Nettsider som aksjekapital?

kongen

kongemedlem
Man kan bruke verdien på fysisk utstyr som aksjekapital, men kan man bruke verdien på digital eiendom som aksjekapital? Og hvordan eller hvem kan vurdere verdien på et nettsted?

Ja det går an, men du må få en takst på nettstedet. Jeg vet ikke hvem som kan foreta slik takst. Det må også utarbeides en redegjørelse, jfr. aksjeloven § 2-6. Taksten må så godkjennes av revisor i forbindelse med stiftelse av aksjeselskapet.

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Min revisor aksepterer ingen ting annet enn kontanter som kapital ved etablering av et nytt AS. Jeg tror det med å benytte eiendeler, goodwill etc er på tur ut. Du bør sjekke med den revisoren du benytter eller har tenkt å benytte hva dem vil akseptere. Om du skal benytte eiendeler etc må det nok foreligge god dokumentasjon på verdien.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Teoretisk sett skal alt kunne brukes så lenge du får en takst på det. Når det gjelder å bruke nettsider som aksjekapital tror jeg det blir like vanskelig å få en godkjent taks som det blir å finne en revisor som vil godta taksten.

Det er nok MYE lettere å bare spare opp aksjekapitalen, eventuelt vente mens du krysser fingerne på at aksjekapitalen snart senkes til 30.000 kroner.

sta

Medlem
Teoretisk er det fult mullig å bruke imaterielle eiendeler som aksjekapital men i praksis er dette nok både vanskelig og kostbart å få til. Det å få taksert en nettside og siden godkjent dette av revisor tror jeg du får vanskelig ved å få gjort for under 15-20.000kr. Trenger du "bare" å skaffe 100.000kr. til aksjekapital tror jeg det blir mye rimeligere å gå i banken og låne pengene fremfor å styre med taksering av eiendeler.

Nutz

Med lem
Tror neppe Facebook eller Finn hadde hatt problemer med å få godkjent websiden som noe kapital.

Jeg er selv revisor, jeg tror ikke vi hadde godtatt en takst på et nettsted som innskudd på akkurat 100.000 i selskapet men det burde vært "litt å gå på". Tror ingen revisor kunne sagt nei til at vg.no ble brukt som aksjeinnskudd i et selskap til verdi av mangfoldige millioner kroner.

Det er også en mulighet å omdanne ENK,ANS,DA til aksjeselskap, da får du en verdivurdering av selskapet ditt som blir benyttet når du starter aksjeselskapet.

Som andre allerede har nevnt, kan det være lurt å høre med en revisor i nærheten.

kongen

kongemedlem
Det er også en mulighet å omdanne ENK,ANS,DA til aksjeselskap

Dette syns jeg hørtes merkelig ut, det må jo være noen "klauseler" her vil jeg tro, hvis ikke kan man jo bare gjøre om selskapet til aksjeselskap hvis man merker ENK'et går dårlig.

Men siden du er revisor, hva syns du om dette spørsmålet:
https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/11895-forenklet-bilagsf-ring.html

Og hva syns du om løsningen min her:
https://www.webforumet.no/forum/kon...ng-av-solgte-digitalprodukter.html#post104527

Det er da ikke noe problem å få gjort om et ENK eller liknende til AS, og er vel ikke noen spesielle klausuler, men det er såvidt jeg vet fremdeles samme krav som for andre AS'er mht egenkapital osv, så noen mirakelløsning er det naturligvis ikke.

Enig med atomet, en må ha takst da også og verdiene må minst være 100.000 kr.

hansson

Langveisfarende
Nettsider og andre ikke-materielle verdier er det fortsatt vanskelig (og kostbart) å få verdisatt og godkjent som aksjekapital, men fysiske gjenstander er det nå veldig enkelt å få godkjent. Se lenka i signaturen for mer informasjon. Revisoren vår leverer alle bekreftelsene som trengs for en fast, lav pris. Det er fritt valg om du vil bruke kun fysiske ting, kun penger, eller en kombinasjon. I tillegg til revisorjobben fikser vi også hele bunken med selskapsdokumenter som må fylles ut for å starte opp, samt at vi registrerer selskapet i Brønnøysund for deg. Alt du trenger å gjøre er å signere i Altinn til slutt.

Topp