Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, omsetning på 100K - ikke registrert

Som jeg forstår det er vedkommende fortsatt under 18 år, og kan derfor ikke starte noe selskap ennå.
 

ptomter

Medlem
Lykke til!

Kan f.eks en av foreldrene dine opprette firmaet på sitt navn? Det burde ikke være noe problem å overføre dette til ditt navn når du blir 18år, uten at jeg er 100% sikker på dette.

Skattetaten har ingen kontroll over hva som skjer på folks bankkonto. Det er kun hvis banken mistenker at det er noe muffins at skatteetaten kan komme inn i bildet. Men det er kun banken som har tilgang til kontoen din og jeg tror faktisk at skatteetaten må innom Politiet før de kan få innsyn på kontoen din.

Kjenner flere under 18 som har startet ting som hobbyprosjekt, det er også flere eksempler på blant annet vellykkete ungdomsbedrifter som har gått så bra, og i de tilfellene har foreldrene registrert firma, og at de da foretar et et eierskifte når vedkommende blir 18 år. Dog et enkeltmannsforetak går det ikke ikke ann å ta eierskifte på, det smarteste er å opprette et DA eller AS, sistnevte har kapitalkrav. Førstnevnte vil jeg annbefale da du kan endre eier uten at du må betale registreringsavgiften på nytt.

Det Dag sier ang. skatteetaten er delvis riktig, de vil ikke foreta noen kontroll automatisk hvis det er ingen som varsler dem om noe mistenkelig, dette kan være banken, dine kunder, eller en venn som er sjalu. De har også hjemmel til å få utlevert slik informasjon uten å måtte gå om politiet, det er derfor du burde få orden på dette.

Uansett, gøy å høre at det går bra, og ønsker deg lykke til videre.
 
Topp