Nelly - kun 1 dag cookie

testdriver

Ha det bra..
Cookies, eller informasjonskapsler, kan ses på som et referansenummer som legges i nettleseren til surferen. Det er slik man måler refererende salg. Denne cookien har en forhåndsbestemt levetid. Er levetiden på 45 dager, får du provisjon på evt salg til de som klikket på affiliatelinken din for opptil 45 dager siden.

Affiliateprogrammer setter ulik cookietid. 30-45 dager er standaren. 10 dager er vel bransjens aksepterte minimum. Jeg klarer ikke unngå følelsen av å bli forsøkt lurt når programmer settes til èn dag.

Jeg tviler sterkt på at så mange vet om denne korte cookietiden. Vil oppfordre Nelly til å øke cookietiden til 10 dager, slik som de gir med LinusLotta.

Sist redigert:

arve

Medlem
hva har det å si i praksis?
At du "mister" rundt 2/3 av inntekten siden de fleste bruker mer enn 24 timer på å bestemme seg for om de skal foreta en bestilling etter at de har klikket på en link til en nettbutikk.

Mats@TD

Medlem
Vi har jobbet lenge med å prøve å få dem til å øke cookietiden, men uten at vi har fått noe særlig gehør. Utfordringen er nok at det går veldig bra for Nelly sitt affiliateprogram at de ikke ser verdien av øke cookietiden. Det er kanskje for få lignende konkurrenter i Norge som selger moteklær.

Uansett, dette er et tema vi kommer til å ta opp med Nelly så lenge de er kunde hos oss. Nelly utelukker dessverre mange affiliates ved å operere med så lav cookietid.

testdriver

Ha det bra..
Godt å høre, Mats.

Picxx:
Det er jo viktig å bry seg om sånt. Tror ikke mange av affiliatene deres faktisk er oppmerksomme på at det kun er èn dag.

Ser kongen også reagerte litt på dette for et års tid siden:
Akkurat nå fant jeg den korteste cookie tiden EVER i et affiliate program: hele 1 dag.

Nelly.com og tradedoubler mister seriøsitet (i allefall for min del) med dette tulleprogrammet...

Noen som slår 24 timers cookien..?
https://www.webforumet.no/forum/tradedoubler/3665-korteste-cookie-tid-ever.html

picxx

WF 09
Picxx:
Det er jo viktig å bry seg om sånt. Tror ikke mange av affiliatene deres faktisk er oppmerksomme på at det kun er èn dag.

Jo, jeg mente det kanskje ikke slik jeg skrev det :)
Selvsagt viktig å opplyse andre affiliates hva det innebærer at det er såpass kort cookietid, men også viktig å avslutte programmet og gi et signal om at slikt tolererer jeg ikke når de ikke engang gidder å ta anbefalinger fra TD på alvor.

testdriver

Ha det bra..
Skjønner. :)

En annen idè er kanskje en opplysningskampanje rettet mot motebloggerne med mye trafikk. Mulig Nelly føler programmet går bra nå, men fallhøyden er jammen stor hvis mange nok reagerer kraftig på dette.

zapotek

Medlem
Sier seg selv at Nelly ikke endret cookietiden om folk likevel annonserer for dem. (det hadde jeg ikke gjort selv heller). Eneste som hjelper er om mange nok dropper dem.

kongen

kongemedlem
det går veldig bra for Nelly sitt affiliateprogram at de ikke ser verdien av øke cookietiden.

Hvis de har økt cookie tiden har det gått enda bedre.
Hvis de tjener 2 kroner for hver krone de gir til affiliates så må de være dumskap å utelukke x antall affiliates på grunn av cookie tiden.

Stemmer det: 1 dag cookie i et affiliateprogram = TULL

Hvis dem er så redd for cookies så kan dem heller kjøre en cpa kampanje hvor de gir bort et par "kvalitets"sokker og følger opp de nye leads'ene per epost/nyhetsbrev/dm

Eller dem kan bruke sin egen affiliatelenke når de selv annonserer på nettet.

testdriver

Ha det bra..
Får gi dem litt tid og se hva som skjer etter denne tråden. Forhåpentligvis ser de fallhøyden her og respekterer affiliatene sine såpass at de øker cookietiden til 10 dager som de gir med LinusLotta.

Det er en flott motebutikk, men de er ikke unike i sin bransje. Ellos, La Redoute, Maximum og Illusion er blant de mange alternativene.

Topp