Nettside med bare klikk-ads?

Aller først, må bare beklage om jeg poster i feil forum. Er helt fersk i faget, men skal prøve å ikke stille så alt for dumme spørsmål. :)

Har lest en del rundt på sida her, men det har enda ikke kommet noen lyspære over hodet mitt. Mulig noe viktig har gått meg hus forbi. Det jeg egentlig lurer på er om det i det heletatt er mulig å tjene penger på sida si med å ha bare klikk-ads og/eller leads. Holder på å sette opp ei side (.com) som jeg regner med, og håper, kommer til å få en god del besøkende. Hadde jo vært greit å tjent litt på det og. Dog, fra før har jeg en blogg som til nå har hatt mellom 2 og 3k besøkende hver dag, likevel har jeg tjent kun 2 kroner på ads. Kun 1 klikk, that is.

Jada, veit at blogging ikke er det "optimale" å tjene penger på, og den nye sida er heller ikke en blogg. Likevel skulle man jo tro at man kunne tjene noe, antallet treff er jo ikke så galt? Er det det at jeg prøver å tjene penger på feil måte, er det bedre å leie ut plass til ads i steden for å få betalt pr klikk/lead? Skal prøve å ikke mase, men fint om noen kan peke meg i riktig retning. ;)

Leacher forresten twingly..:D VG og Dagbla` er tingen. Jada veit det er kjipt. Gjør det likevel.

Edit: har forresten prøvd litt av hvert, testet hvilke reklamer folk klikker mest på, hvilke som blir mest sett osv, prøvd med mange reklamer, og det siste er nå at jeg bare har 1 ad på fremsida. Klikk-ad..

Takk for alle svar. :)

Sist redigert:
Ja der har jeg visst gått glipp av noe vesentlig. Hvorfor tjener man ikke på det? Er det ikke det samme hvor folka kommer fra så lenge de klikker?

EuroAds mente jeg.

Ole

Medlem
Twinglybesøkende gir ikke penger i kassa på grunn av "sinnstemningen" de er i. De bedriver bare ørkesløs klikking, er lite interessert i det de "leser", og er definitivt ikke i shoppingmodus. Og det er i shoppingmodus du må treffe "kundene" dine.

Det viktigste for små nettsteder er at annonsene har en viss relasjon til det redaksjonelle stoffet. Har du et nettsted hvor du skriver om reiser til syden, er det neppe noe vits å reklamere for fjellklatrerutstyr, men å reklamere for Star Tour kan være "penger i banken".

Ikke vær for opptatt av trafikk. Så sant du ikke får betalt for annonsene på "per visning" basis, er det viktigere å få inn besøkende som er genuint interessert i temaene du skriver om. Det er større sjanse for at de faktisk klikker på, og kjøper via dine annonser. At annonsene er salgsutløsende er selvfølgelig viktigst om du benytter affiliateannonser. Men annonsører som betaler per visning vil også se resultater, så de gidder ikke annonsere på nettsteder hvor de aldri får salg.

Min erfaring er at betaling per klikk (f.eks Google Adsense) er lite lønnsomt.

Eksperimenter med hva slags annonser du har på nettstedet ditt, hvor de står plassert, størrelse osv. Test ut om tekstlenker kanskje fungerer bedre enn grafiske annonser - ofte gjør de det, men det spørs hva slags produkter du annonserer for, og hvem målgruppen er.

Å finne ut hva som fungerer på DITT nettsted er en egen jobb som består av testing, testing, og ja!, mer testing.

Kvaliteten på nettstedet ditt har også mye å si for hva dine besøkende gjør som "neste trekk" når de er ferdig med å lese artikkelen. Skal du få til bra med affiliatesalg må kvaliteten være høy. Har du lavere kvalitet på nettstedet ditt, kan du bruke annonser av typen konkurranser og gratis ting som en "redningsplanke" for brukerne dine. Brukerne vil da videre, og terskelen for å klikke på den typen annonser er lav.

