Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.no-domener og enkeltmannsforetak.

Cassan

Medlem
Hei. Vurderer aa opprette et enkeltpersonforetak. I utgangspunktet er dette utelukkende for aa registrere .no-domener. Har videre planer om aa utvikle noen andre prosjekter, men dette ligger fremdeles litt frem i tid, naar jeg har bedre tid og faatt opparbeidet meg mer startkapital. Det jeg lurer paa, er om noen har erfaringer med aa opprette ENK for aa kun ha muligheten til aa registrere .no- domener? Har forstaatt det slik at man er avhengig av et organisasjonsnr for aa gjennomfore dette, og har dessverre ikke annen bedrift jeg kan sette dette paa. Skal det registreres i enhetsregisteret eller foretaksregisteret? Og hva skal jeg eventuelt kalle dette foretaket? Er vel obligatorisk aa ha med etternavn, men er det nødvendig med noe mer enn dette? Er jo i første omgang kun for aa kunne registrere.. Beklager at det ble litt langt, er ikke god paa aa fatte meg i korthet! Setter stor pris paa svar.
 

Santo

Active Member
Du skal registrere enkeltpersonforetaket i enhetsregisteret, og det er helt gratis.

Foretaksregisteret er ett tilleggsregister som du må registrere deg i dersom du f.eks. skal drive med varehandel, men det behøver du ikke for å kunne sikre deg .no domener. Det er ikke gratis å registrere seg i foretaksregisteret, men det trenger du som sagt ikke å tenke på.

Som du skrev må du ha med etternavnet ditt i firmanavnet. Altinn skriver litt om emnet her:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-...ilket-navn-kan-jeg-velge/enkeltpersonforetak/

Navneregler for enkeltpersonforetak

For enkeltpersonforetak skal foretaksnavnet ha med eierens etternavn (slektsnavn) og du kan ikke ta med andre personnavn. Du kan nøye deg med bare etternavnet, men da gjelder ikke kravet om å unngå likhet med andre. Du kan altså registrere HANSEN, men bare hvis det er det du heter, og du har ingen garanti for at det ikke blir registrert flere med nøyaktig likt foretaksnavn.

Hvis du har et etternavn på mindre enn tre bokstaver eller som tilsvarer et fylkesnavn (for eksempel MO eller NORDLAND), vil også det bli godkjent i Foretaksregisteret for et enkeltpersonforetak, selv om de generelle reglene ikke tillater slike ord.

Om du heter Ole Hansen kan du altså kalle selskapet ditt bare for Hansen, men de fleste velger vel å benytte fornavn og etternavn, eller f.eks. "Maler Hansen", "Hansen webdesign", "Hansen domeneholderi", osv.
 

Cassan

Medlem
Takker for svar! Da skal jeg registrere naa. Men paa punktet hvor det skal oppgis en beskrivelse av hvilken næringsvirksomhet som utføres, hva burde jeg skrive her? Kan vel ikke skrive at det er for aa registere .no-domener. :p
 

Tony J

Alle skal få
Hva er planene med .no domene registreringen da? For å ha et lager av .no domener. For å selge de? For å utvikle de senere? Bare skriv hva du har tenkt å gjøre med web i fremtiden, så kan du skrive det som beskrivelse.
 

Cassan

Medlem
Har ikke planer om aa ha mer enn kanskje 10 stk. Vet ikke hva limiten her er heller? Noen av dem vil jeg utvikle senere, men vil sikre meg dem saa fort som mulig. De andre vil jeg bare pröve aa selge. Saa det er litt av begge deler.
 

Tony J

Alle skal få
Du kan ha 100 domener tror jeg som maks. Da får du bare skrive Kjøp og salg av domener + Webutvikling som beskrivelse da:)

Tony
 
Topp