Nettbutikk oppstart

Snoozler

New Member
Hei!

Jeg ønsker å starte egen nettbutikk - skal selge matvarer importert fra utlandet. Det jeg lurer på er hvordan å komme i gang og hvor jeg kan finne mest nytte info..

Jeg har allerede sikkret meg domenenavn, og holder på med å finne designer til logo (eller evt lage selv). Men før jeg bynner å bruke for mye penger på alt dette, så tenkte jeg - i og med at disse sikkert regnes som oppstartskostnader, burde jeg registrere firma som enkeltmannsforetak først of fremst? Og da betale ut i fra "firma's" bankkonto? Eller har det lite å si, så lenge jeg tar vare på all slags kvitteringer og slikt?

Hvordan fungerer egentlig dette her?

Takk!

thoaud

Country manager @ Servebolt
Snakke med mattilsynet er nok ingen dum ide. Etter hva jeg vet er det en del krav som må oppfylles.

Å starte enkeltmannsforetak er gratis. Men om dette er noe du skal drive på heltid hadde jeg startet et AS. Det koster vel rundt 6-7000kr i reg. avgift, og det er krav til 30.000,- i egenkapital. Men husk at du kan bruke av egenkapitalen til både reg. avgiften og innkjøp.

Og ja, du kan gjøre innkjøp før du har startet selskapet. Men det er her det blir litt knotete, for om innkjøp gjøres før selskapet er etablert må en revisor godkjenne innkjøpene. Så om du ikke skal ha revisor burde du vente til selskapet er etablert.

Lykke til med å starte nettbutikk! :)

Snoozler

New Member
Ja, det hadde jeg ikke tenkt på.. Da hører jeg med mattilsynet.

Dette er ikke noe jeg skal jobbe med heltid ved første omgang.. tenkte å begynne som enkelmannsforetak, også kanskje bytte til AS etter hvert om det går bra..

Topp