil han kanskje betale noen titusener for å få hånd om det domenet han primært ønsker seg, eller så velger han et annet domenenavn. Jeg selv ville aldri gått for et co.no-domene, bare så det er sagt.

Og dersom du er en bedriftsaktør som føler å ikke ha god nok innsikt i faget og oversikt over hva som er vanlig, så kan det være gode grunner for å søke hjelp hos profesjonelle aktører når bedriften skal etablere nettside, og da helst aktører som sitter nær det aktuelle markedet.
 
Sist redigert:

Havela

New Member
så vil han ikke bli sjeleglad dersom domenet insurance.co.no viser seg å være tilgjengelig. Derimot vil han kanskje betale noen titusener for å få hånd om det domenet han primært ønsker seg, eller så velger han et annet domenenavn. Jeg selv ville aldri gått for et co.no-domene, bare så det er sagt.

Det er nok ikke et problem som vil ramme nordmenn, men en utlending vil kanskje ikke skjønne forskjellen så lenge begge extensions presenteres side om side hos en tilsynelatende seriøs domeneselger som Onlydomains.com? Det er jo langt fra uvanlig at en land har co.xx som offisielt domene, og en utlending har neppe oversikt over hva som er offisielle og uoffisielle extensions i Norge.

Forstår det forresten som at Norges offisielle extensions nå er .no og priv.no? Noen vet hva som tilfelle med no.com - er det også privateid?
 

tyr897

Medlem
.co.no domener er i det store og hele verdiløse. Nordmenn bruker .com og .no, ikke .co.no, og ingen andre bryr seg om .no-domener.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt ærlig tror jeg ikke folk kommer til å bry seg så mye om det står bababa.co.no, blablabla.no.com eller blablabla.no, man har etterhvert blitt vant til seriøse tjenester fra så veldig mange snodige tld'er at jeg tror folk har mista mye av den "bare stole på .no"-greia fra gamle dager (nb: vel å merke - så lenge innholdet gir et seriøst inntrykk)
 
Sist redigert:
Topp