- Du spør om det er mulig å tjene penger på annonser, og ja det er det. Men det kommer ikke av seg selv.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Selv satte jeg opp en liten blogg for en tid tilbake kun fordi jeg ville sjekk om VG og Dagbladet dro noe godt med trafikk. Det gjorde dem, og da spesielt VG, og jeg opplevde temmelig bra konvertering på isale gjennom Tradedoubler. Derfor tror jeg absolutt det er noe i dette som hodet over meg nevner. Straks dem kommer innom er dem ikke intressert i noe shopping, men det blir dem da gjerne senere på samme dag. :)

Takk for alle svar, folkens, lærer mye hele tida her nå :)

Selv satte jeg opp en liten blogg for en tid tilbake kun fordi jeg ville sjekk om VG og Dagbladet dro noe godt med trafikk. Det gjorde dem, og da spesielt VG, og jeg opplevde temmelig bra konvertering på isale gjennom Tradedoubler. Derfor tror jeg absolutt det er noe i dette som hodet over meg nevner. Straks dem kommer innom er dem ikke intressert i noe shopping, men det blir dem da gjerne senere på samme dag. :)
Brukte du twingly?
Mener du at de først kom innom for å lese, for så å returnere seinere på dagen med annen "sinnsstemning"? (Var det bloggen du tjente på?)

moneymaker: isale

Det vil si at du har reklame på siden din fra f.eks tradedoubler, som legger igjen cookie eller lignende. Så om den personen besøker f.eks komplett.no og kjøper noe et par dager etterpå, så får du prosenter av salget, pga du har reklame der. (mener på det var noe i den duren om jeg husker rett)

litt kjekt lesestoff til deg: 6 tips: Slik tjener du penger på visningssalg hos Tradedoubler | Webforumet.no Blogg
Fant akkurat ut av det med iSale, burde ha googla det før jeg spurte. Beklager det.
Takk for lesestoffet. :)

Prøvde å redigere meldinga over, men fikk det ikke til, av en eller annen grunn..

I hvertfall; ettersom både iSale og iLead er provisjon, hvordan kan jeg da vite hva som er hva? Finner jo annonser der det står at man har prosenter i fortjeneste, men er det iSale eller iLead?

Helge

Profesjonell Googlesøker
"Forskjellen mellom iSale og iLeads er bare på sporingsnivå. Et lead er f.eks. en kredittkortbestilling, men et salg er et faktisk salg av et produkt som en iPod hos Apple."

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Prøvde å redigere meldinga over, men fikk det ikke til, av en eller annen grunn..

I hvertfall; ettersom både iSale og iLead er provisjon, hvordan kan jeg da vite hva som er hva? Finner jo annonser der det står at man har prosenter i fortjeneste, men er det iSale eller iLead?

% i fortjeneste kan jo ikke bety noe annet enn % av ordreverdi, som da igjen betyr at dette er at salg...! :)

Så det er salg åkke som, altså?

Javel, da veit jeg det. :)

Må bare få si det, er kjekt å komme til et forum der man ikke blir lynsjet så fort man spør om ting som kanskje sier seg sjøl. :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Så det er salg åkke som, altså?

Javel, da veit jeg det. :)

Må bare få si det, er kjekt å komme til et forum der man ikke blir lynsjet så fort man spør om ting som kanskje sier seg sjøl. :)

Velkommen skal du være..! :) Her på Webforumet er ingen spørsmål for dum. Det merker jeg når jeg ser mine første tråder her på Webforumet :D

En liten ting til, bare. Det er jo snakk om prosenter av salg, men det må vel være en forskjell mellom de som klikker seg videre på annonser og så kjøper, og iSale/iLeads?

Så vidt jeg har skjønt er de to sistnevnte provisjon av salg du får fordi de har vært på sida di tidligere på dagen, man får provisjon "pga" cookies. Dette er jo ikke det samme som at de klikker seg inn på linken du har på sida di for så å kjøpe?
Hvordan kan jeg se forskjellen?

Topp