Først vil jeg avklare at jeg jobber i et firma som leverer nettbutikkløsninger med Magento som plattform (
Fra Nett). Jeg har ingen intensjon om å selge, ei heller å skjule dette i forumet.
Hei Anders,
Magento er et slikt alternativ som kan kobles mot Tripletex sitt økonomisystem. Integrasjonen fungerer slik: Du behandler ordren i nettbutikken, sender varen til kunde og deretter blir det opprettet et automatisk bilag i Tripletex. Dette skjer automatisk. Tripletex "teller ned" hver gang det blir gjort et salg. Tripletex er nettbasert, som Magento, og enkelt i bruk.*
Jeg har også sett integrasjon mellom Magento og Mamut, men dette fungerte dårlig. Jeg bruker Tripletex som økonomisystem selv, og synes det er både effektivt og enkelt i bruk.
Når du jakter etter "den rette" løsningen, husk at du sannsynligvis vil trenge support og oppfølging på dette systemet over lengre tid. Spør de ulike leverandørene hvordan deres kundeservice fungerer, responstid, helpdesk og eventuelle planer for videoopplæring (youtube). Dette er ting som du vil sette stor pris på når du begynner å bruke nettbutikken og økonomisystemet fremover. Det hjelper lite med et system som fungerer hvis supporten er dårlig
Hvis du skal starte nettbutikk er det også lurt å tenke gjennom hvordan du vil føre regnskapet. Velger du et online system som Tripletex er det kjekt å knytte seg opp mot et regnskapsbyrå som forhandler dette. Da har du alltid noen å ringe til hvis du trenger noen kjappe tips og råd.
Skal du ha alt i en pakke er Mamut sin nettbutikkløsning et alternativ. Deres økonomisystem er solid, og du kan starte nettbutikk med et begrenset budsjett.
Lykke til videre!